Senaste nytt

Bokning av resor för bonuspoäng på företagets On Business account

Alf

Medlem
Jag har fått en del information från BA om att programmet för bonuspoängen som ges till företaget har ändrats. Jag har på mitt företags konto ett mindre antal poäng som jag aldrig brytt mej om. Nu har dessa konverterats till nya poäng och summan dubblerats som en följd av nya programmet. Trodde fortfarande det inte var värt så mycket eftersom jag inte handlat speciellt många resor av BA.

Av lite nyfikenhet gick jag in på nya sidan i samband med att man skulle lägga in nytt lösenord. När jag sökte på en del resor upptäckte jag att företagets fnuttiga poäng räckte till en hel del resor, speciellt om man valde ekonomi. Det tillkom dock skatter, exv 750 kr från ARN-LHR och 1900 kr till Mauritius. En annan sak som förvånade mej var att tillgången på platser var långt bättre än när man söker på Avioser.

Är det någon annan som är ansluten till detta program och har kollat in på hur det ser ut eller är det jag som missat en del. Jag gjorde en provbokning till Mauritius i juli och det såg ut att fungera. Har aldrig hittat platser dit tidigare, nu fanns det både i ekonomi och business. Tyvärr så räcker mina poäng inte till en business så det är inte aktuellt att boka någon resa dit.
 

gdaily

Medlem
Ja, mitt lilla AB är medlem, använde en del poäng att plocka ut gratis hotellnätter i Hong Kong för något år sedan.
Jag har inte läst på vad förändringen av programmet har inneburit, men jag har fått för mig att vi fått "bra betalt" för gamla poäng, men att nya poängintjäningen inte blir så mycket att skryta med.
 

khybner

Medlem
OB är bra eftersom resorna bokas in i revenue-klasser (sist jag kollade var det A, D, T och H) vilket gör att det i stort sett alltid finns plats till skillnad mot bokningar med Avios.

Skatter och avgifter är ju (tyvärr) desamma som för Aviosresor, dvs väldigt höga.

Den senaste förändringen som gjordes i slutet av maj och som innbar att alla fick dubbelt så många poäng åtföljdes också av en höjning av antal poäng för "gratis"-resorna. I de flesta fall har dessa mer än fördubblats.

Den största nackdelen är dock att intjäningen är kraftigt försämrad jämfört med tidigare, i alla fall om man åker på billigare biljetter, t.ex. Club World i I-klass.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Homer

Medlem
Förändringarna är bl.a

- Kraftig försämring för de som flyger med billiga biljetter, några förbättringar också:

+ kommer också att gälla Iberia och American Airlines.(men gäller detta bara om man
köper biljetten av British Airways?? hur ska British Airways annars kunna hålla reda på hur mycket man betalat)

+Möjlighet att välja 5% rabatt vid biljettköp istället för poängintjäning.

+Fler biljetter ska vara uppgraderingsbara (tillgängligheten sägs f.ö. vara bättre än med Avios)
säkert mer (har inte orkat engagera mig ytterligare)...

Förändring av BA On Business |
 
  • Gilla
Reactions: Alf
Toppen