Senaste nytt

Dina mest dråpliga situationer på hotell!

Figge

Medlem
Eftersom en annan tråd om vad vi stör oss mest på, på hotell, spårade in på lite dråpliga saker som hänt så tänkte jag att vi tar en egen tråd om det.

Jag börjar själv.

Kom in på hotellrummet och TV stod på "info-skärm" med ljud på. Slog om till vanlig kanal och vred upp ljudet för nyheterna medans jag installerade mig på rummet. När nyheterna var slut skulle jag träffa en leverantör för lite gemensam middag. Försökte stänga av TV, men upptäckte att den inte reagerade på fjärrkontrollen. Ner till receptionen och fick nya batterier. Ingen förändring. Ner igen och fick nu en ny fjärr. Ingen förändring. Försöker förgäves hitta en hederlig knapp på TVn utan resultat. Bestämmer mig för att dra ur kontakten. Upptäcker att den fina platt-TVn är monterad över kontakten som inte går att nå. Ringer receptionen som först skickar upp en kollega, följt av en städerska. Nu gav jag upp och gav mig av för att äta middag. Tre timmar senare kommer jag till rummet och möts av en vaktmästare som demonterat halva väggen och håller på att montera upp en ny TV. Tyvärr var detta under ELMIA Subcontractor, så att hitta ett annat rum var inte riktigt att tänka på. Fick en fri drink i baren som plåster på såren....
 

Simon

Medlem
För några år sedan skulle jag checka in på ett hotell i Dublin. Stod och småpratade med den unga kvinnan i receptionen under tiden hon checkade in mig och nämnde att jag var väldigt hungrig. Sen började kedjan: första rummet jag blev tilldelad hade den som bott natten innan uppenbarligen rökt i trots rökförbud. Inga problem, nytt rum förstås. När jag kommer till det rummet så bor redan en gäst där, jag ursäktar mig och går ner till receptionen igen. Kvinnan ber så hemskt mycket om ursäkt och säger att jag ska få ett lite bättre rum istället. Hon följer med mig upp till rummet, som verkar bra. Kanske 90 sekunder efter att hon gått öppnas dörren av ett nyckelkort, då har en annan gäst också blivit tilldelad rummet. Han är dessutom stammis och bor alltid i rummet, och börjar tjafsa och skrika om att han minsann ska ha sitt rum. Kvinnan i receptionen, nu mest sugen på att försvinna genom jorden, frågar om jag kan tänka mig att byta rum igen. Nu följer hon med mig till en minisvit. Jag lägger av mig alla grejer, och säger något i stil med "Nu ska det bli gott med lite käk". Ser direkt att hon grimaserar, och sen säger hon att restaurangen precis har stängt för kvällen.

Det hela slutade med att både rummet och middagen på en restaurang över gatan blev gratis.
 

Palazzi

Medlem
Inte gjort det själv, men måste delge en historia från förr.

På den tiden då jag utövade sport på elitnivå (o herregud vad länge sedan det känns!) åkte jag med jämna mellanrum buss ner till alperna för att träna... Vi hade en kille i bussen som ALLTID klantade sig, o historierna är oändligt många.
Men denna gång ska vi hålla oss till hotellet:
Vi stiger alla upp tidigt o tar oss till den ganska extensiva frukostbuffén som dukats upp. Bland annat finns det två kopparfärgad juicesisterner, på säg 10-20L styck.
De är av gammalmodig modell, där man vippar en liten spak som sticker ut från cisternens nedre del. Min käre vän har dock aldrig sett en liknande cistern, så han bestämmer sig sonika för att det bästa sättet att få ut juice är att vrida spaken lååångt åt vänster.
Tyvärr misstycker cisternen då vänstervred innebär att man gängar ut hela spaken :p Trycket från insidan fixar sedan resten av urgängningen o inom några minuter strilar det äppeljuice över såväl frukostbord som sesalmatta :cool:
 

AndersSt

Medlem
OK, min tur, kanske inte så roligt men ganska dråpligt.
På något sätt hamnar jag lätt på fel hotell emellanåt.

En gång under en tjänsteresa i USA (med avstickare till Dominikanska Republiken) var jag inbokad på Hilton Chicago O´Hare. Jag kom dit sent på lördagskvällen efter en ganska hektisk vecka, jag var bokad på ett plan till Atlanta kl 06:00 och sedan vidare därifrån till Santo Domingo. Innan jag ska gå och lägga mig ska jag bara checka in och skriva ut mina boardingpass nere i lobbyn. Jag var rätt trött men piggnade kvickt till när jag ser MDW på utskriften. Någon har gjort ett misstag vid bokningen (inte jag). Börjar gå fram mot disken med utskriften i handen, tänkte jag skulle fråga hur lång tid det tar att ta sig till Midway. När jag är ca 5m från disken pekar portiern på min utskrift, lutar sig över disken och nästan skriker "That´s not here!"
Nä, jag vet det... Tog en trekvart med taxi morgonen efter men det löste sig.

En annan gång, också i Chicago.
Jag anländer till O´Hare och ska ta mig till hotellet, hoppar på fel shuttle som tar mig till Hilton Garden Inn Chicago O´Hare. Visade sig att jag var bokad på Hilton Garden Inn Rosemount Chicago O´Hare. Portiern säger till mig att det är "walking distance" och förklarar hur jag ska gå. Det visar sig vara nästan 3km så jag var rejält irriterad när jag kom fram släpandes på hyfsat tung väska och allt!

En tredje gång,
Jag och kollegan är sent på kvällen på väg hem från norra Norge och beslutar att ta in på hotell i höjd med Gardermoen. Jag letar upp ett Scandic och bokar in oss, samtidigt knappar han in det på GPS:en. När vi väl kommer fram till Scandic Oslo Airport kan de inte hitta vår bokning. Visar sig ganska snart att vi är inbokade på Scandic Gardermoen som ligger en bit bort...
 
Toppen