Senaste nytt

Mileage Runs till Hannover och Stuttgart - erfarenheter?

Agö

Medlem
Jag har ett par mileage runs med SAS till Hannover och Stuttgart. Vändande kärra på båda flygplatserna, bokad i Plus. Allt i kampen om att flyga samtliga SAS-destinationer.

På Hannover (ATR 72) var det möjligt att boka genomgående biljett, där kan det ju bli intressant med ersättning om jag inte skulle hinna.

På Stuttgart (CRJ 900) var detta däremot inte möjligt.

Nu vill jag ha lite kött på benen.

1. Är det brukligt med bussgate?

2. Är det separering och säkerhetskontroll på nytt?

3. Är det något stök med onlineincheckning på dessa flygplatser? Kan inte hitta någon info om detta på sas.se.

4. Kommer jag klara mig? Uppskatta chansen/risken i %.
 

Agö

Medlem
Då kör vi en liten guide till mileage runs till Hannover och Stuttgart. (Datum för guide 2015-06-02).

Hannover (HAJ):

  • SAS flyger för tillfället med ATR 72 (operated by JetTime). Vid de två flighter jag flög var det mycket hög beläggning i Plus (14 resp. 18 pax) och god beläggning i Go (nästan fullsatt på returen). Begränsad service ombord med bl.a. mindre frukostpaket (endast smörgås och juice + kaffe) i Plus.
  • Prisindikation i A (SAS Plus) T&R från Köpenhamn: ca SEK 2500 (mycket begränsad tillgång). Ger 3750 Eurobonuspoäng för Guld/Diamant/Pandion.
  • Från Köpenhamn: jag har flugit SK669 med schemalagd ankomst till HAJ 09:25 och SK670 med schemalagd avgång från HAJ 09:55. Denna går att boka i en och samma bokning (minimumtid således 30 min).
  • Mobilt boardingkort fungerade utmärkt i Hannover. Gatemanagern bockade av på lista.
  • Detta fungerade alldeles utmärkt. SAS ankom till gate 3 (det finns mycket få gater på denna flygplats) och det var bara att gå upp till gaten och vända. Jag hann med att kika runt i den lilla taxfreeshopen. HAJ är en mycket liten flygplats. Denna dag var det flygplan från Lufthansa, Swiss, Air France (Hop!) och Turkish Airlines inne. Samtliga landade efter SK669.
  • Jag har förstått att någon annan har fått busstransfer. Eftersom plattan är så liten ska även detta gå bra.
  • Sammanfattningsvis en mycket bra och enkel MR som lätt kan stökas av på en förmiddag.
Stuttgart (STR):
  • SAS flyger för tillfället primärt CRJ 900 (operated by Cimber). Vid de två flighter jag flög var det mycket låg beläggning i Plus (2 resp. 4 pax) och totalt 34 resp. 29 pax ombord. Normal service ombord inkl., på mina flighter, frukost resp. day meal.
  • Prisindikation i A (SAS Plus) T&R från Köpenhamn: ca SEK 2400 (mycket begränsad tillgång). Ger 3750 Eurobonuspoäng för Guld/Diamant/Pandion.
  • Från Köpenhamn: jag har flugit SK657 med schemalagd ankomst till STR 09:45 och SK658 med schemalagd avgångstid från STR 10:15. Denna går inte att boka i en och samma bokning så detta är inget för den nervsvage. @Agö gillar dock äventyr och hade god täckning på backen.
  • Mobilt boardingkort fungerade utmärkt i Stuttgart och scannades vid gate.
  • Detta fungerade alldeles utmärkt. SAS parkerade som de flesta andra flyg på plattan varvid busstransfer skedde in till terminalen (ca 2 min). Väl där går det att direkt ta till vänster upp för inte mindre än fyra trappor direkt in i terminalen. Ingen säkerhetskontroll eller annat tidsödande moment. Det är tydligt skyltat med "Flight Connections" så det går inte att missa var man ska gå. Gör du det hamnar du utanför och måste gå igenom säkerhetskontroll m.m. Från buss till gate tog det mindre än fem minuter. SAS hade redan påbörjat boarding till buss men den pågick ytterligare fem-tio minuter.
  • Sammanfattningsvis fungerar detta trots att T&R inte går att boka ihop. Problem kan förstås uppstå om ankommande flyg skulle vara mycket sent och SAS trots det vill påbörja boarding vid normal tid (varför man nu skulle vilja det, det är en liten flygplats och korta sträckor).
Lycka till!
 

mry

Medlem
Får nog skriva en guide även för Hamburg sen när jag varit där och strosat runt på den flygplatsen den 15/6. Har alltså en MR ARN-OSL-CPH-HAM-CPH-OSL-ARN den dagen.
 

Thornado

Medlem
Får nog skriva en guide även för Hamburg sen när jag varit där och strosat runt på den flygplatsen den 15/6. Har alltså en MR ARN-OSL-CPH-HAM-CPH-OSL-ARN den dagen.

Jag har varit nere och vänt i Hamburg ett par gånger de senaste veckorna. Upplevelsen påminde mycket om det @Agö berättar om Stuttgart.
* CRJ-900 dit
* Gick inte att boka på samma biljett, utan fick bli två bokningar.
* Bussgate
* Även här följer man skyltarna mot anslutningsflyg och går uppför en trappa, går en kort bit, och sen nedför en annan trappa för att komma till gaten. Tar inte många minuter, och bör funka bra även om flighten ankommer enligt tidtabell (vilket är exakt den tid som boarding för flyget tillbaka ska börja enligt boardingkortet).

Värt att poängtera för CPH-HAM är att flygtiden enligt tidtabell är 55-60 min, men i verkligheten så verkar den för det mesta vara betydligt kortare, vilket ger lite mer andrum. Antagligen så funkar det även om man ankommer enligt tidtabell, men skulle känna mig lite mer stressad i bussen från planet då.
 

mry

Medlem
Jag har dock 3 timmar på mig i Hamburg så är inte orolig. Det varierar ju dock lite om man kommer från ARN/OSL eller CPH för det är olika plantyper.
 
Toppen