Senaste nytt

Vilket hotellprogram är bäst inom Skandinavien?

Monark

Ny medlem
Jag ska ge mig in i hotellpoäng-världen och vill ha tips på vilken kedja/program som ger mest valuta i form av uppgraderingar, rabatter, poäng för gratisnätter och "förmåner".

Typiska destinationer för mig är Göteborg med omnejd, Gotland på sommaren. Avstickare till Danmark på sommaren. Ibland långresor så om det finns någon koppling internationellt är det bra men inte ett måste.
 

ulagun

Medlem
Anser Hilton vara i särklass bäst, men passar inte in i ditt resmönster. Nyttjade Best Western under många år, med anledning att de finns i stort sett överallt internationellt. Efter år som Diamond har jag ledsnat på allt sämre service och oftast inget extra trots högsta status. Numera blir det oftast Clarion, speciellt Collection där kvällsmat ingår.Fräscha hotell trevlig personal. Nackdelen är att de i stort sett endast finns inom Norden
 
  • Gilla
Reactions: WBX

WBX

Medlem
Inom Skandinavien reser jag mest privat och oftast med familjen. Det har fallit sig att Scandic passar oss bäst, mest för att det är få kedjor som erbjuder rum för fem personer (2+3). När detta inte passar så använder jag Nordic Choice, där bl a Clarion Collection Hotel Odin i Göteborg ingår. Jag och familjen uppskattar att kunna äta eftermiddagsfika och/eller kvällsmat hos dem ibland slippa krånglet att gå ut och leta restaurang att äta på. Detta är så klart utifrån mitt resmönster och mina preferenser, jag prioriterar enkelheten och att dessa kedjor gör det lätt för mig och familjen.
 

Andreas Q

Medlem
Jag har kuskat runt en hel del i svenska städer och har valt Nordic Choice. Intjäningen är 1kr=1p och 10 000 p är en bonusnatt på helgen. Snabbt att nå silvernivå som ger voucher att handla för samt chans till uppgradering av rummet.

Scandic går bort pga dyrt med bonusnätter.Inga rumsuppgraderingar att tala om.15-50000 poäng för frinatt och 1natt=2000p.

Best Western har på tok för många sunkiga hotell i de städer jag bott och förmånerna på högre bonusnivåer verkar inte direkt infrias i Sverige.
 

ulagun

Medlem
Best Western har på tok för många sunkiga hotell i de städer jag bott och förmånerna på högre bonusnivåer verkar inte direkt infrias i Sverige.
Än värre i Norge, där fungerar de överhuvudtaget inte alls.
Har stått på BW Karl Johan Oslo och idkat högläsning ur BW Norges program vilka Diamondförmåner som ingår.
Fick en axelryckning till svar.
Som sagt Nordic Choice (helst Clarion) är att föredra. T.ex det i Visby en riktig pärla
 

Andreas Q

Medlem
Jag har försökt göra en sammanställning av de tre vanligaste programmen Choice Scandic och BW. Nedan listar jag förmåner jag personligen värdesätter och inte allt som listas tex gratis tidning eller internet då jag anser att det skall ingå.

10 nätter årligen:
Scandic 2nd floor. 50 kr check till restaurangen
Choice Silver. 75kr check till restaurangen. Möjlighet till uppgradering av rum
BW Gold: 25kr check till restaurangen.

20 nätter årligen:
Scandic 3rd floor: 100kr check till restaurangen
Choice Silver Se ovan
BW Platiunum: 50kr check. Möjlighet till uppgraderat rum

30+ nätter årligen:
Scandic Top floor 150kr check. Fritt gym även när du inte bor på hotellet.
Choice Gold 125kr check. Uppgradering till bästa rumskategori möjlig.
BW Diamond 100kr check. Möjlighet till uppgradering av rum.

Intjäning:

Scandic ger beroende på nivå på kortet 2000-3000p per kvalificerad natt oavsett hotell. Några undantag för vad som är kvalificerad natt.
BW 10p=7kr
Choice 1p=1kr


Bonusnätter:
Scandic: 10 000-50 000p per natt. Påtagligt många lite finare hotell kostar 40 000p
BW 16 000-32 000p per natt. De flesta vanliga hotell 20-25000p
Choice 10 000-20 000p per natt beroende på veckodag eller helg. Lätt att få även fina hotell för 10 000p.
 

Attachments

  • choice.png
    choice.png
    42,7 KB · Visningar: 721
  • scandic.jpg
    scandic.jpg
    43,9 KB · Visningar: 762

Andreas Q

Medlem
Sammanfattning:

Scandic kräver påtagligt mycket spend för att ge bonusnätter. En natt på Grand Central för 2500kr ger lika mycket poäng som en i Fagersta för 800kr. Det krävs bortåt 15 nätter innan du får en bonusnatt på ett hyggligt cityhotell.

BW har rimlig intjäning vs pris på bonusnatt. De är snålast med check till restaurang. Min erfarenhet är dålig recognition av premiumförmåner i Norden.

Choice: Mest bonusnätter för pengarna. Om man vill bo sina bonusnätter på helgen så är det oslagbart med cityhotell för 10 000p. Ger 75kr i matcheck redan vid silver. Nackdelen är att det kräver ganska många nätter för att upprätthålla guld. Har provat att vara Platinum och tillför inget förutom på ett fåtal hotell där det finns trevliga sviter.
 
Jag gillar din sammanställning @Andreas Q. Väldigt tydlig och informativ. Den stärker mig i min uppfattning att jag personligen borde byta från Scandic till Nordic Choice. Är det någon mer här som uppfattar en försämring hos Scandic sen de skiftade huvudägare, eller det bara min magkänsla?
 

Stefan62

Medlem
Inom norden har jag valt Scandic och Nordic Choice.

Jag håller Scandic högst, eftersom det ger i mitt fall mest tillbaka i form av frinätter och restaurang-kuponger. Frinätterna använder jag i Berlin och Köpenhamn.

Det negativa med Scandic är att de är väldigt dåliga på kundservice och städning!
 

JacobGBG

Medlem
Tyvärr är väl urvalet för de svenska hotellprogrammen inte så mycket att hurra över. Helst skulle man vilja fokusera på t.ex. Marriott och Hilton men det smala utbudet på dessa hotell i landet ger inte riktigt möjligheten.

Som herrarna ovan noterar så är Nordic Choice antagligen det attraktivaste alternativet om man sätter klassen på hotellen främst.
 
Toppen