Senaste nytt

Hur många gånger får man utnyttja frukostbuffén på hotell?

Skulle du kunna tänka dig att äta två frukostar när frukosten ingår i priset?

  • Ja, frukosten ingår ju i hotellpriset, och då har jag rätt att äta hur mycket och när jag vill

    Votes: 21 50,0%
  • Ja, jag vet att det är fel, men jag kan tänka mig en kopp kaffe och något litet som andrafrukost

    Votes: 8 19,0%
  • Nej, jag vill men är för rädd för att någon skall uppmärksamma det

    Votes: 1 2,4%
  • Nej, har man väl gått från matsalen har man förbrukat sin rätt att äta mer frukost

    Votes: 12 28,6%

  • Total voters
    42
Hur långt kan man dra begreppet frukostbuffé? Många gånger när man resor så ingår frukosten i hotellpriset. Har man då en rättighet att äta från frukostbuffén under öppettiden oavsett om man lämnar matsalen emellan. Eller är det likt en restaurang, har man väl gått från bordet (och betalt) så får man inte ta mer från buffén? Det finns väl ingen människa som hade gått och ätit buffé på en restaurang, gått därifrån, för att tre timmar senare komma tillbaka och hävda att man har rätt att äta mer. Jag tror därför det inte finns så många som skulle gå tillbaka till samma frukostmatsal och ta en andrafrukost.

Det finns ju dock andra alternativ. Får man dubbeldippa frukost? Ja, frågan är ju faktiskt ganska enkel. När frukost ingår och det t.ex finns mer än en frukostmatsal, eller man har club / lounge access så kan man ju äta frukost på mer än ett ställe. Tycker ni det är ok att äta en tidig frukost i ena matsalen och sen göra något annat (gå ut på stan, bada i poolen etc) och efter några timmar gå och äta en andra-frukost i den andra matsalen?
 

JohanW

Medlem
Jag har kört dubbelt. T.ex om jag ska träna tidigt går man dit och tar en dubbel espresso och ett glass juice, läser DI och sen ner i gymmet. Efter gym, dusch sen äta "stor" frukost.
 

Delayed

Medlem
Jag har inga som helst problem med att om jag exempelvis vaknar tidigt hämta ett par kaffekoppar till rummet för att kanske en timma senare äta den egentliga frukosten.

I praktiken har jag svårt att se att jag någonsin skulle vara intresserad av att äta två regelrätta frukostar. Jobbar jag äter jag frukost "tidigt" och lämnar hotellet. Har jag semester äter jag "sent" och är inte i närheten av hungrig innan frukosten stänger.
 

jumbooze

Medlem
Jag har inga som helst problem med att om jag exempelvis vaknar tidigt hämta ett par kaffekoppar till rummet för att kanske en timma senare äta den egentliga frukosten.

I praktiken har jag svårt att se att jag någonsin skulle vara intresserad av att äta två regelrätta frukostar. Jobbar jag äter jag frukost "tidigt" och lämnar hotellet. Har jag semester äter jag "sent" och är inte i närheten av hungrig innan frukosten stänger.
För mig är "när öppnar frukosten" en väldigt relevant fråga, särskilt när man reser till USA.
Sen kan man ju börja överväga en andra frukost om de har öppet till 11.
 
jag säger som ovan, lite äggvita sen gym och sen sittning nummer 2 och har aldrig vad jag kan minnas blivit nekad andra gången jag gått in..
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jag är inte mycket för att äta på morgonen, men hade inte haft några problem om någon åt flera gånger. Kan tänka mig som @JohanW skriver att man kanske går och tar en kaffe och något litet till för att återkomma, ser inga problem i det. Säg att någon åt en megafrukost 4 gånger, i längden tar det väl ut sig själv då en majoritet garanterat inte gör det.

Så jag tycker man får dippa frukost hur mycket man vill, så länge det inte står vid bokningen att frukost = 1 sittning typ!
 

johhenrik

Medlem
Jag har dubbeldippat med barnen. Vi har ätit, de har inte ätit tillräckligt, sen blir de hungriga igen och då gått tillbaka. Men aldrig annars och tror inte jag skulle göra det heller för jag äter alltid frukost i sista minuten på hotell iaf. Men jag skulle nog inte ha problem att gå tillbaka igen och ta något litet om jag hade tid/lust.
 

Bibinski

Medlem
Om behovet fanns skulle jag inte ha några problem med det. Har full förståelse för att folk som tränar kommer dit 2ggr.
 

Treo

Medlem
Det som flera beskrivit med något litet före exv träning och sedan "riktig" frukost senare verkar fullt rimligt.

Att komma tillbaka för "lunchfrukost" efter en ordentlig frukost känns däremot tveksamt, undantaget om man har både lounge och vanlig frukost: då skulle jag inte skämmas för att utnyttja en av varje.
Hotellen tror jag inte skulle göra någon stor sak, det skulle vara så få personer och så mycket potentiell badwill, utan min åsikt är mer "egenmoralisk".
 
Toppen