Senaste nytt

Bildreportage: Min resa till Mercedes-AMG i Affalterbach

Jag har varit så aktiv här senaste dagarna att jag går ut med ett publikt "out of office" reserapport-tråd. Från och med imorgon bitti kommer jag i princip sakna Internet i två dagar.

Onsdag - torsdag är jag nere i Tyskland på besök hos Mercedes-AMG i Affalterbach och Stuttgart. Dagen börjar med ARN-CPH-STR med SAS och min första flygning på CRJ 900 som ni alla verkar gilla, blir kul. Jag har med mig min granne som aldrig testat Autobahn så det blir nog en upplevelse.

Utöver besök på Mercedes-Benz fabriken/museum och Mercedes-AMG i Affalterbach cirka 30 minuter norr om Stuttgart så kommer jag köra hem med vår nya familjebil.

Ska försöka hålla det här uppdaterat så gott jag kan med bristande Internet, borde bli en del skoj bilder tycker jag!
 

Agö

Medlem
Jag har varit så aktiv här senaste dagarna att jag går ut med ett publikt "out of office" reserapport-tråd. Från och med imorgon bitti kommer jag i princip sakna Internet i två dagar.

Onsdag - torsdag är jag nere i Tyskland på besök hos Mercedes-AMG i Affalterbach och Stuttgart. Dagen börjar med ARN-CPH-STR med SAS och min första flygning på CRJ 900 som ni alla verkar gilla, blir kul. Jag har med mig min granne som aldrig testat Autobahn så det blir nog en upplevelse.

Utöver besök på Mercedes-Benz fabriken/museum och Mercedes-AMG i Affalterbach cirka 30 minuter norr om Stuttgart så kommer jag köra hem med vår nya familjebil.

Ska försöka hålla det här uppdaterat så gott jag kan med bristande Internet, borde bli en del skoj bilder tycker jag!
Kan du inte köra kärran med livestream till forumet?
 
Första flighten klar! SAS A321 till Köpenhamn. Sitter i BC hörnan just nu!

Fick testa SAS popup lounge på Arlanda imorse också, kommer bilder...

image.jpg
Dagens mål: Affalterbach!

image.jpg

06:15 från Arlanda.

image.jpg
 
Flighten med SAS CRJ900 var inte så mycket att säga om - den kändes "kvick" och ganska skön att flyga. Vi landade i Stuttgart och hoppade in i en taxi mot Untertürkheim och Mercedes-Benz. Här tillverkas komponenter till bilarna (växellådor etc) som transporteras till monteringen i Sindelfingen strax sydväst om Stuttgart. Här finns också Mercedes-Benz Arena och deras gigantiska museum. Väl värt ett besök!

IMG_2802.JPG
Prototyp-avdelningen med konceptbilar

IMG_2807.JPG
Mercedes-Benz arena ligger intill

IMG_2817.JPG
Klassisk Mercedes-Benz SL - så vacker!

IMG_2844.JPG
Mercedes-Benz prototypbilar - exempelvis ovanliga C111.

IMG_2849.JPG
Mercedes-Benz racing - allt ifrån regerande världsmästare i F1 till DTM och GT3. Jag har kört en sån där SLS GT3 som finns längst fram på bilden i rött/vitt/gult. Galen upplevelse.

IMG_2867.JPG
Besöket avslutas med modellbilar såklart. Jag försökte besinna mig och nöjde mig med en rosa klassisk SL till min dotter. Var sugen på en Mercedes-AMG från 1972 i en liten glasmonter men jag vet inte var den skulle hamnat hemma?
 
En fin Wienerschnitzel i Mercedes-Benz restaurangen innan det var dags för dagens två stora händelser: leverans av vår nya familjebil och rundtur på Mercedes-AMG i Affalterbach. Började känna mig trött (och orakad) efter att ha stigit upp 04:25 och inte riktigt somnat till på vägen ner till Stuttgart.

IMG_6811.JPG

I leveranshallen stod två Mercedes-AMG SLS Black Series som är extremt ovanliga, endast 300st tillverkade.

IMG_2783.JPG IMG_2793.JPG

I jämförelse med ovanstående monsterbilar framstår inte vår nya kombi som så fet. Men lustigt nog är dom lika snabba till 100 km/h (3,6 sekunder) och min svarta är snabbare till 200 km/h. Jag gissar att inte så många förstår det när dom ser den utanför ICA.

IMG_2797.jpg IMG_2798.jpg

Entrén till Mercedes-AMG kundcenter

IMG_2877.jpg

Jag blev väldigt glad när jag svängde in på parkeringen och såg den svenska flaggan som dom hissat för mig! Vilken grej!

IMG_2882.jpg
 
Toppen