Senaste nytt

Bangkok Don Muang flygplatsen återöppnar

Jacob

Medlem
Idag tisdag öppnar Bangkoks andra flygplats Don Muang återigen för trafik. Den gamla huvudflygplatsen, som senaste åren bara använts för inrikestrafik, tvingades stänga i oktober till följd av de svåra översvämningarna i Bangkok.

Flygplatsen, landningsbanorna och alla övriga faciliteter ska nu vara fullt återställda och fungerande enligt flygplatsledningen.

Det är dock bara Nok Air som än så länge valt att flytta tillbaka till Don Muang efter "evakueringen" till Suvarnabhumi. Det andra stora flygbolaget på Don Muang, Orient Thai, har meddelat att man inte orkar flytta sin bas ännu en gång och väljer att stanna på Suvarnabhumi.

Någon information om Thai Airways nämns inte så troligtvis stannar även Thai till fullo på Suvarnabhumi.

(Källa: AFP)
 

henrik l

Medlem
Mycket fraktflyg dit..

Ligger det inte också stora industriområden strax norrut från flygplatsen, så dom har väl ett strategiskt läge för godstransporter. Har för mig att det var de områdena som drabbades av översvämningarna och som gjorde att priset på hårddiskar sköt i höjden.
 

Dr. Miles

Expert
Ligger det inte också stora industriområden strax norrut från flygplatsen, så dom har väl ett strategiskt läge för godstransporter. Har för mig att det var de områdena som drabbades av översvämningarna och som gjorde att priset på hårddiskar sköt i höjden.

Ja, det stämmer.
Ungefär 25% av hela världens hårddiskar tillverkades i området norr om Bangkok.
 

Unicornone

Medlem
Ligger det inte också stora industriområden strax norrut från flygplatsen, så dom har väl ett strategiskt läge för godstransporter. Har för mig att det var de områdena som drabbades av översvämningarna och som gjorde att priset på hårddiskar sköt i höjden.
Är i Ban Phe nu och har erfarit att det inte bara var hårddiskproduktionen som drabbades.. Ett mycket allvarligt men lokalt problem är att produktionen av Coke Light och Zero drabbades hårt..... Produktionen har precis kommit igång och tillgången har ökat radikalt sedan vi kom hit för 14 dagar sedan :=) Tur för mig som missbrukar Zero mer än Singha, Leo, Chang och Tiger.
 

Magino

Medlem
Schweppes drabbades också av stora problem i samband med översvämningarna. Kan säga att Tonic var hårdvaluta över julen, så fort det kom in lite så var det snabbt slut igen. Samt att jag inte fick tag på en enda Manao Soda, vilket jag annars lever på där borta i öst.
 

Joakim

Medlem
Det är fortfarande svårt att få tag i schweppes. 7-11 och FamilyMart har generellt inte, men man kan ibland hitta på någon liten oberoende butik. Då gäller det att köpa på sig, annars blir det ingen GT!
 

JacobGBG

Medlem
Ligger det inte också stora industriområden strax norrut från flygplatsen, så dom har väl ett strategiskt läge för godstransporter. Har för mig att det var de områdena som drabbades av översvämningarna och som gjorde att priset på hårddiskar sköt i höjden.

Industriparken i Ayutthya alldeles norr har en av världens mest strategiska företag för tillverkning av kretskort. Så möjligheten att kapa bara ett par timmar gör nog mycket.
 
Toppen