Senaste nytt

Flying Blue Promotions

Stefan62

Medlem
Jag har strax över 80 000 poäng i FB och tänkte använda dem för två t.o.r.-resor i business till Dubai.

Biljetterna släpptes den 28 februari och jag gick in för att boka direkt.

Såvitt jag kunde se så fanns inga business-biljetter till det annonserade "priset".

Kan det vara så att jag gör något fel i bokningsprocessen?
 

Dr. Miles

Expert
Det är inte alla avgångar som har PromoAward platser och det är också viktigt att kolla vilket flygbolag.
För det ibland gäller endast på Air France flyg, och på annan rutt är det kanske endast KLM flyg som gäller.
 

bjolib

Medlem
Har också letat efter biljetterna till Dubai. Verkar inte finnas några alls.. Märkligt.

Ang. Uppgradering, måste man inte köpa en fullpris ekonomi för att kunna uppgradera till Business?

Om så är fallet kan jag tycka att det är bättre att betala ca 400-500€ i skatt och avgifter och vetat att man han en business plats, än att köpa en ekonomibiljett och hoppas på uppgradering! Tänker på Promoawards till Nordamerika/Kanada..
Bara en tanke...
 

Senator

Moderator
jag tyckte 50 000 FB poäng + €350 var helt ok för
ARN-AMS-CUR samt IAD-CDG-ARN förra sommaren
 

agehall

Medlem
Med KLM måste man ha bokningsklass U eller högre för att uppgradera med miles. Hos AF vet jag inte riktigt vad som gäller.

Jämför man med *A så tar FB hutlösa YQ avgifter. Har otroligt svårt att se att jag personligen skulle välja att boka en bonusresa med SkyTeam pga detta. Jag kommer att använda mina miles till uppgraderingar.
 

Senator

Moderator
Jämför man med *A så tar FB hutlösa YQ avgifter. Har otroligt svårt att se att jag personligen skulle välja att boka en bonusresa med SkyTeam pga detta. Jag kommer att använda mina miles till uppgraderingar.

Tyvärr är M&M like hutlösa.... Jag bokade bror med sambo på ARN-DUS-EWR-MIA-EWR-DUS-ARN och det gick på 3 500kr per skalle i skatter och avgifter.
 

Dr. Miles

Expert
Med KLM måste man ha bokningsklass U eller högre för att uppgradera med miles. Hos AF vet jag inte riktigt vad som gäller.

Jämför man med *A så tar FB hutlösa YQ avgifter. Har otroligt svårt att se att jag personligen skulle välja att boka en bonusresa med SkyTeam pga detta. Jag kommer att använda mina miles till uppgraderingar.

Jag vet att du inte åker till Fjärran Östern eller till Sydostasien ofta, men om du använder dina Flying Blue miles till Korean Air(KE) flygningar, behöver du inte betala bränsletillägg.
 

Homer

Medlem
Spara dina poäng till uppgraderingar istället. Då slipper du deras hemska avgifter.

Visa gärna med ett räkneexempel, kr+ miles, hur uppgradering kan vara en bra affär
detta är antalet poäng som krävs med AF, KLM vet jag inte https://docs.google.com/spreadsheet...EZRT1hwd1hTOEVtdm5kX1JfR3N1VHc&hl=en_US#gid=0

Avgifterna må vara relativt höga, men det går å andra sidan inte åt speciellt många
miles om man utnyttjar promo awards.


50k miles + ca€350 för business till Bonaire eller Aruba dit billigaste ekonomi biljetterna kostar nästan 10kSEK är rena klippet enligt min åsikt (sen att intjäningen av miles numera suger är en annan diskussion)
 

Senator

Moderator
50k miles + ca€350 för business till Bonaire eller Aruba dit billigaste ekonomi biljetterna kostar nästan 10kSEK är rena klippet enligt min åsikt (sen att intjäningen av miles numera suger är en annan diskussion)

35 papp kostar resan i affärsklass från ARN.... Så ja, jag håller med dig Homer att kalkylen med YQ och skatter är helt ok..
 
Toppen