Senaste nytt

Hur kreativ kan man vara med en Miles&More bokning tur och retur?

henrik l

Medlem
I våras bokade jag GOT-FRA-BOM enkel i LH F och detta kan man ju bara göra på nätet. Det var inga problem att få tag på det jag ville då. Men nu fortsätter jag samla miles i korgen och funderar på en F tur till Asien tur och retur någon gång i framtiden. Man kan ju göra en simpel bokning på websidan. Men säg att jag vill ta exEU-TYO-SIN-BOM/DEL-FRA/MUC-GOT/FCO/PMO. Vilka möjligheter har dom på M&M och få till en sådan resa som då skulle inkludera ANA F TYO-SIN och SQ-suites SIN-BOM/DEL?

Nu flyger ju @Senator sällan österut, jämfört med västerut:) men du, eller någon annan kanske har lite input hur kreativ man kan vara med M&M, samt vilken roll FTL, eller SEN status spelar för möjligheterna att vara kreativ.
 

Senator

Moderator
Får du som FTL boka F på LH och Swiss längre? Alla transit som går via en 3:e zon räknas som 3 Region Award. Så EU-Norra Asien-Indien-EU blir jäkla dyrt.

Jag vet inte vilka restriktioner som finns på andra bolag med LH, men jag tror att access till LH och LX F awards är begränsade till SEN och HON.
 

Dr. Miles

Expert
Som @Senator säger, det blir three-region flight award och det är inte förmånlig alls.
185.000 miles i Business class, 290.000 miles i First class.
Miles & More - Star Alliance three-region flight award

Enligt Lufthansa Miles&More FAQ tråden på FlyerTalk, kan man ha max 3 segments per riktning samt 1 stopover per riktning är tillåten (dock ej i regionen där avreseorten tillhör) när man bokar Two region award.

dre_techie@FlyerTalk skrev:
Information Not Documented on M&M

Number of connecting flights allowed
  • One region awards - 1 connecting flight (2 segments each way)
  • Two region awards - 2 connecting flights (3 segments each way)
  • Three region awards (or more) - 3 connecting flights (4 segments each way)

Stopovers
  • One region awards - no stopovers allowed
  • Two regions (or more) - 1 stopover outbound, 1 stopover inbound. Stopovers cannot be in award originating region.
M&M Flight Award Booking - FAQ and Help Thread - FlyerTalk Forums
 

Swisser

Medlem
Det kanske skulle löna sig att du flyger lite längre i första klass.

Det kostar 210k miles T/R till Asien resp 290k miles T/R till New Zealand, Australien, Oceanien eller för en three region award.

Merkostnaden på 80k miles för att komma ända till New Zealand, Australien, Oceanien verkar vara en bra deal.

Merkostnaden på 80k miles för en three region award är i mitt tycke en bra deal om du vill flyga till tex både Asien och New Zealand, Australien, Oceanien. Detta gäller för denna typ av award: 4 legs and one stopover per direction. Du skulle då antagligen tex kunna flyga ARN-FRA-SIN (stopover) -SYD-AKL (destination) -TOY-HKG (stopover) FRA-ARN. Eller någon annan rutt som passar dig bättre med fyra legs och en stopover i varje riktning.
 

Dr. Miles

Expert
Det kanske skulle löna sig att du flyger lite längre i första klass.

Det kostar 210k miles T/R till Asien resp 290k miles T/R till New Zealand, Australien, Oceanien eller för en three region award.

Merkostnaden på 80k miles för att komma ända till New Zealand, Australien, Oceanien verkar vara en bra deal.

Merkostnaden på 80k miles för en three region award är i mitt tycke en bra deal om du vill flyga till tex både Asien och New Zealand, Australien, Oceanien. Detta gäller för denna typ av award: 4 legs and one stopover per direction. Du skulle då antagligen tex kunna flyga ARN-FRA-SIN (stopover) -SYD-AKL (destination) -TOY-HKG (stopover) FRA-ARN. Eller någon annan rutt som passar dig bättre med fyra legs och en stopover i varje riktning.
Din routing passerar både South East Asia och Far East (förutsatt att du menade Tokyo när du skrev TOY) därför vet jag inte om det räknas som three region award.
 

Swisser

Medlem
Dr. Miles, jag tror det ska vara möjligt jag har nämligen läst detta på något forum (kommer tyvärr ej ihåg var) "You can touch different regions on the inbound and outbound (you are allowed to do this: A->B->C and then on the way back C->D->A). Some agents have said you can touch as many regions as you like making it a 3+ region award." Det är väl bara för henrik I att kontakta Miles&More och fråga betr den routing han skulle vilja göra.
 

henrik l

Medlem
Tack för svaren, nu har jag lite idéer om hur jag ska förhålla mig.

@Senator, jag bokade GOT-FRA-BOM i F på LH sent förra året och flög nu i april. Tror jag hade nått FTL vid bokningen. Sant att LX F är blockerat om man inte är minst SEN, men LH F skall väl fortfarande vara öppen även för kastlösa?:confused:
 

Stockholmer

Medlem
Får du som FTL boka F på LH och Swiss längre? Alla transit som går via en 3:e zon räknas som 3 Region Award. Så EU-Norra Asien-Indien-EU blir jäkla dyrt.

Jag vet inte vilka restriktioner som finns på andra bolag med LH, men jag tror att access till LH och LX F awards är begränsade till SEN och HON.

Jag är FTL och kan boka LH First men inte LX First. Sedan 2014 erbjuder LX bara SEN och HON F-award-bokningar.
 

Stockholmer

Medlem
Jag är FTL och kan boka LH First men inte LX First. Sedan 2014 erbjuder LX bara SEN och HON F-award-bokningar.

Jag tar tillbaka det där med LX First. Jag ringde precis till Miles & More och ville göra en testbokning från ARN till SFO och då bekräftade kvinnan jag pratade med att jag kunde flyga med Swiss i First över Zürich till SFO.
 

Flying P

Medlem
Jag tar tillbaka det där med LX First. Jag ringde precis till Miles & More och ville göra en testbokning från ARN till SFO och då bekräftade kvinnan jag pratade med att jag kunde flyga med Swiss i First över Zürich till SFO.
Jag är rädd att kvinnan hade fel. Har inte hört om någon sådan ändring, men det kan ju vara att de ändrat reglerna så att det är en icke publicerad benefit för FTL.
 
Toppen