Senaste nytt

Varför olika skatter i olika bokningsklasser på SAS?

gdaily

Medlem
Kikar på resan till Malta för SM i vinter. Blir intresserad av skatterna...

Go:
Passenger Charge 156 SEK
Fuel* and Security Surcharge 132 SEK
*Non refundable charges on non-refundable tickets

Totalsumma skatter, avgifter och tillägg: 288 SEK

Plus:
Passenger Charge 156 SEK
Fuel* and Security Surcharge 380 SEK
*Non refundable charges on non-refundable tickets 380 SEK

Totalsumma skatter, avgifter och tillägg:536 SEK

Bränsletillägget kostar väl lika mycket i olika klasser? Ergo så tar SAS ut 248 kr per Go-passagerare för att bemanna Fast Track i säkerhetskontrollen...
 

gdaily

Medlem
Detta är enkelbiljett från Arlanda kan påpekas, så det är inte några Maltesiska hittepågrejer inblandat.
 
Nej. Brændselstillægget er ikke det samme:

Go:
Skærmbillede 2015-05-31 kl. 20.40.04.png

Plus:
Skærmbillede 2015-05-31 kl. 20.40.21.png


Ergo så tar SAS ut 248 kr per Go-passagerare för att bemanna Fast Track i säkerhetskontrollen...
Din slutsats er således helt forkert.
 

Dr. Miles

Expert
Inte exakt samma summa men det har varit så ganska länge.
Det här är @Jacob s inlägg från 2012.
Precis som förra gången säger siffrorna att bränsletillägget sänks på vissa biljetter och jag undrar om det verkligen är korrekt. Sist hade de lyckats kasta om siffrorna i några fall, men jag postar som det står.

Inrikes Sverige/Norge/Danmark och intra-Skandinavien

O-class 15 euro-->15 euro
T-class 21 euro-->20 euro
Other classes 21 euro-->25 euro
G-class 21 euro-->25 euro

Europa

O-class 15 euro-->15 euro
T-class 21 euro-->20 euro
L-class 27 euro-->25 euro
K-class 36 euro-->35 euro
Other classes 36 euro-->43 euro
G-class 27 euro-->35 euro

Interkontinentalt (endast för resor som startar i Skandinavien)

130 euro-->142 euro

De nya avgifterna gäller för biljetter som ställs ut från 4 april.
SAS höjer bränsletillägget 4 april | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 

gdaily

Medlem
Undrar vad det är som gör att en som sitter i Plus-klass gör av med mer bränsle än en som sitter i Go. Plus betyder ju inte Plus-size, att man skulle väga mer...
 

Dr. Miles

Expert
Undrar vad det är som gör att en som sitter i Plus-klass gör av med mer bränsle än en som sitter i Go. Plus betyder ju inte Plus-size, att man skulle väga mer...
Flygbolag som t ex Emirates, Singapore Airlines, THAI debiterar olika summor av bränsletillägg beroende på kabinklass, men SAS debiterar olika summor av bränsletillägg beroende på bokningsklass i samma kabinklass. Vilket är ännu svårare att förstå för mig.
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Undrar vad det är som gör att en som sitter i Plus-klass gör av med mer bränsle än en som sitter i Go. Plus betyder ju inte Plus-size, att man skulle väga mer...
Brændselstillægget har ikke specielt meget med mængden af brændstof der bruges per passager at gøre. I dag er det et redskab som giver flyselskaberne mulighed for at justere priser uden at lave nye fares.

Hvis man nu udvider perspektivet til et flyselskab med rigtig business class så bruges der faktisk mere brændstof/passager i business class da der er færre passagerer på det samme areal.
 

fcx

Medlem
Flygbolag som t ex Emirates, Singapore Airlines, THAI debiterar olika summor av bränsletillägg beroende på kabinklass, men SAS debiterar olika summor av bränsletillägg beroende på bokningsklass i samma kabinklass. Vilket är ännu svårare att förstå för mig.

Ja, däri ligger det helt obegripliga...
 
Toppen