Senaste nytt

Köpenhamns kommunalråd motsätter sig försäljning av SAS

Köpenhamns kommunalråd, eller som hans titel är i Danmark overborgmestare, Frank Jensen har i en intervju med Børsen klart satt ned foten varför den norska och svenska staten inte ska sälja ut sin andel av SAS. Det handlar om arbetsplatser i Köpenhamn:

”Jeg vil stærkt opfordre de tre nordiske regeringer til at skrinlægge alle tanker om at sælge deres andele i SAS. Det er helt afgørende for at skaffe fremtidige arbejdspladser i Øresundsregionen og Danmark, at vi fastholder Københavns Lufthavn som Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkt,” siger Frank Jensen til Børsen.

airlineroute 2 mars:
As per 02MAR12 GDS Inventory display, Air China starting 01JUN12 is introducing Airbus A330-200 aircraft service on Beijing – Stockholm route, replacing Boeing 777-200. From 09JUN12 is restoring service back to Daily from current 5 weekly flights.

airlineroute 27 feb:
Air China has cancelled planned service resumption on Beijing – Copenhagen route. The route was due to resume form 02JUN12, 4 times a week on board Airbus A330-200 aircraft.
 

Homer

Medlem
Han tilføjer, at hvis ikke EU's konkurrenceregler forhindrer det, kan Københavns Kommune være en mulig køber af en del af SAS.

Takeoff.dk
 

Tjaeng

Medlem
Försäljning av SAS inom de närmsta åren är väl i princip dödfött ändå med tanke på att vänsterregeringar i både DK och NO är avogt inställda. Känns inte som att Sverige heller skulle göra någon större kraftansträngning för att få inkassera 21,4% av 2,5 miljarder SEK eller vad SAS nu är värderat till på börsen. Situationen kan väl eventuellt ändras om Rickard Gustafsson skulle få för sig att flagga för ännu en nyemission.
 

gdaily

Medlem
”Jeg vil stærkt opfordre de tre nordiske regeringer til at skrinlægge alle tanker om at sælge deres andele i SAS. Det er helt afgørende for at skaffe fremtidige arbejdspladser i Øresundsregionen og Danmark, at vi fastholder Københavns Lufthavn som Nordeuropas vigtigste trafikknudepunkt,” siger Frank Jensen til Børsen.

På känt danskt protektionistiskt manér. Undrar varför han anser att Sverige/Norge (speciellt Norge) ska ta på sig det synsättet?
 

Ubbe

Medlem
Ser man på saken ur ett rent skattebetalarperspektiv vore väl det bästa att LH när de väl blivit av med BMI köper hela eller delar av SAS. Ett annat vore att Finnair gick ihop med SAS för att fortsätta ha en start nordeuropeisk konkurrent till LH-LX gruppen. Hoppas bara att de då är kvar i *A.
 

JacobGBG

Medlem
Sån tur att kommunalråd i princip har en icke-röst i denna fråga. Att hålla fast i en sån här förlustaffär endast med argumentet att behålla arbetstillfällen vid en punkt känns som ett diplomatiskt klavertramp.
 
Toppen