Senaste nytt

Från Düsseldorf till Köln och tillbaka.

Hej,

Då det inte bara är SAS som strejkar utan även DB skulle jag behöva lite hjälp. Jag måste ta mig tillsammans med 4 vänner från Düsseldorf till Köln på lördag för att se fotboll. Någon som har några tips på hur vi kan göra detta då tågstrejken i Tyskland ställer till det en del... Finns det något alternativ förutom taxi?
 

Fredrik

Medlem
Faktiskt inte utan har ett annat ärende. Passar då på att bo på två olika Hyatt Regency bara för att tjäna stays för att nå Diamond.

Verkar enligt Deutsche Bahn som att det kommer att gå en del regionaltåg så det löser sig nog men det är nog bra att vara ute i god tid.
 
Jag kollade avgående tåg för i morgon och en del tåg känns optimistiskt. Var massor med inställda avgångar. Men som sagt, är man ute i god tid borde det gå att lösa. :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Vad jag kan se här;

Meldungen in Nordrhein-Westfalen

går S-Bahn (S6) Düsseldorf-Köln en gång i timmen under strejken. Min lilla erfarenhet från senaste strejken i Berlin är iaf att S-Bahn i dessa lägen inte blir så överfylld som man kan tro, för att folk tar bilen istället. Men vågar såklart inte lova något.
 
Vad jag kan se här;

Meldungen in Nordrhein-Westfalen

går S-Bahn (S6) Düsseldorf-Köln en gång i timmen under strejken.

Även RE1 går under strejken (timtakt med restid på en halvtimme), s-bahn, s6 tar 50 min, även S11 körs, restid på dryga timmen). Så nog ska ni kunna komma däremellan. En särskild livereseplanerare går att använda för att få fram de förbindelser som faktiskt kommer köras. Den nås via DB BAHN - Verbindungen - Ihre Anfrage Uppdateras dock inte förrän dagen innan aktuell dag, Så innan dess är den inte till så mycket nytta. Alternativt kan man då använda den vanliga reseplaneraren och leta efter avgångar som inte står som inställda.

Ska ni resa över dagen så är förövrigt SchönerTagTicket-NRW ett bra alternativ. Gäller för upp till fem personer för fria resor inom delstaten med regionaltrafiken (välj "Nur Nahverkehr" i reseplaneraren) och kostar 42€, fast det kanske redan var planen? Det går även att åka på en Tagesticket 5 perosnen, Preisstufe 5 från VRS för €34,90 om ni inte tänker åka i något annat område. Düsseldorf och Köln ligger i olika trafikförbund (VRR resp VRS)därav att VRR inte skriver om Köln på sin sida, VRS taxa gäller dock vid resa från Düsseldorf.
 
Last edited:

marbe166

Medlem
Tänk på när ni ankommer att DB:s biljettautomater inte tar kreditkort, bara tyska bankkort eller cash. Vill ni betala med kreditkort får ni gå till DB:s resebutiker med bemannade kassor. Det finns en sådan på Düsseldorf Flughafen Fernbahnhof, men jag kan inte öppettiderna, den är iaf stängd på sena söndagkvällar.
 
Toppen