Senaste nytt

SAS ställde in mitt flyg till Peking, vad händer nu?

Voyageur

Medlem
Sitter på mobilen så har svårt att se om frågan behandlats i tidigare tråd. Men har fått inställt flyg imorgon torsdag arn-cph-pek. Sas vill omboka till airchina alt luftwaffe via munchen. Originalflyget bokat i go. Valda nödutgångsplatser självklart borta och dessutom blir eb intjäningen efter den nya carriern dvs air China alt LH, från ca 6000eb poäng enkel till 2000.

Vad göra?

Har påpekat att jag går inte med på ett sämre säte, som ebg har jag valt det av en anledning ett halvår sedan. Att jag får mindre poäng för resan kan de också glömma, att ta det per mail som de rekommenderade efter flygningen vet vi ju alla hur det kommer gå.
Svaret från sas är kort och gott, vi kan ju inte ändra så mycket på bokningar till andra bolag.....nähä men jag som kund och ebg skall då behöva ändra mina preferenser på flera punkter och tycka att det är ok. Han i telefon hade svårt att argumentera mot detta egentligen.
 

Senator

Moderator
Poängen är nog ok som @jumbooze beskriver, och om du kommer fram sent till destinationen borde EU ersättning utgå.

Dessa s.k. "Irregular Operations" eller IRROps är inte kul för någon inklusive flygbolaget som behöver ställa in en flight. Men gällande platser t.ex. vid nödutgång är det tross allt svårt för SAS att begära att Lufthansa eller Air China skall flytta en annan passagerare. Tolkar jag dig rätt om jag säger att du anser att SAS skall ringa Lufthansa eller Air China och "kräva" att du får en likvärdig plats hos dessa bolag? Hur skall Lufthansa eller Air China hantera detta om t.ex. en av deras Guldmedlemmar redan sitter på de bästa platserna?

Missförstå mig rätt; IRROps är inget kul som resenär. Jag förstår att detta inte är kul. Frågorna jag har är: vilka alternativ har du fått (åka annan dag med SAS eller kanske via Shanghai?), eller flyga nu med annat bolag med risken att upplevelsen inte blir den samma? Tyvärr förstår jag SAS här; det går inte direkt att garantera vilka stolar andra bolag har tillgängliga, och att förvänta sig att Lufthansa/Air China skall omplacera redan seatade andra passagerare skulle i så fall vara orättvist mot dessa.
 

anjak

Medlem
Sitter på mobilen så har svårt att se om frågan behandlats i tidigare tråd. Men har fått inställt flyg imorgon torsdag arn-cph-pek. Sas vill omboka till airchina alt luftwaffe via munchen. Originalflyget bokat i go. Valda nödutgångsplatser självklart borta och dessutom blir eb intjäningen efter den nya carriern dvs air China alt LH, från ca 6000eb poäng enkel till 2000.

Vad göra?

Har påpekat att jag går inte med på ett sämre säte, som ebg har jag valt det av en anledning ett halvår sedan. Att jag får mindre poäng för resan kan de också glömma, att ta det per mail som de rekommenderade efter flygningen vet vi ju alla hur det kommer gå.
Svaret från sas är kort och gott, vi kan ju inte ändra så mycket på bokningar till andra bolag.....nähä men jag som kund och ebg skall då behöva ändra mina preferenser på flera punkter och tycka att det är ok. Han i telefon hade svårt att argumentera mot detta egentligen.
Fast det är väl det här som är fördelen med att åka med en allians, du kommer fram till din destination. Jämför med Norwegian där du skulle behöva sitta på Arlanda ett antal dagar. Poängen kommer du garanterat få i efterhand.
 

jumbooze

Medlem
Jag tror den enda chans du har för kompensation för sämre plats är nog om du kontaktar kundtjänst och ber om goodwill ersättning och för övrigt undersöker om du har rätt till EU ersättning, för tidig avresa eller senare ankomst är saker som kan ge ersättning
 

Johan Hbg

Medlem
Du får alltid poäng efter bokad biljett (om du vill dvs, inte alltid det bästa) i efterhand, så den biten är lugn. Positivt att du får välja rutt / tider. Som sagts ovan, med Norwegian hade du fått ca noll alternativ.
 

flum

Medlem
Sitter på mobilen så har svårt att se om frågan behandlats i tidigare tråd. Men har fått inställt flyg imorgon torsdag arn-cph-pek. Sas vill omboka till airchina alt luftwaffe via munchen. Originalflyget bokat i go. Valda nödutgångsplatser självklart borta och dessutom blir eb intjäningen efter den nya carriern dvs air China alt LH, från ca 6000eb poäng enkel till 2000.

Vad göra?

Har påpekat att jag går inte med på ett sämre säte, som ebg har jag valt det av en anledning ett halvår sedan. Att jag får mindre poäng för resan kan de också glömma, att ta det per mail som de rekommenderade efter flygningen vet vi ju alla hur det kommer gå.
Svaret från sas är kort och gott, vi kan ju inte ändra så mycket på bokningar till andra bolag.....nähä men jag som kund och ebg skall då behöva ändra mina preferenser på flera punkter och tycka att det är ok. Han i telefon hade svårt att argumentera mot detta egentligen.
Först och främst förstår jag att du är irriterad. Aldrig roligt att hamna i denna situation och fullt förståeligt att du vill skriva av dig men vad vill du exakt att SAS ska göra?
 

Voyageur

Medlem
Du får alltid poäng efter bokad biljett (om du vill dvs, inte alltid det bästa) i efterhand, så den biten är lugn. Positivt att du får välja rutt / tider. Som sagts ovan, med Norwegian hade du fått ca noll alternativ.

Enligt sas (inte alltid så belästa) kundtjänst erhåller man enbart poäng efter det bolag som utför flighten då det från sas sida är en strejk och därav ombokning. I annat fall (enligt sas) erhålls ordinarie poängintjäning. Inte en chans i norden att jag låter sas slakta poängintjäningen också oavsett. Har tydligt förklarat att poäng är en tydlig och viktig del varför jag valt sas. Annars finns som nämnt andra bolag inom alliansen. Nöjer mig definitivt inte med att "maila" sas kundtjänst i efterhand och fighta mer.
 

Agö

Medlem
Enligt sas (inte alltid så belästa) kundtjänst erhåller man enbart poäng efter det bolag som utför flighten då det från sas sida är en strejk och därav ombokning. I annat fall (enligt sas) erhålls ordinarie poängintjäning. Inte en chans i norden att jag låter sas slakta poängintjäningen också oavsett. Har tydligt förklarat att poäng är en tydlig och viktig del varför jag valt sas. Annars finns som nämnt andra bolag inom alliansen. Nöjer mig definitivt inte med att "maila" sas kundtjänst i efterhand och fighta mer.
Stå på dig, du har rätt!
 
Toppen