Senaste nytt

Är det lönt att boka business class inom EU för extra miles?

mattley

Medlem
Hej,

Som rubriken säger, är de extra miles:en värt det högre priset? Eller är det lika bra att köra ekonomi.

Min prio normalt sett är 80% lie-flatstolen och 20% övrig access (fastrack, lounge osv) när jag flyger long haul. Men eftersom det är skruttplan som flyger inom europa så är det samma stol som i ekonomi så där vinner jag ingen komfort.

Frun vill inte ha några milage runs över halva europa (inte jag heller egl) utan vi pratar om max 1 stop over på max 3 timmar.

De lärde kanske kan komma med bra feedback.
 

fcx

Medlem
Svaret blir tyvärr "det beror på"

Skillnaden i pris och skillnaden i poängintjäning måste avgöra, och de kan variera rejält.

Många bolag erbjuder ju, i ärlighetens namn, en klar skillnad i service och komfort mellan ekonomi och business inom Europa. Seatblock, riktig mat, champagne etc.

Så, kom med ett konkret exempel så kan vi säga om det är värt det eller inte :)
 

Senator

Moderator
Inte bara för miles, men för en bättre upplevelse är svaret ja..

För mig var den en (trots allt härliga) SAS Plus resa hem från Aten till Arlanda där jag satt i mitten mellan två trevliga herrar från BC.se som fick mig att inse att i min relation med SAS ingick inte resor utanför Skandinavien längre. Dessa två trevliga herrar och jag spelade Yatzy på paddan, hade en del s.k. "fika" och rätt så trevligt. Men utan sällskapet hade detta varit olidligt för en kille som jag.

Så på resor till destinationer som Madrid, Lissabon, Barcelona, Palma, Aten, Istanbul och dyl är det Swiss, Austrian, och Lufthansa affärsklass som gäller för min del.
 

mattley

Medlem
Jag tittade på CPH-PMI en vecka i sommar, gick på runt 5000 kr. Får ca 6000 miles. Champagne och annat onödigt sätter jag inget värde på, då föredrar jag en coca cola framför champagne om jag ska vara ärlig ;).
Den riktiga maten på flighter som är under 2 timmar brukar vara "hot panini" eller liknande. Gällande komfort så är stolen exakt samma som i eko med undantag för att mittstolen är tom.
Jag kan inte direkt se vilken service du pratar om ombord på planen mer än bättre mat och mindre folk till toan. Vilken kanske inte rättfärdigar flera tusen kr extra.
 

mattley

Medlem
Inte bara för miles, men för en bättre upplevelse är svaret ja..

För mig var den en (trots allt härliga) SAS Plus resa hem från Aten till Arlanda där jag satt i mitten mellan två trevliga herrar från BC.se som fick mig att inse att i min relation med SAS ingick inte resor utanför Skandinavien längre. Dessa två trevliga herrar och jag spelade Yatzy på paddan, hade en del s.k. "fika" och rätt så trevligt. Men utan sällskapet hade detta varit olidligt för en kille som jag.

Så på resor till destinationer som Madrid, Lissabon, Barcelona, Palma, Aten, Istanbul och dyl är det Swiss, Austrian, och Lufthansa affärsklass som gäller för min del.

Jag kan hålla med om att det är en mycket roligare upplevelse att åka business. Det är ju inte precis som man ser fram emot att åka hem i ekonomi på en 8 timmars flight. Dock är det så korta sträckor i europa så man pallar sitta 2 timmar utan problem. Jag vet inte, försöker väl hitta nån vinkel att boka business EU som jag inte tänkt på :).
 

Senator

Moderator
Jag tittade på CPH-PMI en vecka i sommar, gick på runt 5000 kr. Får ca 6000 miles. Champagne och annat onödigt sätter jag inget värde på, då föredrar jag en coca cola framför champagne om jag ska vara ärlig ;).
Den riktiga maten på flighter som är under 2 timmar brukar vara "hot panini" eller liknande. Gällande komfort så är stolen exakt samma som i eko med undantag för att mittstolen är tom.
Jag kan inte direkt se vilken service du pratar om ombord på planen mer än bättre mat och mindre folk till toan. Vilken kanske inte rättfärdigar flera tusen kr extra.

Jag tror att från CPH är läget lite annorlunda. Resor från Arlanda är rätt mycket längre.

Lägger vi bort skumpan och käket, är den viktigaste delen för mig att min lilla kroppshydda på 192 centimeter samt lite mer än ett deci-ton med norrbagge inte behöver nudda armbågar varje gång jag bläddrar i The Economist. Så jag bokar alltid affärsklass från Arlanda, och njuter skumpan. ja visst, jag räknar lite poäng också :)

Men oftast är dessa resor på +2 timmar från Arlanda...
 

fcx

Medlem
Jag tittade på CPH-PMI en vecka i sommar, gick på runt 5000 kr. Får ca 6000 miles. Champagne och annat onödigt sätter jag inget värde på, då föredrar jag en coca cola framför champagne om jag ska vara ärlig ;).
Den riktiga maten på flighter som är under 2 timmar brukar vara "hot panini" eller liknande. Gällande komfort så är stolen exakt samma som i eko med undantag för att mittstolen är tom.
Jag kan inte direkt se vilken service du pratar om ombord på planen mer än bättre mat och mindre folk till toan. Vilken kanske inte rättfärdigar flera tusen kr extra.

... och vad kostar economy och hur mycket miles ger det?

Eftersom du inte verkar dela @Senators inställning till business inom europa så får vi väl se strikt ekonomiskt på saken :)
 

Andreaszan

Medlem
Jag er 6200 poeng från EBD med exakt 3 månader kvar..blev en Plus billett Malmö-Arlanda til en brutal merkostnad neste vecka. Satsar på en London-resa i jobber under Juni og kör den i Plus så er jag hemma....back in black, även om det var en mås på kortet senast...
 
ARN-PMI kan ibland vara billigare eller marginellt dyrare i Plus (ej Full Flex) jämfört med Go. Och i så fall är ju valet klart.
Förra året åkte vi fyra personer och det blev 1 000 kr totalt extra för Plus.
Samma sak gäller även för andra destinationer så man skall inte ta Go och tro att det alltid är det billigaste alternativet.
 
Toppen