Senaste nytt

Dricks på reseräkningnen - Hur gör ni?

fcx

Medlem
Trots flitigt resande så har jag, i stort, lyckats undvika problematiken med dricksutgifter på tjänsteresa. Nu är jag dock i dricksens förlovade land (USA) ett tag (och kommer fortsatt att vara).

Summerar man så blir det lite utgifter ändå per dag, och är man borta ett tag så blir det en betydande summa. På hotellet ska det dricksas till städningen och till frukosten (trots att den ingår i room rate). Etc, etc. Kvitto kan man ju givetvis glömma.

Hur gör ni med liknande utlägg när det ska skrivas reseräkning? Tar upp det som en separat post? Sväljer det och låter traktamentet bekosta dricksen? Annan kreativ lösning?
 
Jag har tagit den kostnaden själv. Vet inte om det är rätt eller fel. Anledningen är att det är för mycket mycket när man inte får kvitto.
 

agehall

Medlem
Beror på. Om jag betalar för representation så tar jag upp dricksen på reseräkningen. Om det är egen middag så tas det från traktamentet.
 

rvarttinen

Medlem
Som tidigare anställd kunde jag ta upp ett belopp för "bagage" utan verifikation, kvitto. Passerade både granskning och revisorer.
 

SNIFF

Medlem
Om det kommer med i kvittot är det inga problem. Om jag lägger ut det själv och det inte rör sig om enorma summor i slutändan så står jag för det själv. Annars gör jag som 011430121.
 

NyfikenGrau

Medlem
Som utomstående som aldrig rest till USA i tjänsten känns det som att eftersom dricksen är obligatorisk i USA borde den vara medräknad redan i traktamentet? Känns som ett jäkla krångel att räkna ihop dricks separat.
 
Toppen