Senaste nytt

Planering av korta resor till flera tidszoner

Jag har bokat en resa som tar mig till fyra olika tidszoner på kort tid: från onsdag till söndag. Jag har lätt för att sova så om jag bara planerar rätt tror jag att det ska fixa sig ganska bra.

Flygsträckan är ARN-HEL-ZRH-HKG-HND-DOH-CDG-ARN.

Jag lyfter från Zürich 13:30 på torsdagen och kommer fram fredag 06:55 Hong Kong tid efter en skön First Class flygning och har 9,5 timme i Hong Kong innan nästa flight till Tokyo.

Enligt min egen lilla reseplanerare i Excel så landar jag runt 01:00 svensk tid och ska hänga i Hong Kong fram till 10:00 - alltså hela natten när jag kommer vara som tröttast. Det är inte otroligt att jag störtsomnar på nästa flight till Tokyo, då landar jag 21:35 lokal tid eller 14:35 svensk tid.

Då lär det inte vara så lätt att somna på hotellet men samtidigt har jag bara ett dygn i Tokyo så jag kan inte vara uppe hela natten och sova på dagen. Min flight mot Doha går 00:30 nästa dag (alltså 27 timmar senare) vilket är 17:30 svensk tid och är elva timmar lång, landar 05:30 i Doha, vilket är 06:30 svensk tid - perfekt timing.

Utmaningen är hur jag ska fixa dagen i Hong Kong (svensk natt) och lyckas somna i Tokyo klockan 17:00 svensk tid efter att ha precis sovit. Kanske ska jag sikta på ett pass mellan 04:00-10:00 lokal Tokyotid (21:00 - 03:00 svensk tid) och sen försöka rycka upp mig och dra ut på stan.

Hur planerar ni era resor när ni byter tidszoner och inte har tid att anpassa er till lokal tid? Har ni någon egen reseplanerare som tar hänsyn till tidszonerna?
 

Jonas C

Medlem
Tycker egentligen inte att det är några svårigheter med tidsomställningen. Flyger jag österut så är dagen man landar jobbigast då jag försöker hålla mig vaken tills kvällen. Lyckas jag somna runt 21-22 och vakna morgonen därpå runt 7-8 så är jetlaggen besegrad redan från dag 2. På resor västerut låter jag jetlaggen ligga kvar så länge det går, då jag gillar att kunna vakna upp runt 5-6 varje morgon så att man kan maximera dagen åt sightseeing, etc.
 
Tycker egentligen inte att det är några svårigheter med tidsomställningen. Flyger jag österut så är dagen man landar jobbigast då jag försöker hålla mig vaken tills kvällen. Lyckas jag somna runt 21-22 och vakna morgonen därpå runt 7-8 så är jetlaggen besegrad redan från dag 2. På resor västerut låter jag jetlaggen ligga kvar så länge det går, då jag gillar att kunna vakna upp runt 5-6 varje morgon så att man kan maximera dagen åt sightseeing, etc.

I mitt fall skulle det innebära att jag skulle vara uppe från midnatt svensk tid till runt 16 på eftermiddagen efter en tupplur på planet, kanske möjligt men dagen i Hong Kong blir nog inte så givande. Men alltid spännande med utmaningar! :)
 
När jag gjorde min utresa på "Asien på en vecka" resan så sov jag 5,5 timme på LH F flygningen och efter det så höll jag mig vaken samtliga andra flygningar. Det gäller bara att försöka sova en del på destinationen efter ankomst och före avgång :D
 

nota bene

Medlem
Jag brukar försöka sova på flighterna om det gör att dagen på destinationen blir dräglig. (Om jag t.ex. måste jobba, annars sover jag på dagen på destinationen och struntar i vad tiden är. I både HKG och Tokyo kan man gå på stan, äta etc. Hela dygnet)
 

nota bene

Medlem
Jag tror att jag skulle försöka ta ett nap på 2 timmar innan landning HKG, sedan vara vaken under dagen i HKG för att sova till Tokyo. Alternativt vara vaken på flighten men ta ett vilorum i loungen på flygplatseni HKG för en del sömn.

Därefter göra Tokyo by night med sen middag och drinkar fram till 3-4-tiden lokal tid, sova till 10-tiden och därefter ta en heldag i Tokyo följt av sömn till Doha.
 
Toppen