Senaste nytt

Ta med ID/pass till Norge 3-12 december 2012

Jacob

Medlem
I samband med utdelningen av Nobels fredspris i Oslo har Norge temporärt infört gränskontroll även vid resa till och från andra Schengenländer under perioden 3-12 december.

Även om svenska/nordiska medborgare som reser mellan Norge och övriga Skandinavien nog klarar sig ganska lindrigt undan rekommenderas alla besökare till Norge under denna period ta med pass eller annan giltig ID-handling som styrker nationalitet då kontroller kan förekomma på flygplatserna och vid gränsstationerna.
 

Jacob

Medlem
I samband med utdelningen av Nobels fredspris i Oslo har Norge temporärt infört gränskontroll även vid resa till och från andra Schengenländer under perioden 3-12 december. Under denna period rekommenderas alla besökare till Norge ta med pass eller annan giltig ID-handling som styrker nationalitet då kontroller kan förekomma på flygplatserna och vid gränsstationerna.
 

skydiver

Medlem
Men nationellt ID-kost måste väl i detta fall fungera lika väl antar jag? Det styrker ju nationalitet osv. (Brukar svenskar resa till Norge utan både pass och Nationellt ID-kort normalt? Jag har alltid det sistnämda.)
 

Johannes

Medlem
V har passfrihet i Norden, skulle aldrig falla mig in att ta med mig något annat än körkortet till NO/DK/FI/IS och det kommer inte bli problem under denna period heller, så länge man har någon form av ID.
 

agehall

Medlem
V har passfrihet i Norden, skulle aldrig falla mig in att ta med mig något annat än körkortet till NO/DK/FI/IS och det kommer inte bli problem under denna period heller, så länge man har någon form av ID.

Jag har alltid minst 3 pass med mig i väskan. Man vet ju aldrig när man måste iväg någonstans. Gäller även när jag reser till Norge.
 
Toppen