Senaste nytt

Vilka är dina tre bästa tips för en ny EuroBonus medlem?

Monark

Ny medlem
Jag har blivit tipsad om att bli medlem här för jag har precis fått ett EuroBonus kort hemskickat. Har flugit fler än femtio gånger senaste 1-2 åren utan att bry mig om poäng. Nu ska det ske.

Det finns oändligt med tips på BusinessClass men vilka är dina tre bästa tips för mig?

Profil: Jag flyger främst mellan Stockholm och Göteborg, ofta SAS Plus. Åker på 1-2 långresor varje år, oftast Economy med SAS eller Star Alliance. Har kreditkort men det ger inga EuroBonus poäng.

Mål: Orkar inte "pilla" så mycket utan helst ska det vara engångsgrejer. Vill inte flyga omvägar. Vill gärna nå loungen även dom gånger jag inte flyger SAS Plus.

Tack
 

jsn

Medlem
Välkommen hit! hur många resor ARN-GOT gör du per år?
Flyg så mycket som möjligt med SAS, andra star alliance bolags biljetter kommer ge sämre med poäng som du kvalar med.
Samla alla star alliance poäng på ditt EB-konto, ha inte flera olika konton inom samma allians.
Satsa på att bi guld så fort som möjligt. Det innebär att åka Plus så ofta du kan, samt om möjligt även göra vissa mellanlandningar för att snabbare komma upp till guld.
 

Delayed

Medlem
Om ni är flera i familjen som reser kan ett "familjekonto" vara bra. Då samlas alla (finns nog vissa undantag) poäng på ett och samma konto. Normalt bättre än att några i familjen som reser lite bara får "småskvättar" av poäng som kan vara svåra att nyttja på ett vettigt sätt.
 

jumbooze

Medlem
1) Skaffa Amex (Elite om budgeten tillåter)
2) Familjekonto (om ni är flera som åker)
3) Om du når Guld, skaffa även MasterCard & Diners gratis för att få "signup-bonusar".
 

kexxcream

Medlem
1. Kreditkort: American Express Elite (om du vet med dig att du har en 300K spend per år), annars Premium. Du får 1 st 2-4-1 voucher vid 150K och 2 st 2-4-1 voucher vid 300K. Coop Medmera Mer Mastercard för betalning av fakturor via betalo.se.
2. Shopping: Om du ska handla produkter online så titta först om du kan tjäna poäng på detta via SAS Onlineshopping (https://onlineshopping.flysas.com)
3. Allmänt: Gör BC till ditt nya favoritforum för att ta del av rabatter och poängintjäning via olika deals som exempelvis Aftonbladet Plus (500 poäng för 70kr (tidigare 1kr) från Aftonbladet Plus | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor och Plejmo (1 000 EuroBonus-poäng för att hyra film | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 
D

Deleted member 4971

Guest
När blev du medlem i Eurobonus? Om du blev medlem nu i dagarna kan du retroregga poäng från flyg, hotell, bil senaste 30 dagarna. Annars gäller 6 månader och där kan du väl få in lite poäng, beroende på hur ditt resmönster ser ut.

Mina 3 tips.

1) Lär dig vad du tjänar poäng på, ta en titt på sas.se/eurobonus.
2) Skaffa COOP Medmera och betala räkningarna via Betalo.
3) När du flyger longhaul, försök uppgradera resan med Optiontown och kom närmare guldkortet.

Bonustips! Bränn inte poängen på skit, om det inte är bra värde. Spara istället till Första Klass och gör den där drömresan.
 
Kom på en sak till. Uppskatta vilken status (silverkort, guldkort, diamond) du kommer att kunna uppnå och när du har uppnått det så sluta kreditera till SAS tills ditt brytpunktsdatum och kreditera till Aegean Miles & Bonus istället. En resa i SAS Plus från Stockholm Arlanda till Göteborg Landvetter ger bara 750 eurobonuspoäng, men 1200 miles om du krediterar till Aegean Miles & Bonus istället.
 

palmen

Moderator
Välkommen till forumet @Monark

Med ditt resmönster ska det inte vara några problem att få åtminstone Eurobonus Gold (EBG).
1. Skaffa ett betal/kreditkort som ger Eurobonuspoäng. Om du snabbare vill nå EBG är Amex Elite kortet något att överväga i och med att det ger 20.000 baspoäng. Finns en hel del trådar om just detta som kan vara bra att läsa, annars är det bara att fråga.
2. Samla poäng och spendera dom på bonusresor i business/first. I kombination med Amex Premium/Elite så kan du få halva poängpriset för att göra en bokning för 1-2 personer.
3. Kom tillbaka ofta till Businessclass.se och läs framförallt de deals som postas (egen sektion i forumet), där går det att göra riktigt bra fynd på reor.


Kom på en sak till. Uppskatta vilken status (silverkort, guldkort, diamond) du kommer att kunna uppnå och när du har uppnått det så sluta kreditera till SAS tills ditt brytpunktsdatum och kreditera till Aegean Miles & Bonus istället. En resa i SAS Plus från Stockholm Arlanda till Göteborg Landvetter ger bara 750 eurobonuspoäng, men 1200 miles om du krediterar till Aegean Miles & Bonus istället.
Vet inte om jag håller med, ofta är det bättre att samla poängen på ett ställe än att sprida ut på fler program. Ingen idé att flyga ihop 2 silver eller 2 guld i samma allians om det inte finns väldigt bra anledningar till detta (nu råkar jag ha status i båda visserligen).
Aegean Miles är inte lika flexibla som Eurobonus, man får bara göra 2 stopp på en bonusresa, med Eurobonus får man göra totalt 8 per bokning.
 
Toppen