Senaste nytt

Airbus A350 XWB jämfört med Boeing 787 Dreamliner på Qatar Airways

ACervin

Medlem
Har precis gjort en snabbis till Sverige. Utnyttjade Lifemiles BNE-CPH och fick en rask förbindelse med Thai i C hela vägen. Räkor på spett och vitlöksbröd, igen! På vägen ner blev det lite roligare. Jag använde American Advantage möjlighet till enkelbiljetter och fick till Boeing 787 Dreamliner från CPH till Doha och efter 90 minuters paus, Doha till Singapore i den nya A350-900 XWB, sen vidare med Qantas i en A330 till Brisbane, brrrr. Utmärkt tillfälle till att jämföra med andra ord. Vil ni sluta läsa här kan jag säga att både 787 och 350 är mycket tysta och bekväma. Inget att oroa sig för vad man än får avnjuta. Men där är skillnader.

Likheterna först. Båda är tysta, kunde inte höra någon skillnad på tystnaden. Kabintrycket är högre än äldre flygplan och båda är satta till 6000 fot dvs 1830 m, och det märks. Mindre torr i huden och näsan är i bättre form när man stiger av. Sammantaget mår man bättre, om man inte är torr i näbben efter för mycket champagne förstås.

Till skillnaderna. A350 är ett bredare plan och det märks. Med samma säten och konfiguration i båda planen är det uppenbart att 350 blir betydligt luftigare. Dessutom mycket högre i tak, Bagagehyllor i mitten saknas i båda planen så det är ju inte direkt trångt i 787 men 350 är mer som en katedral. Receptions området vid dörr 2 är också större i 350. Något som är mindre på 350 är dock fönstren. De är större än "vanliga" fönster men inte så stora som på 787. Den elektronisk toningen av fönstren i 787 imponerade på mig först, men den är långsam och lite oklart ibland om man tryckt rätt eller inte, så efter 6 long haul i 787 har jag börjat tröttna på den. A350 har en veckad vit gardin som släpper igenom ljus som regleras elektriskt med en knapp under fönstret. Samma knapp, om man fortsätter trycka drar ner mörkläggningsgardinen också. Snabbare och mer lättbegripligt.

Stolen är densamma i båda planen men skärmen är annorlunda. Airbus har en del touchknappar på skärmens ram som är lätta att använda. Exempelvis brukar jag ha svårt att hitta av och på knappen. Inga problem på luftbusen. Båda har en skärm i fjärrkontrollen där 787an har en mer logisk layout än 350 som är plottrig och oklar (fick ha hjälp att byta språk).

Toaletterna tyckte jag var ungefär likadana, ungefär samma storlek. Rostfritt, lite större handfat på 350 möjligen. Bagagehyllorna var smarta på 350, stora fyrkantiga och öppnar stort, blir inte så långt att lyfta. Jag kommer inte i riktigt ihåg 787 hyllan men jag tror att den var lika smart.

Sammanfattningsvis är skillnaderna små, och båda är väldigt bekväma, men A350 är större och fönstren lättare att reglera. Så under förutsättning att man inte pressar in fler stolar så ger jag nog en liten fördel till Airbus A350 XWB, men jag trivs i båda, vilket var uppenbart när jag klev in i en numera plötsligt brusig och trång C kabin på Qantas A330 för sista benet. Dessutom även om jag gillar Qantas, så når service och mat inte upp Qatars nivå, men det vet snart alla på BC vid det här laget. Eget forum till och med. Imponerande hur Qatar har tagit sig in i vårt resemedvetande på kort tid.

Här kommer lite bilder

Nosen på 350. Liknar Zorro!
350-nos.jpg


Nosen på 787, ingen mask!
787-nos.jpg


Den eleganta 787 vingen
787-vinge.jpg


Lite mer Carmen Curlers över 350 vingen
vinge-350.jpg


C kabinen 787, lång flygvärdinna med fotointresse
c-kabin-787.jpg


Den bredare 350 kabinen. Det verkar som bagage hyllan öppnar lika bra på båda planen
c-kabin-350.jpg


Den svampiga fönsterknappen på 787
fönter-787.jpg


A350 lite mindre fönster men snyggare och snabbare, första mysgardinen innan mörkläggning
fönster-350.jpg


Dags för Bollywood och champagne på 787. En bra kombination. Skarp skärm och bra fjärrkontroll.
skärm 7887.jpg


A350 skärmen med egna knappar för av och på mm. Bra, men sämre fjärrkontroll.
skärm-350.jpg


Liten matbild på slutet
mat-qatar.jpg
 

Attachments

  • economy-350.jpg
    economy-350.jpg
    {memory} MB · Visningar: 413
  • Flight (11).jpg
    Flight (11).jpg
    620,7 KB · Visningar: 420
  • Flight.jpg
    Flight.jpg
    962,1 KB · Visningar: 406
  • info-350.jpg
    info-350.jpg
    852,7 KB · Visningar: 425

Swisser

Medlem
Intressant reportage och bra jämförelse mellan Boeing 787 Dreamliner och Airbus A350 XWB. Hoppas man snart får chansen att testa Airbus A350 XWB.
 

Alf

Medlem
Bra reportage som vanligt med fina bilder. Det var lite si och så med jämnställdheten på 787:an, bara gubbar. Tur att @Sofia ibland förgyller kabinen med rosa champagne. Jag har inte ens flugit med 787 så jag känner mig lite utanför. Skall dock göra något åt det i okt då det blir CPT med 787 på alla sträckor.
 
Im aint going if its an Boeing... 150 jobbtillfällen på Saab hemma i Linköping just nu pga stor efterfrågan hos Airbus får gärna fortsätta vara 150 jobb i många år till.

Supernice jämförelse!
 

ACervin

Medlem
Det var lite si och så med jämnställdheten på 787:an, bara gubbar. Tur att @Sofia ibland förgyller kabinen med rosa champagne.

Ja visst är det gubbigt där framme. Undrar hur könsfördelnigen ser ut egentligen om man jämför business med economy?

Förresten läste i The Australian idag, en intervju med Boeings chefs designer for inredningar, Blake Emery, att 787 aldrig kommer att bli lika tyst som 380, beroende på vingkonstruktion, avstånd till motorer och möjlighet att lägga i mer isolering i 380.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen