Senaste nytt

Restaurangtips i Rom

Steve

Medlem
Hej, jag ska till Rom en vecka i juni på jobb och vill gärna ha beresta forummedlemmars tips på trevliga restauranger i Rom. Behöver inte vara Michelin-krogar snarare genuina italienska restauranger.

Tar gärna emot tips om trevliga hotellbarer!
 

taxvalp

Medlem
Jag har varit en hel del i Rom då min hustru har bott där. Den romerska maten är i allmänhet ganska trist jämfört med övriga Italien men här är ett par tips:

Marco G - i Trastevere. Om de har sin salsicciapasta på den aktuella menyn så testa.

Enoteca Cul de Sac a Roma - ligger i turistkvarteren där det finns en del bra och mindre bra ställen. Utmärkta viner på glas.

Barer:

Innergården på Hotel de Russie är en oas. Dyra drinkar men värt priset. Luxury Hotels in Rome - Hotel de Russie - Rocco Forte

Hotel Locarno. http://www.hotellocarno.com/eng/lounge_bar.htm - klassisk bar i art deco-stil. Även takterass.
 
Last edited:

Treo

Medlem
Da Enzo (al 29) i Trastevere, omskrivet på Tripadvisor och alltid fullsatt men skön blandning av turister och lokalbefolkning. Översvallande trevlig betjäning och god rustik mat. Bokning rekommenderas i varje fall på kvällen, men man serverar gärna "en munsbit" åt den som står och köar:)

I Vicini Bistrot, också en Tripadvisor-favorit men av en anledning, om du vill äta "tapas" och dricka vin. Fantastiskt trevlig ägare/servitör som gärna pratar om vinerna (på engelska om du vill) och låter dig provsmaka innan du beställer ett glas. Flera av vinerna är från familjens odlingar. Drop in enbart, en handfull bord.
 

HCW

Medlem
Alfredo ed Ada på Via dei Banchi Nouvi 14 är trevligt. Tyvärr ofta mycket turister men trevlig mat, trevlig ägare och omöjligt att dra upp en hög nota. Köp med en drink från Bar del Fico om det skulle vara kö.
 

JohnnyWilde

Medlem
Som nämnts tidigare så är maten i Rom betydligt sämre och tråkigare än i övriga Italien.
Mitt insider tips är La Prosciutteria endast ett frisbeekast med en pizza från Fontana di trevi.
Oerhört lätt att missa men att folk sitter och käkar utanför på gatan är en ledtråd ;-)
Serverar charkuteier och ost i olika combos samt ett överflöd av viner!
 

HCW

Medlem
Glömde skriva om Alfredo ed Ada att det inte finns någon meny, utan ägaren Sergio kommer till bordet och berättar vad som finns. Han snackar ingen engelska utöver grundläggande matglosor. Om de inte räcker till tar han gärna fram papper och penna och ritar vad du kan beställa.
 

Steve

Medlem
Har nyss checkat in på Hilton Cavalieri i Rom, mycket trevligt första intryck. Har någon ätit på hotellet? Tacksam för eventuella tips och erfarenheter.
 

Alf

Medlem
Jag vill ge ett varnande finger för Trastavere. Detta är en turistfälla jämfört med Latinkvarteren i Paris. Nu har jag bara besökt två ställen i Trastavere men båda var något av det sämsta jag ätit på. Bägge ställen var fullsatta. De bästa ställena hittade vi längs gatorns i staden, kommer inte ihåg namnen.
 
Toppen