Senaste nytt

Blå tåget kopplar på gröna vagnar - 250kr mellan Göteborg o Stockholm

Palazzi

Medlem
Svea rikes eget orientexpressen, blå tåget, har idag kopplat på gröna lågprisvagnar på sitt ordinarie tågset med blåa vagnar.

Blå tåget har sedan tidigare två bokningklasser, men där båda är så spatsiöst tilltagna att de ligger i framkant konkurrensmässigt. De har aldrig satsat på snabba gångtider o de lägsta priserna, men har allt från pianobar o högklassig restaurang ombord.

Tredje klass kommer hemmahöra i de gröna vagnarna, och det kommer saknas passage till det övriga tågsetet. Det finns inte kapacitet i toaletter, restaurang o bar för alla resenärer också från de gröna tåget....och troligen blir det också för mycket spring. Det kommer vara enklare säten i de nya vagnarna, som även huserar en egen liten "bar" med snacks o dryck.

250kr är ett fast pris som får anses mycket gångbart i konkurrensen. Bolaget har väldigt få avgångar på en arbetsvecka, men att få tag i SJ-biljetter för 250kr i sista minuten får anses omöjligt....troligen gäller det även MTR Express.
 

In_Sweden

Medlem
250 i fast pris är mycket intressant, de stannar även på några ställen som MTR missar.
För min del personligen så kan det nog bli ett riktigt alternativ, även om jag tycker det är synd att man inte kan nyttja pianobaren eller restaurangvagn som finns för övriga tågsettet.
 

HCas

Medlem
Bra pris, men lite konstigt att de urvattnar konceptet, trodde de hade bestämt sig för att konkurrera med kvalitet och inte med pris. Hoppas inte ekonomin går knackigt.
 

Palazzi

Medlem
Bra pris, men lite konstigt att de urvattnar konceptet, trodde de hade bestämt sig för att konkurrera med kvalitet och inte med pris. Hoppas inte ekonomin går knackigt.

Har läst mig till att de har en ofattbar mängd inköpta vagnar (i olika skick). Ägaren verkar ha blå tåget som en hobby (men vill såklart inte förlora jättemycket pengar) så tror helt enkelt att de provar sig fram. Om inte bara vagnarna ska stå får de testa koncept som detta, för man kan troligen inte fylla mer vagnar till 450-750kr :)

Han hade ju planer på ett nordiskt orientexpress upp till Narvik mm, så ska bli spännande att följa.

Själv får jag aldrig chansen att testa, då jag bor norr om Mälaren (och är förpassad till regionaltåg Stockholm-Västerås-Göteborg.
 
Bra pris, men lite konstigt att de urvattnar konceptet, trodde de hade bestämt sig för att konkurrera med kvalitet och inte med pris. Hoppas inte ekonomin går knackigt.

Just genom att låsa dörren till 3:e klass tycker jag dom upprätthåller kvalitetskonceptet. Annars hade det varit fritt fall på kvaliteten, det är fullt nog i restaurangvagn och pianobar. På detta sätt får kunden välja vilken servicenivå som önskas.

Tror inte det är någon bra business att konkurrera med SJ och MTR på lång sikt men jag älskar Blå Tåget - tänk att dom vågar och vill!
 

HCas

Medlem
Just genom att låsa dörren till 3:e klass tycker jag dom upprätthåller kvalitetskonceptet. Annars hade det varit fritt fall på kvaliteten, det är fullt nog i restaurangvagn och pianobar. På detta sätt får kunden välja vilken servicenivå som önskas.

Tror inte det är någon bra business att konkurrera med SJ och MTR på lång sikt men jag älskar Blå Tåget - tänk att dom vågar och vill!

Jo, det är sant - jag tänkte mer på att själva varumärket urholkas lite, men det är kanske ingen stor sak.

Jag älskar också Blå Tåget och är glad så länge det tuffar på. Har bara åkt en gång men det var definitivt den bästa tågresan i mitt liv. Har haft ganska svårt för SJ:s bistro sen dess, efter att BT visade vad man kan göra på spåren.. :)
 

JWD

Medlem
Personligen så tycker jag att konceptet med de Gröna vagnarna är mycket bra faktiskt. Sen så håller jag med @Palazzi om att priset på 250 kr är riktigt bra om man ser till vad en vanlig SJ biljett kostar om man måste boka en resa i sista minuten och vill komma billigt undan.

Sen så delar jag @Martin Björnström 's åsikt om att den låsta dörren upprätthåller kvalitetskonceptet som är Blå tågets signum. Att resa i Grön Klass är nog precis som att resa med ett vanligt IC-tåg men eventuellt med bättre ombordservice.
 

Palazzi

Medlem
Någon som kommer att finnas ombord på premiärturen, måndagen den 8:e Juni? Idag är första dagen man kan boka :)
Skärmavbild 2015-05-28 kl. 14.09.43.png


Skönt med den fasta prissättningen tycker jag. 250kr är såpass billigt att jag inte bemödat mig med att boka långt innan för att få SJ-biljetter för några kronor färre. Kanske inget för pendlaren, men ett bra turistkoncept :)
 
Toppen