Senaste nytt

Nytt miljötillstånd fastställt för Arlanda flygplats

Jacob

Medlem
Idag beslutade Högsta Domstolen att inte meddela prövningstillstånd till de tre parter som överklagat Mark- och miljööverdomstolens dom avseende nytt miljötillstånd för Stockholm Arlanda Airport.

– Beslutet innebär att den positiva utvecklingen av svensk tillgänglighet kan fortsätta och att Stockholm Arlanda Airport kan ta ytterligare steg mot att bli den ledande flygplatsen i Skandinavien. Det är naturligtvis ett mycket glädjande och viktigt besked för hela Sverige, säger Torborg Chetkovich, koncernchef Swedavia.

I och med Högsta Domstolens fastställande av Mark- och miljödomstolens dom är inflygningsstoppet in till Arlandas bana 3 definitivt undanröjt.

Inflygningsprocedurer som undviker Upplands Väsby tätort ska enligt den nya domen användas när så är möjligt utan att det påverkar flygplatsens kapacitet och med hänsyn tagen till regelverk för flygtrafiktjänsten, flygsäkerhetsskäl och väderleksförhållanden.

Swedavia investerar 13 miljarder kronor de kommande trettio åren för att säkerställa och utveckla tillgängligheten till och från Sverige via Stockholm Arlanda Airport, i linje med den förväntade tillväxten av resenärer vid flygplatsen.
 
Inflygningsprocedurer som undviker Upplands Väsby tätort ska enligt den nya domen användas när så är möjligt utan att det påverkar flygplatsens kapacitet och med hänsyn tagen till regelverk för flygtrafiktjänsten, flygsäkerhetsskäl och väderleksförhållanden.

Det där känns som en klassisk helgardering. Självklart har olika procedurer olika effekt på kapaciteten, den intressanta frågan är väl snarare hur stor effekt på kapaciteten som ska anses vara rimligt. Ska man t.ex. behöva försena flygplan i luften för att använda en alternativ inflygning (med lägre kapacitet). Heathrow har t.ex. på västliga banorna tidsregler på hur mycket air hold dom ska förväntas ha innan man får använda parallella inflygningar.
 

Smithy

Medlem
Förhoppningsvis håller nu gnällspikarna i Upplands Väsby tyst en gång för alla.

Denna patetiska ursäkt till "miljötillstånd" tillåter trafiktillväxt men reglerar flygtrafiken till Arlanda på ett fullständigt oacceptabelt sätt. Både vi piloter och flygledare är helt bakbundna och det är förtvivlat svårt att åstadkomma en effektiv operation.

  1. Den fasta bankombinationen. Vinden och tid på dygnet avgör kombinationen av banor i användning, ingenting annat. Anländer på en inrikes från Norrland medan banrotationen dikterar landning söderifrån? Tough shit. Bränn 200 kilo extra bränsle och flyg runt.
  2. Inga visuella inflygningar. Något som miljöpartister och bullergnällare utan verklighetsförankring inte inser är hur mycket utsläpp och buller de orsakar. Flygledarna kan inte radarleda oss innanför en viss distans mot banan vilket ger onödigt lång flygväg. Vi får inte göra en visuell inflygning i fint väder, det är förbjudet på Arlanda. En sådan inflygning hade vi lätt kunnat göra innanför Väsby, nu flyger vi istället över.
  3. Den här är riktad till @crazy voyager, kvalitén på flygledning i och kring Arlanda? Det finns antagligen tusen faktorer som jag inte känner till men några saker som irriterar mig är när Malmö ACC beordrar high speed och Stockholm tre minuter senare ber en sakta ner till 230 knop och jag fortfarande måste möta en höjdrestriktion vid någon punkt? Horribelt! För att inte tala när man vektoreras in 7 miles bakom en heavy? Trodde kravet var 5 även på Arlanda, vid normal bankombination?
 
Förhoppningsvis håller nu gnällspikarna i Upplands Väsby tyst en gång för alla.

Denna patetiska ursäkt till "miljötillstånd" tillåter trafiktillväxt men reglerar flygtrafiken till Arlanda på ett fullständigt oacceptabelt sätt. Både vi piloter och flygledare är helt bakbundna och det är förtvivlat svårt att åstadkomma en effektiv operation.

  1. Den fasta bankombinationen. Vinden och tid på dygnet avgör kombinationen av banor i användning, ingenting annat. Anländer på en inrikes från Norrland medan banrotationen dikterar landning söderifrån? Tough shit. Bränn 200 kilo extra bränsle och flyg runt.
  2. Inga visuella inflygningar. Något som miljöpartister och bullergnällare utan verklighetsförankring inte inser är hur mycket utsläpp och buller de orsakar. Flygledarna kan inte radarleda oss innanför en viss distans mot banan vilket ger onödigt lång flygväg. Vi får inte göra en visuell inflygning i fint väder, det är förbjudet på Arlanda. En sådan inflygning hade vi lätt kunnat göra innanför Väsby, nu flyger vi istället över.
  3. Den här är riktad till @crazy voyager, kvalitén på flygledning i och kring Arlanda? Det finns antagligen tusen faktorer som jag inte känner till men några saker som irriterar mig är när Malmö ACC beordrar high speed och Stockholm tre minuter senare ber en sakta ner till 230 knop och jag fortfarande måste möta en höjdrestriktion vid någon punkt? Horribelt! För att inte tala när man vektoreras in 7 miles bakom en heavy? Trodde kravet var 5 även på Arlanda, vid normal bankombination?

Jag jobbar inte på arlanda (eller ens i sverige) så jag kan inte svara på dom frågorna tyvärr.

Men visst är det frustrerande med folk som bosätter sig under en inflygningsrutt till en flygplats och sen blir förvånade när det flyger flygplan i närheten. Tyvärr är ju det beteendet inte isolerat till Arlanda heller.
 

Xilan

Medlem
Förhoppningsvis håller nu gnällspikarna i Upplands Väsby tyst en gång för alla.

Denna patetiska ursäkt till "miljötillstånd" tillåter trafiktillväxt men reglerar flygtrafiken till Arlanda på ett fullständigt oacceptabelt sätt. Både vi piloter och flygledare är helt bakbundna och det är förtvivlat svårt att åstadkomma en effektiv operation.

  1. Den fasta bankombinationen. Vinden och tid på dygnet avgör kombinationen av banor i användning, ingenting annat. Anländer på en inrikes från Norrland medan banrotationen dikterar landning söderifrån? Tough shit. Bränn 200 kilo extra bränsle och flyg runt.
  2. Inga visuella inflygningar. Något som miljöpartister och bullergnällare utan verklighetsförankring inte inser är hur mycket utsläpp och buller de orsakar. Flygledarna kan inte radarleda oss innanför en viss distans mot banan vilket ger onödigt lång flygväg. Vi får inte göra en visuell inflygning i fint väder, det är förbjudet på Arlanda. En sådan inflygning hade vi lätt kunnat göra innanför Väsby, nu flyger vi istället över.
  3. Den här är riktad till @crazy voyager, kvalitén på flygledning i och kring Arlanda? Det finns antagligen tusen faktorer som jag inte känner till men några saker som irriterar mig är när Malmö ACC beordrar high speed och Stockholm tre minuter senare ber en sakta ner till 230 knop och jag fortfarande måste möta en höjdrestriktion vid någon punkt? Horribelt! För att inte tala när man vektoreras in 7 miles bakom en heavy? Trodde kravet var 5 även på Arlanda, vid normal bankombination?
Det bästa med det nya miljötillståndet är givetvis att ILS-inflygningar till 01R kommer vara tillåtna även framöver. Domen satte stopp för den helt befängda idén att man skulle kunna mixa raka ILS-inflygningar med kurvade P-RNAV-inflygningar i högtrafik.

Dock är trafiken till och från Arlanda fortfarande väldigt hårt reglerad. Banvalstabellen styr verksamheten och möjligheterna till avsteg är mycket begränsade. Det måste vara fler än ett visst antal rörelser per timme för att 01 R ska få användas för landning. Vindstilla på marken kan ge 19 för landning trots att det blir medvind hela vägen in utom just vid sättning. osv osv.
Det är bara att beklaga och acceptera att det är vår verklighet.
 

Smithy

Medlem
Det bästa med det nya miljötillståndet är givetvis att ILS-inflygningar till 01R kommer vara tillåtna även framöver. Domen satte stopp för den helt befängda idén att man skulle kunna mixa raka ILS-inflygningar med kurvade P-RNAV-inflygningar i högtrafik.

Dock är trafiken till och från Arlanda fortfarande väldigt hårt reglerad. Banvalstabellen styr verksamheten och möjligheterna till avsteg är mycket begränsade. Det måste vara fler än ett visst antal rörelser per timme för att 01 R ska få användas för landning. Vindstilla på marken kan ge 19 för landning trots att det blir medvind hela vägen in utom just vid sättning. osv osv.
Det är bara att beklaga och acceptera att det är vår verklighet.

Ja, jag känner till begränsningarna, jag håller med dig och det stör även mig att trafiken är så hårt reglerad. Jag vet att flygledningen inte kan beskyllas för det.

Jag eftersöker ett verklighetsförankrat miljötillstånd som tillåter visuella inflygningar och flexibla banval, det går ju snabbare att avveckla trafiken, minskar utsläppen och man kan undvika bullerkänsliga områden visuellt.

Mina frågor kring flygledning (farter, höjder och avstånd) specifikt riktades @crazy voyager eller någon annan flygledare som känner sig manad att svara på den biten. Nu visar det sig att han inte jobbar här i Sverige och då får gärna någon annan aktiv flygledare eller kunnig person svara.
 
Toppen