Senaste nytt

Bäst värde för poängen i SJ Prio?

Jacob

Medlem
Ni som har bra koll på SJs bonusprogram SJ Prio, vad är bäst värde för poängen? Är det bonusresor? 1 klass eller 2 klass? Mat ombord? Eller något annat som hotellövernattningar?

Vad är era erfarenheter?
 
Skulle säga bonusresor i både 1 och 2 klass då du får en flexibel biljett som är fullt avbokningsbar fram till avresan.

Mat ombord för poäng är att jämföra med SAS som tar 900 poäng för en muffins.... Det är inte värt det.

Har inte bokat hotellnätter så kan inte svara på det.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Bonusresor i andra klass, helst längre, tycker jag. Såg att jag kunde boka Västerås-Oslo (byte i Hallsberg) för 4.000p.... verkar helt galet billigt.

Men då jag inte varit särskilt sugen på bonusresor med SJ får de bli överprissatta mackor i serveringen, precis som när jag handlar upp mina EB-poäng på muffins. Perfekt sätt att nolla ut kontot :p
 

henrik l

Medlem
Har vid några tillfällen gjort sena bokningar på "peak"-avgångar, så det är väl ok. Någon annan gång har jag bränt poäng på Scandic, men då måste man hitta hotell i de lägre kategorierna. Men absolut bäst värde är nog om man bokar en resa med nattåget i sovvagn. Umeå och norrut går på 12 000 p i delad kupé och 19 000 i egen kupé. Så man kan åka Malmö-Riksgränsen för 12 000/19 000 p.
 

olo

Medlem
Som Svart medlem får du vettiga poängpriser i 1 klass (-15%?). Annars är nog 2 klass mer värt, eftersom poängpriserna börjar på 6500 poäng för ex. Göteborg - Stockholm, vilket innebär 26' t&r 2 personer. Sedan en tid tillbaka är även poängpriserna variabla, vilket kraftigt har försämrat deras värde. Men då de fortfarande är helt återbetalningsbara är de framförallt bra när sådant krävs.

Tabellen för poäng i kiosken är:
1 person Göteborg - Stockholm = 2,6 kaffe & bulle.
1 kaffe & bulle = 25 kr
==> 1 person Göteborg - Stockholm = 65:- - eller hur var det nu..?
 
Jag minns under glansdagarna när det gick att boka en 1 klass biljett när som mellan Flemingsberg - Göteborg på X2000 enkel väg för 8000 poäng. Det kostade 12 000 om man bokade Stockholm - Göteborg eftersom att gränsen för avstånder 45 mil eller längre gick precis mellan dessa stationer :)
 

gdaily

Medlem
Jag minns under glansdagarna när det gick att boka en 1 klass biljett när som mellan Flemingsberg - Göteborg på X2000 enkel väg för 8000 poäng. Det kostade 12 000 om man bokade Stockholm - Göteborg eftersom att gränsen för avstånder 45 mil eller längre gick precis mellan dessa stationer :)
Glansdagarna var ännu bättre - Sthlm-Arlanda för mycket få poäng, de hade glömt lägga in stationsavgiften i priset :)
 

Jonas C

Medlem
Med tanke på att poängpriserna numera baserar sig på vad biljetten kostar i pengar så är det nog ganska svårt att få ut bra värde i biljetterna. Innan tyckte jag att det var bäst värde att använda Prio poäng för resor med kort varsel. Exempelvis Västerås - Göteborg i 1klass för 8000 poäng för resa samma dag, när en vanlig biljett kostar 1500kr.
 

Morgan

Medlem
Att använda poängen på First Hotels ute i landet är faktiskt helt OK värde.

Där får man en natt för 15000 poäng (undantaget vissa storstadshotell). Då måste man med Svart SJ Prio Mastercard ha en spend på 50000 kr för att få natten. Antar man att natten kostar 1000 kr om man betalar för den så får man 2% i kickback på SJ:s mastercard!
 
Toppen