Senaste nytt

SAS Business jämfört med andra bolag

JohnBrander

Medlem
Jag har haft nöjet att åka SAS Business på fem ben men aldrig provat någon av de andra på long haul. Eftersom SK946 blev inställd från Chicago i slutet av april och jag skulle hem med den så blev jag ombokad (det är en helt separat story) på LH från Seattle. Och jag måste säga att på nästan alla punkter tycker jag att SAS C slår LH. Ska bli kul att höra vad ni andra tycker, vi tar det i turordning.

Lounger
Ja lite svårt att jämföra på riktigt här eftersom jag jämför *G-lounger då jag är EBD. Men loungen i SEA (kontrakterad businesslounge) och Senator loungerna i FRA slår absolut SAS lounger i ARN, CPH, ORD, EWR. Men jag räknar inte riktigt denna gren.

Boarding
Bägge bolagen lyckas med priority boarding med i stort sett samma modell. Först personer med hinder (tillsammans med First på LH) därefter *G och C. SAS lyckas dock med detta utan jättetråkiga amerikanska fållor.

Lika.

Kabin och första intryck
På LH reser jag med en B744 och det första jag märker på min plats är att det är påfallande smutsigt runt den. I golvet ligger det rännor som jag tror är för att förankra sätena i och dem ligger det plastskenor som det ligger skräp o smuts i. Inte nice. Börjar mecka runt med sätet. I armstödet hittar jag en plats för glasögon som jag öppnar, den är fylld med en dammråtta och jag belönas med en liten puff av damm ut i luften. Sedan ska jag ladda mobilen, mitt uttag fungerar inte. Provar grannstolens, den funkar inte heller. Inte USBarna heller F*ck för jag orkade inte ladda i loungen. Men jag tänker att de kanske är avstängd tills efter motorstart så jag tar det lugnt. Jag ger inte LH minus för att jag råkade sitta på sista raden i C, vilket innebär bakom ingången. Annars är det en sak jag uppskattar mest med C longhaul, att vända av framåt och inte ha ett helt flygplan som stånkar förbi mig med väskor. Skönt att bara sitta i lugn och ro tills “boarding completed”. Men det är inte LHs fel att de har för stora C kabiner :)

SAS vinner.

LH business-kit är något mer premium.

LH vinner.

Dryck före take-off.

Champagne på bägge.

Lika

I luften, innan middagen

Gör ett försök att ladda mobilen igen efter motorstart, funkar inte men tänker att den kanske kommer igång i luften. Provar igen och märker att det är ett väldans glapp i kontakten, men pressar jag in den hårt i botten så laddar den. Seger :)

Menyn kommer in. Den känns stor och blaffig jämfört med SAS slanka snygga. Rätt trist utformad. SAS har ju sin cocktail-hour efter take-off och ett par exempel på drinkar som de blandar, varav Airborne är min personliga favorit. Inget sånt tjafs här inte. Men jag hade nog kunnat få en GT kanske. Jag bad om lite mer Champagne och den enda whiskyn som fanns i menyn, Black Label. Hon ser med stora frågetecknet på mig och säger att hon måste kolla “up front” om de har den. Kilar sen iväg. Kommer tillbaka och säger, “tyvärr inte, den enda whiskyn vi har är Johnny Walker”. “Men det är ju den jag vill ha - Johnny Walker black label”. Då får jag den, serveras i en miniflaska vilket inte kändes premium, SAS har ju stora flaskor. Drinktilltugget är ju varma nötter på SAS numera så även här fördel SAS.

SAS vinner.

Toaletten
Smyger iväg till toaletten men det är kö. Flygvärdinnan gör en insats och påpekar att det lite längre bak innan inte är kö, tack säger jag och lommar iväg men inser ju på vägen att jag nu är i economy och inte kommer få en premiumupplevelse. Nej den toan är inte så kul nej..

Förrätten

Ber flygvärdinnan att rekommendera ett vin till den varmrökta laxen, det finns två vita att välja bland precis som hos SAS. Hon ser ut som ett frågetecken och säger “jag antar den franska” vilket låter lite i mina öron som att om man tvekar ska man ta det franska (det är iofs en strategi som jag kan hålla med om men det är en annan historia). Men hon vill fråga en kollega. Kollegan säger att hon har ingen aning, på utväg från FRA får de dryckesrekommendationer men inte på hemväg. Lite risigt tycker jag, arbetar du intercontintal business ska du lite koll på mat och vin. Jag väljer den tyska Rieslingen.

Den varmrökta laxen är helt oklanderlig.

Lika (men lite besviken på personalens kunskaper)

Varmrätten

Känner att det inte är läge att be om dryckesrekommendation till varmrätten. Jag har valt en biff med grönpepparsås och känner mig trygg i valet av ett Syrah-vin. Fanns precis som på SAS två röda att välja bland. När maten kommer in så visst ligger det en biff på tallriken, men den är otroligt liten, mer som en munsbit och inte alls som de rejäla biffar jag fått hos SAS, särskilt på hemväg från USA. Men bredvid biffen ligger också en pannbiff som utfyllnad. Det smakar väldigt bra och precis som hos SAS pepprar de med kvarn om man vill, men det finns ingen tvekan om vem som tar hem den här grenen.

SAS vinner.

Efterrätten

Det ska serveras en ostbricka till dessert. Det enda efterrättsvinet som finns är ett portvin. SAS brukar ha ett portvin och en Sauternes. Jag ber om ett glas portvin till osten. Döm om min förvåning att efterrättsvinet inte är med på efterrättsvagnen. Hon får gå och hämta det. SAS har ett väldigt trevligt sätt att servera desserten på, att de kommer med vagnen och att de skär upp från stora ostar och kan lägga upp lite vad du vill ha, inklusive en fräsch fruktkompott. Här kommer det några färdigskurna ostbitar som känns rätt trista.

SAS vinner.

Kaffe och avec
Kaffe serveras med en chokladbit och jag tar nu en cognac till, som jag tror serverades ur en stor flaska. Kaffet var dock ljummet men orkade inte klaga.

SAS vinner.

Resten av natten
Jag uppskattar verkligen att SAS crew frågar dig om du vill bli väckt till frukost eller sova så länge som möjligt. Här verkar det som att du får säga till. Jag säger till en flygvärdinna att en sista cognac tar jag sen kommer jag sova hela vägen till Frankfurt. Hon ser förvånad ut och frågar om jag vill sova länge eller äta frukost, nej frukost vill jag ju ha, ledsen för missförståndet.

Passar på att slänga in en eloge här till SAS också för buffén som ständigt står framme både dag och nattetid, så du själv kan fixa en kaffe, läsk, vin godis frukt eller vad du nu vill ha.

SAS vinner

Innan läggdags dags för nytt toabesök i C - kabinen denna gång ;-) och byta om till sovkläder. Ja den visade sig ju vara lika liten och icke-premium som den jag redan besökt. Tacka vet jag SAS A330s stora toalett med rejält fönster och vy över vinge och motor (jag undantar här LAN Chile-kärran som har lika risig toalett i business som LH).

SAS vinner

Sätet kommer inte ner lika långt och platt som på SAS (och då jämför jag med SAS gamla kabin) så man kommer inte ner i skydd för grannen. Istället finns en superliten fånig privacy screen som man kan fälla ut storlek ca en kvadratdecimeter som jag antar precis täcker så man inte behöver stirra in i varandra. Det spelar ingen roll för mig då min grannstol är tom.

SAS vinner.

Stöter på Pursern i galleyt och börjar prata lite med henne om ditten och datten. Frågar om det är ok att titta upp i First Class. Hon säger att det är kolsvart där men att vi kan ta det lite senare.

Frukost
Jag sover lagom länge och gör ytterligare ett besök på den inte så roliga toaletten och byter om till dagkläder igen. Hittar pursern igen och frågar om First Class, javisst säger hon och följer med mig upp och visar runt. Frukosten kommer in och den är egentligen likvärdig med SAS, den här gången med varmt kaffe vilket jag uppskattar. Brödet är dock inte varmt :-(.

SAS vinner.

Ja för mig var det ingen tvekan om vem som vinner. Men jag jämför fem konsekvent bra ben med SAS, dock något sämre på senaste med LAN Chile-kärran som vid tillfället hade norsk crew som jag inte tyckte riktigt nådde samma par som tidigare fyra ben, mot ett enda på LH som kanske hade en ovanligt dålig dag. Det ska bli kul att höra vad andra tycker.

//John
 

Timotey

Medlem
Har varken flugit SAS eller Lufthansa i C på longhaul, men känner jag forumet rätt så kommer du få ganska mycket mothugg. Kul att du hade en bra SAS flygning
 

palmen

Moderator
Har bara flygit LH C en gång på longhaul och då var det nya kabinen på en A340. Den stolen var riktigt bra även om den var lite liten när man skulle sova. SAS mjuka produkt tycker jag är lite bättre än Lufthansa, men vad det gäller hårdvaran så var LH (nya C) mycket bättre än SAS gamla business, och det är väl inte så konstigt.
Om jag helt fritt kunde välja LH eller SAS i C på longhaul så blir det nog SAS för de har en vettig öl ombord ;) i övrigt tycker jag de är rätt lika.
 

Jacob

Medlem
Var det nya eller gamla Lufthansa business class? Det är ganska stor skillnad. Den nya blir helt platt när den fälls och är riktad snett mot stolen bredvid, som ett V.
 

JohnBrander

Medlem
Var det nya eller gamla Lufthansa business class? Det är ganska stor skillnad. Den nya blir helt platt när den fälls och är riktad snett mot stolen bredvid, som ett V.
Kan inte tänka mig annat än att det var gamla modellen. Men då jämför jag ju också med SAS gamla så det är väl fair jämförelse hårdvarumässigt kan jag tycka. Städning, kunskap och catering mm borde kunna ordnas även i gamla :)
 

Treo

Medlem
Jag är inte heller imponerad av LH C, så att jämföra med dem är att stärka oddsen för seger;).
Nu har jag inte sett anledning på länge att flyga SAS C heller på longhaul, så jag kan inte jämföra dem*. Men LH förlorar EM i C-Klasse klart även mot LX, BA och AF IMHO. Framför allt känns servicen mindre personlig.
*Fast nya kabinen SER bra ut, så om läget blir det rätta slår jag kanske till:rolleyes:
 

Senator

Moderator
Jag kan tillägga att jag själv som Lufthansafan i ren allmänhet inte är någon större fan av Lufthansa affärsklass som den är utformat idag. Åkte nu senast BOS-FRA med en äldre B747-400, och det var ingen höjdare utöver att besättningen var toppen.

Jag är dock nyfiken på nya produkten både hårdvara och mjukvara då Lufthansa nu även uppgraderar servicen till "restaurantstyle". Jag är också nyfiken på SAS nya produkt då jag inte har åkt SAS Business sedan 2010.
 

mha321

Medlem
Hittills har jag bara haft bra upplevelser i SAS Business (nya), vad gäller servicen. Definitivt bättre än vad jag haft på LH. Men majoriteten av mina SAS Business de senaste åren har ju av förståeliga skäl varit i gamla kabinen -- och tar jag in de i genomgången så finns det ju ett par bottennapp. Även om SAS generellt har mycket jämnare servicenivå på Longhaul Business än de har på någonting alls inom Europa.

LH tycker jag brukar vara konsekventa. Inte jättebra, men heller aldrig dåliga. Samma sak med LX - mycket högre lägstanivå än SAS, men en något lägre högstanivå.

Däremot vinner enligt min mening SAS nya stol med hästlängder över både LH och LX. Den enda longhaul buiness som jag kört på sistone som kom i närheten var United faktiskt -- men den drogs med problemet av att inte alla säten har gång-access vilket drar ner betyget.
 

Jacob

Medlem
Jag kan tillägga att jag själv som Lufthansafan i ren allmänhet inte är någon större fan av Lufthansa affärsklass som den är utformat idag. Åkte nu senast BOS-FRA med en äldre B747-400, och det var ingen höjdare utöver att besättningen var toppen.

Jag är dock nyfiken på nya produkten både hårdvara och mjukvara då Lufthansa nu även uppgraderar servicen till "restaurantstyle". Jag är också nyfiken på SAS nya produkt då jag inte har åkt SAS Business sedan 2010.
Det ska helt klart bli intressant när Lufthansa fått detta på plats. Då tror jag SAS och Lufthansa kommer bli ganska likvärdiga i både hårdvara och mjukvara och det lär handla mer om smak och tyckte.

Enligt vad Lufthansas kommersiella chef sa i mars ska det nya restaurangkonceptet i business class rullas ut under sommaren.
Nytt servicekoncept i Lufthansa business class på långflygningar från sommaren 2015 - BusinessClass.se
 
Toppen