Senaste nytt

Sjuk på semesterresa, vad gäller försäkringsmässigt?

Hej,

Jag med familj befinner oss just nu i Singapore. Hemresa skulle ske imorgon med Singapore Airlines direkt Singapore - Köpenhamn. Nu är det så att yngsta sonen har blivit sjuk och ligger på sjukhus. Hemresan är uppskjuten till tidigast måndag. Vi har tillfällig utlandsförsäkring eftersom vi rest mer än 45 dagar. Jag är dock osäker på vad som gäller. De kommer ju hjälpa mig med flyg och hotell, men vad kan jag anta här? Vi bor på Pan Pacific, kan jag anta att om det bara finns plats så får vi bo på samma hotell (kostar väl vad ett övermedelhotell kostar i Singapore). Hur är det med flygbiljetterna hem. Vi har direkt nu och bassinet-säten. Jag antar att resan hem kan bli med ett antal mellanlandningar och typ fyra skilda mittsäten? Eller skall jag kräva som vissa kräver av flygbolag att vi skall ha exakt lika bra platser på vilket flyg vi än hamnar på?

Hur har ni gjort som har blivit sjuka på semestern? Några bra tips? Vi har rest så pass länge nu att vi har fyra - fem läkarintyg om sängliggande samt nu den stora grejen med att ha blivit inlagd. Jag hade tänkt att sammanställa allting och maila försäkringsbolaget när vi är hemma.
 

jumbooze

Medlem
Hej Golfkillen tråkigt att höra!! Jobbigt med sjukt barn och än värre utomlands.

Är resan betald med kort isf vilket? Försäkring via dem?
Vilken tillfälliga utlandsförsäkring har ni? ERV eller via hemförsäkring tillägg?

Tänk på att vissa även erbjuder ersättning för dagar som man är sjuk (ersättning per förstörd semesterdag).
 
Hej Golfkillen tråkigt att höra!!

Är resan betald med kort isf vilket? Försäkring via dem?
Vilken tillfälliga utlandsförsäkring har ni? ERV eller via hemförsäkring tillägg?
Hemförsäkringstillägg, länsförsäkringar. Nu hävdade SOS International precis att det bara är en förälder som får skjuta på sin resa. Den andra föräldern och vår 4-åriga son måste åka imorgon. Jag tycker det låter lite konstigt när det är en 1-åring man pratar om.

Resan är betald med AMEX.
 

sepbemi

Medlem
Ok, vad jag kan förstå av villkoren i Amex Premium (snabb genomläsning) så är det en beloppsbegränsning på 25 ksek för kostnader kopplade till ändrad/förskjuten resa. Läser inte att det är begränsat till 1 förälder. Med 25 ksek kanske det blir svårt att hitta 3 x enkelresor Singapore - Köpenhamn inkl hotell.
 
Ok, vad jag kan förstå av villkoren i Amex Premium (snabb genomläsning) så är det en beloppsbegränsning på 25 ksek för kostnader kopplade till ändrad/förskjuten resa. Läser inte att det är begränsat till 1 förälder. Med 25 ksek kanske det blir svårt att hitta 3 x enkelresor Singapore - Köpenhamn inkl hotell.
Samtidigt som skall ju länsförsäkringar betala då vi har vår reseförsäkring där tänkte jag?
 
D
Vilken försäkring har ni på Länsförsäkringar; Utökat reseskydd, Längre utlandsvistelse etc?
Det är tillfällig utlandsvistelse vi har. Jag har försökt hitta något om förlängd resa i villkoren men hittar bara om man måste resa hem tidigare. Under J.9 så står det att det täcker "nödvändiga och skäliga merkostnader för resa om du på grund av sjukdom måste återvända till hemorten i Sverige. Ersättning lämnas även för medförsäkrads hemresa". Men under K.2.1 Akut sjukdom eller olycksfallsskada står det "Du får ersättning för reseavbrott för de dagar du inte kunnat utnyttja resan. Vi betalar också reseavbrott till en (1) medföljande medförsäkrad". Det är detta som jag antar SOS International lutar sig mot. För mig handlar det bara om ersättning för förlorade dagar, inte flygbiljetter.
 

jumbooze

Medlem
Amex definierar resa så här:
Resor kan vara i upp till 60 dagar i följd eller sammanlagt upp till 120 dagar under varje 12-månadersperiod, och måste påbörjas och avslutas i det land där den Försäkrade är bosatt.

Det finns skydd för
- Avboka och skjuta upp resa
- Avbryta resa
- Förkorta resan

Ser dock inget om "förlänga resan".

Premium kortet saknar täckning för Medicinsk assistans och omkostnader, där är Elite-kortet lite bättre.
 
Toppen