Senaste nytt

Svarstid på American Express

JonasLu

Ny medlem
Halloj,

Tycker det är bedrövligt att Amex har sådana långa handläggningstider.
Jag menar, söker man annat kreditkort så brukar man vanligtvis få besked efter några sekunder direkt på skärmen.

Jag har i förra veckan ansökt om ett Amex Eurobonus kort, fick ett mail ett par dagar efter där det stod att ansökan är mottagen. Jag ringde sedan och frågade hur det gick och dem sade att "du är i steg 3 i processen där vi väntar bekräftelse från Eurobonus ang ditt EB nummer", mer sade dem inte. Jag kollade med SAS idag om det finns ett Amex kopplat till EB kontot, och det finns det tydligen från och med nu.

Kan jag förutsätta att jag är beviljad? Varför ska det ta sådan tid?
 

Moco

Medlem
Förmodligen. Men ingen nyhet att AmEx är stenålder på alla sätt. Det mesta handläggs manuellt och sker i England - alla beslut sker här. Postgång och manuell handläggning av allt tar tid. IT-infrastrukturen är givetvis också stenålder, tydligast blir det ju användargränssnittet mot kund - som har sett likadant ut sedan sent 90-tal. Det är väl inte rikitgt deras prioritet att ligga i framkant, utan man trampar vidare i gamla skor så länge det funkar...
 

Fedup

Medlem
Förmodligen. Men ingen nyhet att AmEx är stenålder på alla sätt. Det mesta handläggs manuellt och sker i England - alla beslut sker här. Postgång och manuell handläggning av allt tar tid. IT-infrastrukturen är givetvis också stenålder, tydligast blir det ju användargränssnittet mot kund - som har sett likadant ut sedan sent 90-tal. Det är väl inte rikitgt deras prioritet att ligga i framkant, utan man trampar vidare i gamla skor så länge det funkar...

Jag skulle inte säga att det är samma process i USA. Mitt Amex som är utfärdat i USA har en helt fantastisk app och hemsida. Appen är verkligen totalgrym: Amex Mobile on the App Store on iTunes - snygg, användbar och riktigt bra överblick över inköpen
 

Moco

Medlem
Jag skulle inte säga att det är samma process i USA. Mitt Amex som är utfärdat i USA har en helt fantastisk app och hemsida. Appen är verkligen totalgrym: Amex Mobile on the App Store on iTunes - snygg, användbar och riktigt bra överblick över inköpen

Nej, men USA är en annan marknad. Jag åsyftade framförallt Europa. Europa känns inte prioriterat, och appen/onlinetjänsten som erbjuds i bland annat Sverige är...kass. Nu handlade det ju framförallt om deras handläggning, och där ligger de ljusår bakom sina konkurrenter.
 

Olsson91

Medlem
Minns när jag bställde mitt gold. Från beställning till kortet i brevlådan tog 3 veckor. Sämst är dom. Eurocard tog 3 dagar. Önskar att Eurocard kan fixa Eurobonus :D
 

JonasLu

Ny medlem
Ja, en kreditprövning som tar flera veckor måste ju vara rekord. STENålder. Dessutom har ju UC förfrågan redan gjorts för flera dagar sedan!!
 

FrontX

Medlem
Men hur funkar deras "oftast hjälp inom 24timmar" om man förlorar sitt kort?.
Hamnar du i en nödsituation under resan kan du via Global Assist komma i kontakt med någon som talar ditt språk. 24 timmar om dygnet. Om du blivit bestulen eller förlorat ditt Kort när du är hemma eller på resa, så kan du vid behov och utan extra kostnad få ett Ersättningskort. Kontakta Kundservice snarast för att spärra ditt Kort samt för överenskommelse om hur och när ett nytt Kort kan levereras till dig, vid behov oftast inom 24 timmar. Om dem nu kan fixa ett kort på kortare tid än 5+ arbetsdagar (men bara om jag tydligen ber om det) så borde det ju vara praxis att göra det..iaf för Gold/Platinum-nivå och uppåt även om jag inte ber om det.
 

agehall

Medlem
Men hur funkar deras "oftast hjälp inom 24timmar" om man förlorar sitt kort?

Den delen funkar bra. Jag har visserligen inte förlorat mitt kort själv, men det blev skimmat om AmEx spärrade det. Inom 24h senare fanns ett kort tillgängligt på ARN som jag kunde hämta upp när jag passerade där. Mycket smidigt. Hade jag varit hemma så hade de skickat hem det eller så hade jag kunnat hämta upp det i centrala Stockholm.
 

Bryant

Medlem
Jag har spärrat mitt kort vid ett tillfälle. Nytt kort levererades hem till mig med bud inom 24h.

Jag blev imponerad.
 
Toppen