Senaste nytt

Kommer du resa mer eller mindre i år?

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum

Mitt resår 2015 kommer...


  • Total voters
    46
  • Poll closed .
D

Deleted member 4971

Guest
Läste den här artikeln Valutachock – så mycket dyrare blir sommarresan utomlands | SvD som fick mig att fundera.

"Så sent som i mars 2014 kostade en amerikansk dollar inte mer än 6,37 kronor. I dag kostar samma dollar 8,24 kronor, alltså hela 30 procent mer. Räknat exakt ett år tillbaka har den svenska kronan försvagats 25 procent mot dollarn. För alla som planerar några sommarveckor i USA blir alltså semestern väldigt mycket dyrare än för de som kom iväg redan förra året."

Ja det är lite skillnad, speciellt om man kanske är en hel familj som åker till USA. Hur påverkar det här dig, något du reflekterar över eller får det kosta vad det kosta vill? Eller reser du på som tidigare men spenderar betydligt mindre på plats?
 

agehall

Medlem
Mitt resår blir sämre än förra året, men det har inget med dollarn att göra. Privat blir det istället resor öster ut.
 

palmen

Moderator
Dollarn påverkar en del, men jag kommer inte komma i närheten av antalet resor som gjordes 2014 på grund av helt andra orsaker.
 

Jonas C

Medlem
Skulle nog säga att mitt resår blir sämre i år, men det har ingenting med valutakurserna att göra.
 
M

Monkey_Class

Guest
För mig handlar det bara om hur mycket problem som uppstår. Just nu har vi gjort hemläxan bra så det kommer nog ta ett tag innan det blir problem intensivt igen (bara 100 resdagar i år typ)
 

Jonas C

Medlem
Mitt resår blir sämre än förra året, men det har inget med dollarn att göra. Privat blir det istället resor öster ut.
Nackdelen är väl att många valutor är peggade med dollarn, exempelvis CNY, HKD, SGD, TRY mm. Så det blir ju svårare att komma undan den starka dollarn trots att man reser österut.
 

agehall

Medlem
Nackdelen är väl att många valutor är peggade med dollarn, exempelvis CNY, HKD, SGD, TRY mm. Så det blir ju svårare att komma undan den starka dollarn trots att man reser österut.

Jo, men dessa länder är fortfarande generellt sett billiga. Så det gör inte så mycket.
 

Palazzi

Medlem
Säkert ännu mindre, och då var redan förra året dåligt. Har helt enkelt inte tid/råd att ta ledigt...

Blir inget i tjänsten heller :/
 

mtlmr

Medlem
Kommer att göra färre eller kortare resor detta år. Dock inte pga dollarn utan för att resdagar/lediga dagar skiljer sig mot tidigare år.

Den dyra dollarn svider värre på hemmaplan (då plånboken är tommare när man kommer hem).
 
Toppen