Senaste nytt

Air Shuttle - ny buss mellan Stockholm och Arlanda

HCW

Medlem
Har sett att en ny busslinje mellan Stockholm och Arlanda rullar sedan några veckor tillbaka, Air Shuttle. Deras USP verkar vara att de hoppar över de jobbiga stoppen vid Frösunda etc och istället bränner av resan på 35 minuter, samt att de landar några kronor billigare i pris om man köper online. Det ser rätt tragiskt ut, för jag har bara sett sammanlagt en (1) passagerare på bussarna. De rullar tomma fram och tillbaka.

Har någon testat? I och med att man inte får eurobonuspoäng gissar jag att sannolikheten är låg...
 

dino_81

Medlem
Denna nya operatör har gått mig helg förbi. Kul men en ny aktör på linjen Sthlm City - Arlanda och Flygbussarna behöver direktkonkurrens även om jag är rädd att Air Shuttle kommer att få det svårt.

Flygbussarnas fördel är att de har väldigt många turer och det känns som de har ett nästan obegränsat antal bussar.

Att konkurrera med dem på sträckan in till Sthlm verkar vara väldigt svårt. Känns även om att Flygbussarna med sin storlek kan konkurrera ut varje ny aktör genom att åtminstone tillfälligt kan sänka priset till en nivå som en ny aktör inte kan matcha på längre sikt.

Tror inte att Air Shuttle kommer att kunna ta speciellt många kunder från Flygbussarna bara genom att få ned restiden med några minuter.

Air Shuttle - Flygbussar
 

HCW

Medlem
Roligt och oväntat att de kör med nya bussar - jag trodde alla var gamla för dekoren känns inte helt kontemporär.
 

Jacob

Medlem
Jag känner till denna men det var rätt osäkert om de ens skulle komma igång, när de skickade ut sitt pressmeddelande hade de varken fått klart med bussar eller fått upp webbsidan.
 

HCas

Medlem
Jag har också sett de här bussarna vid Sankt Eriksplan den senaste veckan. Blev nyfiken och kollade upp hemsidan, för jag hoppades på prisdumpning, men de säljer biljetter för samma pris som Flygbussarna. Då förstår jag inte alls poängen - det enda man kan konkurrera med på den sträckan är väl pris? Att inte stanna i Solna ger jag inte mycket för.

Mycket fundersam över hur de har tänkt. Hade det inte varit bättre att sätta in bussarna någonstans där Flygbussarna inte har täckning?
 

Chrille

Medlem
Jag har sett dom och trodde först att det var en tillfällig grej eftersom det sammanföll med att Arlanda Express hade strul med "signalfel". Eftersom dom avgår framför World Trade Center i stället för från bussterminalen så känns det som ett provisorium, eller är det tanken att dom ska göra så i fortfarighet?
 

El0

Medlem
Fick upp denna som alternativ i Resrobot-appen igår när jag kollade på olika alternativ ut till Arlanda.
(tog dock Arlanda express istället då det var lite brådis).
Under den korta tiden jag var på Arlanda hann jag se 3(!!) st olika AirShuttle-bussar.
De verkar alltså ha en del bussar.

Jag tror dock som vissa andra att de måste dumpa priserna för att kunna locka till sig kunder... får väl se om bolaget finns kvar vid årsskiftet :)
 

Palazzi

Medlem
Verkar som en väldigt osäker satsning för ett nytt bolag. Dåligt med reklam, så innan tillräckligt med folk hittat dit förutsätter jag att kassan sinat.

Skillnad på konkurrensen från Västerås till Arlanda, där det handlar om jättarna Nettbuss o Swebus som konkurrerar. Även här finns det en jäkla massa avgångar, men priserna är desamma....
Då nettbuss utvecklar Västerås till en stor hubb i deras nätverk så gissar jag att de blir vinnaren här, och det är ju tacksamt med tanke på deras goda komfort.

Synd att det inte går att få ner priserna istället. Detta kommer snarare innebära högre priser när en konkurrent faller bort....och den andra får monopol på prissättningen. Inte bolagens fel iofs...
 

JWD

Medlem
Redan när jag läste resevillkoren så dog mitt intresse totalt för Air Shuttle.. I regel så reser jag med 3 normalstora resväskor. Så jag kommer att fortsätta mitt resande med Flygbussarna som hitintills inte haft någon bagagebegränsning. Men det är så klart alltid välkommet med fler aktörer på marknaden.

''Bagage Max en normalstor resväska eller motsvarande, samt ett handbagage per betalande resenär får medtagas på bussen. Den totala bagagevikten får vara max 25 kg.''
 
Toppen