Senaste nytt

Amsterdam Schiphol flygplats inför ett helt nytt upplägg med säkerhetskontrollerna

BusinessClass

Redaktör
Flygplatsen Schiphol utanför Amsterdam genomför just nu stora förändringar i terminalstrukturen och i synnerhet säkerhetskontrollerna. Rent praktiskt innebär det att man inte ska behöva passera säkerhetskontrollen två gånger om man anländer från ett land med EUs säkerhetsnivå, alltså samma nivå som den på Schiphol. För att klara detta introduceras centrala säkerhetskontroller för alla som startar sin resa…
 

Jacob

Medlem
Det där blir nog en stor förbättring på Schiphol.

Som jag förstår reglerna innebär det att om man reser från Skandinavien och byter till ett flyg till exempelvis Asien behöver man inte passera säkerhetskontroll på nytt i Amsterdam, något man behöver göra idag.

Likaså om man reser från exempelvis UK till Skandinavien via Amsterdam borde man inte heller behöva passera säkerhetskontroll i Amsterdam, bara passkontroll.
 

Pho

Medlem
Det känns som en bra förbättring, och med tanke på att de har implementerat Sky Priority ganska så väl hitintills, får man väl hoppas på att det kommer finnas fast track vid transfer!
 

Fredrik

Medlem
Ett stort hinder för att använda KLM till Storbritannien och interkontinentalt tas bort. Äntligen!
 

nilsson

Medlem
Security ut från AMS har ju applicerats väldigt inkonsekvent, vilket kanske också förbättras.

Till och från London denna vecka så var det extra security ut (spetsen på D-gates, med sin egna vänthall), men på väg till baka så upptäckte jag till min glädje att security efter Schengen-gränsen var borta.
 
Toppen