Senaste nytt

Restaurang och bartips för Charleston, SC

sembl

Medlem
Lite bakgrund:

Fröken sembl fick ett jobberbjudande hon inte kunde tacka nej till i November så det var bara att packa ihop lägenheten i Washington DC med dess enorma utbud och flytta till lilla Charleston (125 000 invånare). För mig blev det lite jobbigare flygmässigt men det är sådant man får ta.

Efter att ha spenderat en hel del av min tid här under våren så kan jag bara säga, käftsmäll gällande mat och drickautbudet. Bara inom radien 3 kvarter från lägenheten så finns det mer restauranger än man klarar av att hantera utan att bli lätt fet och det öppnas nytt hela tiden.

Charleston är en stad är under transformation och det poppar upp de mest bisarra små restauranger där du förmodligen aldrig skulle sätta din fot i normala fall. Detta är självklart både bra och dåligt, men i det långa loppet så är det riktigt bra och stan växer och utvecklas år rätt håll.

Lite kul fakta: Det är tillåtet att köra golfbil inne i stan, det enda som behövs är ett körkort och $5 i application fee. Här tar man golfbilen till krogen eller cykeltaxi. Vanlig taxi är inte helt enkelt att få tag på men Uber finns. Det är helt Prius fritt men stor andel X5 or och Range Rover och golfbilar som snurrar omkring. De yngre kör suvarna medan de äldre tar golfbilen.

chs2.PNG
 

sembl

Medlem
Xiao Bao Biscuit - Korsningen mellan Spring och Ruthledge
Typ - Asiatisk

Lokalen är en gammal bensinstation ombygd till en restaurang. Ingen skylt och är lätt att missa då den ser övergiven ut nästan från gatan. Se och lär å du svenska sunkpizzeria/kebaberia. När man stiger in möts man av en lång bar med bord till vänster och bord till höger om baren. Vid fint väder så finns det common tables under tak där de gamla pumparna fanns. Ingen dammig guldkatt som vinkar i fönstret här utan det närmaste Asien man kommer är baren som har lite träornament. Väldigt blandad publik mer åt det yngre hållet.

Riktigt bra cocktails som tex Mapo Mule och Hanoi som är mina favoriter.

Maten: Riktigt vällagat med väl balanserade smaker. Om man gillar stark mat så är detta stället. Det är Spicy sådär perfekt men släpper strax efteråt. Finns oftast dagens specialare både till lunch och kväll. Mapo Doufu är kanske den godaste vegetariska rätt jag någonsin ätit. På bild Bo Bo Ji - Sichan style chicken with peanut sallad.

Får 4/6 Golfbilar i betyg

xao.PNG
 
Last edited:

sembl

Medlem
Blu - Folly Beach
Typ - Southern/Italian

Igår kväll hade Fröken sembl besök av goda vänner från Raleigh och Athens som hade beslutat att köra några beachdagar. Folly Beach ligger ca 20 min bilfärd från downtown Charleson och är en typisk Amerikansk beachtown med allt vad det innebär. Lång Pir, breda fina sandstränder och många barer. På helgerna är det nästintill omöjligt att hitta någonstans att parkera. Blu ligger inne på Tides hotell och det första som slog mig nör vi kliver in är "Miami Vice" känsla. Det var en klar 80-tals prägel på hotellet med mycket neon ljus och kitchiga väggar. Blu har en innedel och en fantastik trevlig utedel med bar och underbar utsikt över stranden.

Jag beställde in öl och fick det serverat i stor plastmugg. Inte alls kul, men de som drack vin fick in i riktiga vinglas. Vatten serverades också prompt i samma engångplastmuggar.

Maten: Börjar med att säga att jag tror att man försöker för mycket här och lyckas sådär.

Cold Crab Dip - Ok men för kall för att smakerna skulle komma fram. Plus för att den inte var majonäsig.
Pan Fried Crab Cakes - Smakade bra och fräscht, perfekt krispiga
Short Rib Cavatelli - Hemmagjord pasta kokad precis al dente men hela rätten saknade smak. Inte ens salt hjälpte för att lyfta det fina köttet
Crab and Scallop Gnocchi - Fräscha ingredienser men saknade helt smak. Ingen untz från tomatssåsen eller något annat. Scallopsen var av minivariant och var söta och fina men hela rätten ganska smaklös
Crispy Snapper - En fin bit fisk som borde ha varit mer krispig serverade med avocado mousse och black bean soffrito. Helt ok maträtt
Fresh Catch - Kommer inte ihåg fisken, vit och påminnde om torsk. Var också ok med crispy skin och serverades med protabello svamp och risotto
Braised Collard Greens - Perfekt tillagade och i min mening den bästa rätten efter crabcakes vilket var en side dessutom
Hot Chocolate Cake - Delades mellan oss och tjejerna älskade den med hemmagjort vaniljglass till. Kan ha varit vinet som pratade.

Jag skulle nog inte äta middag här igen om jag fick välja. Men att beställa in några starters, dricka öl och umgås för att titta på den fantastiska solnedgången efter en dag på stranden så fungerar det alldeles utmärkt. Servicen var mycket bra som vanligt.

Får 3/6 fyrar. Inte bra, men inte så dåligt.
 

sembl

Medlem
Härligt!! Fortsätt bomba

Skall göra en återtest av ett ställe lite senare idag till lunchen som har varit lovande de två andra gångerna. Så håll ut!

Känns som att BC får arrangera en Charleston DO och titta förbi Boeing fabriken samtidigt?

Det hade varit väldigt roligt. Sedan så delas flygplatsen med armen med så det finns massa roliga plan som flyger till och från under dagen förutom deras testkörningar av 787or innan leverans.
 

Alf

Medlem
Jag har ätit några av mina bättre BBQ ribs där på något ställe som jag tror hette Sticky Fingers.

USAF har en stor bas med transportflyg där med C5 och C17. Kvinnan som var Vd på företaget jag besökte hade som största önskan att jobba som loadmaster på C5.
 

chazzie

Medlem
Hm, det verkar som man måste svänga förbi Charleston vid tillfälle, mycket har skrivits om staden här på BC.se och om jag inte är helt ute och cyklar finns en del amerikansk historia för att stilla en nörd som undertecknad också =}
 
Toppen