Senaste nytt

Försenat bagage - tips från panelen

erc

Medlem
Hej vänner!

Tog med mig fru erc för en vecka på Park Plaza Verudela Resort strax utanför Pula, Kroatien.

Rutt:

KSD-JKG-FRA med BMI Regional.
FRA-ZAG med Croatia Airlines
ZAG-ZAD-PUY med Croatia Airlines

Biljetterna har Lufthansaprefix (220).

Vid ankomst i går till Pula informeras vi om att vårt incheckade bagage är kvar i Frankfurt och att det ska levereras till hotellet i morgon (idag). Det hände såklart inte. Hotellets reception ombesörjde samtal till Croatia Airlines där vi fick information om att dagens flight till Pula inte kunde ta med vårt bagage på grund av uppnådd maxlast(!).

Så - här sitter en inbillat medveten resenär på en trevlig resort med fru. Utan ombyten, hårvårdsprodukter (omfattningen är enorm då fru erc är ytterst medveten hårvårdare) och allehanda ting man har i sitt incheckade bagage.

Har givetvis initierat en claim mot försäkringsbolaget (Swedbank/Mastercard/Folksam) där konkreta utgifter ersätts.

Men - vad kan jag räkna med från BMI Regional/Lufthansa/Croatia Airlines?

Någon med färska erfarenheter?
 

henke12

Medlem
Hade du bagaget incheckat hela vägen?
Normalt fall är det "last carrier" som är ansvarig och det är dem man riktar anspråk mot.
Dvs Croatia
 

Nemo

Medlem
Köp det ni behöver, ersättning från flygbolaget är upp till 1.000 SDR ungefär 11.000 SEK. Skadeståndsanspråk kan ställas mot första och/eller sista flygbolaget, de är solidaliskt ansvariga. Senast 21 dagar räknat från den dag bagaget borde ha anlänt.
Viktigt att du har ordnat en PIR.
Därutöver (beroende på försäkringsavtal) kan du begära ersättning från kreditkort, hemförsäkring e dyl.

Men njut av semestern, se detta som ett spännande sätt att upptäcka nya hårvårdsprodukter, kläder etc!

Montrealkonventionen
EUR-Lex - 22001A0718(01) - SV
 
Toppen