Senaste nytt

SK945 försenad och SK946 inställd - vilken ersättning bör vi kräva?

apaulsson

Medlem
Jag tänkte be om lite råd av er här i forumet. Jag, sambon och sexårige sonen kom just hem från en semesterresa till Florida. På väg dit, den 8 maj, var SK945 till Chicago fyra timmar försenad pga en "random" kontroll av tekniken. Pga det skulle vi missa vårt United-flyg från ORD till Tampa så vi blev ombokade till American Airlines istället. SK945 landade på ORD kl 15.40 men vi satt en timma på landningsbanan då piloten inte fick klartecken att parkera vid någon gate. Sedan väntade vi ytterligare en timma på våra väskor pga ett åskväder som började efter att vi landat och sprang/åkte sedan till terminal 3 och trodde vi skulle missa AA2458 men det visade sig att den också var rejält försenad så vi hann med. Vi skulle varit framme i Tampa 18.06 enligt ursprungsplanen och kom fram 23.17, dvs mer än fem timmar försenade.
Därefter hade vi en toppensemester i Florida tills det var dags att åka hem. När vi hade checkat in på MCO i söndags förmiddag (17 maj) kommer ett sms från SAS om att SK946 från Chicago till Stockholm är inställt. När vi kommer till ORD några timmar senare ställer vi oss i kön till SAS och står där i någon timma. När det blir vår tur är kollar de vår bokning och ger oss beskedet att vi haft tur och att vi blivit ombokade med Lufthansa via Düsseldorf och att vår flight ska gå om bara några timmar så det är bäst att vi skyndar oss till Terminal 1 för att checka in hos Lufthansa. Jag dubbelkollar med kvinnan flera gånger hur dags planet ska gå och när vi ska vara hemma i Stockholm och hon försäkrar oss flera gånger att vi kommer att landa kl 12.55 på måndag den 18 maj, dvs bara några timmar efter att SK946 skulle landat om den hade flugit. Vi skyndar oss då från terminal 1 till terminal 5 och ställer oss i en lång kö hos Lufthansa och står där någon dryg timma för att mötas av beskedet att vi inte alls är inbokade på någon flight den dagen utan att SAS har bokat om oss till en Lufthansa flight via Düsseldorf dagen efter och att vi kommer att komma hem till Stockholm kl 12.55 den 19 maj, det vill säga 29 timmar försenade.
Vi åker tillbaka till terminal 5 igen och nu är jag riktigt irriterad. Inte så mycket på den inställda flighten men den felaktiga informationen och att vi har fått stå i kö (med ett barn) så länge helt i onödan och skynda fram och tillbaka från terminal till terminal. När jag förklarar detta för incheckningspersonalen blir de otrevliga och aggressiva och vill inte prata med oss. En av dem säger till sin kollega: "I'm not going to deal with these people, you can talk to them if you want to". Jag kan tycka att en ursäkt skulle kunna vara på sin plats men de verkar snarare tycka att vi ska be om ursäkt för att vi valt att flyga SAS.
Så småningom kommer någon form av arbetsledare ut och pratar med oss och säger att kvinnan som gett oss den felaktiga informationen gärna vill komma och be om ursäkt personligen. Men så fort hon får syn på oss springer hon och gömmer sig innanför incheckningsområdet så hon är inte intresserad av att prata med oss igen. Kvinnan som verkar vara någon slags chef ger oss en hotellvoucher och säger att vi ska få bo på ett "very nice hotel" som ligger nära flygplatsen och att vi ska få äta middag, frukost och lunch på SAS bekostnad. Eftersom jag inser att vi inte kommer att komma iväg hem den dagen så accepterar jag hotellet men tycker fortfarande att det är galet att vi ska komma hem till Sverige 29 timmar senare än planerat. "Chefen" säger då att vi ska få lite specialbehandling och hon ska sätta oss på väntelistan till SK946 på måndagen och hon säger att den flighten bara är överbokad med 6 personer och att det innebär att det är väldigt stor chans att vi ska komma med. Hon säger även att det bara är vi som fått erbjudandet om att hamna på väntelistan och får oss att känna oss lite utvalda och lite mindre missnöjda. Hon säger även att om vi kommer tillbaka på måndagen mellan kl 12 och 13 så ska vi direkt kunna få ett besked om ifall vi kommer komma med SK946 eller om vi måste ta Lufthansa-flighten senare den dagen.
Så vi väntar en dryg timma utomhus innan det dyker upp en shuttle-buss till hotellet som SAS gett oss och när shuttle-bussen väl kommer kör den i drygt 30 minuter norr om flygplatsen till ett hotell mitt ute i ingenstans. Vi hade mest bara tänkt vila efter en intensiv semester så vi tänkte att det säkert funkar ändå. Men när vi kommer in på rummet vill jag mest bara gråta. Det är det sämsta hotell jag sett på mycket länge eller kanske någonsin. Heltäckningsmattan är så bucklig att det knappt går att gå på golvet utan att snubbla. Det ligger smutsiga näsdukar på golvet. Alla textilier ser smutsiga ut och det känns helt enkelt riktigt äckligt. Och det utlovade gratis wifi:t funkar inte. Vilket kanske är det största problemet när man vet att man kommer missa två arbetsdagar och behöver komma i kontakt med omvärlden.
Jag går till receptionen och klagar på wifi:t och får veta att det snart kommer funka. Jag frågar om alla rum är lika smutsiga och slitna och får direkt byta rum. Fast det rummet är precis lika illa. Hårstrån i sängen, smutsiga textilier, ofräscht badrum osv. Hade det bara varit jag och sambon kanske vi hade stått ut men med ett barn som gärna leker på golvet osv - aldrig i livet. Så vi letar reda på ett annat hotell, närmare flygplatsen och bokar och betalar på Hotels.com. Medan vi står och väntar på taxin som ska ta oss från detta hemska hotell pratar vi med några av de andra som skulle flugit med SK946 och som också blivit inkvarterade på samma hotell och de håller med oss och funderar också på att byta hotell. Vi får också veta att shuttle-bussen, som bara går en gång i timman, inte alls går att lita på utan att den lika gärna kan vara någon helt annanstans när man bokat in att man ska åka med den vilket inte känns så bra när vi vet att vi måste tillbaka till flygplatsen dagen därpå.

Vi byter till ett Hilton Garden Inn bara några minuter från flygplatsen, äter och sover gott, något vi inte hade kunnat göra på det sunkiga hotell SAS tyckte vi skulle ha. Vid 13 tar vi shuttlen (som går betydligt oftare från detta hotell) till terminal 5 och SAS incheckningsdisk för att få besked om vi kommer med måndagens avgång med SK946. På söndagen blev vi lovade att samma personal skulle jobba på måndagen och därmed ha koll på vår situation, men när vi kom dit igår måndag så var det förstås helt andra personer som jobbade där. När vi förklarade att vi stod på väntelista sa kvinnan vid incheckningsdisken att hon tidigast kunde ge ett besked några minuter före 16.25, avgångstiden för SK946. Eftersom vårt andra alternativ, Lufthansa-flighten via Düsseldorf, går 17.30 och vi måste hinna till terminal 1 för att checka in, passera security osv, så är det ju inte något alternativ att vänta till 16.25. Vi frågar hur det kommer sig att kvinnan på söndagen kunde lova oss ett definitivt besked mellan kl 12 och 13 och får svaret att de aldrig kan lämna något besked förrän strax före avgångstid. Vilket jag kanske kunde räknat ut själv, men vi ville så gärna komma hem några timmar tidigare med direktflyg att jag litade på vad hon sa på söndagen.
Vi bestämmer oss för att gå till Lufthansa och checka in och det enda positiva med den här historien är att vi får åka i ett superfräscht Lufthansa-plan till Düsseldorf med toppmodernt underhållningssystem och gratis vin :) Vi kommer utan några ytterligare problem hem till Stockholm kl 12.55 den 19 maj, 29 timmar och fem minuter senare än vad vi skulle kommit hem.

Ledsen att detta blev så långt men det var skönt att få skriva av sig all frustration.

Min fråga är vilken ersättning vi har rätt till från SAS efter dessa båda förseningar, dryga fem timmar på utresan och dryga 29 timmar på hemresan? Någon som vet? (Resan betalades med mitt SAS eurobonus mastercard så jag har redan mailat dom om den ersättning jag har rätt till via kortet.)
 

apaulsson

Medlem
Det är väl minst 600 € x 2 per person enligt EU 261/2004 det bli spännande att följa detta, det var mycket ni fick utstå
Tack för svar. Ja, om vi får den summan så känns det som att det skulle vara lite plåster på såren. Jag lovar att uppdatera här när jag får svar från SAS (det lär väl förmodligen dröja ett antal veckor dock....).
 

sembl

Medlem
Wow, när det går snett så verkar det gå rejält åt pipan. All heder åt dig och din familj som fick ihop det till sist. Jag skulle skicka in den berättelsen + hotell, mat och taxi kostnader och be kompensation enligt EU261/2004.
 

Agö

Medlem
Tack för svar. Ja, om vi får den summan så känns det som att det skulle vara lite plåster på såren. Jag lovar att uppdatera här när jag får svar från SAS (det lär väl förmodligen dröja ett antal veckor dock....).
Ett sådant här case kan snabbprocessas genom publicering på SAS Facebook. Helt sanslöst.
 

El0

Medlem
Wow. Vilket avslut på semestern.
Följer detta med spänning! Tror dock precis som du att det tyvärr kommer dröja ett bra tag innan du får något svar.
 

palmen

Moderator
Ouch, det där låter inte alls kul. Låter som du hamnade på ett av Holiday Inn hotellen utanför Chicago, @telelina hade en mindre bra upplevelse där också som matchar din beskrivning.

Du ska definitivt ha rätt till ersättning både för utresan och för hemresan, om jag inte hra helt fel så är det precis som @011430121 skriver 600€ per person i varje riktning (osäker på om det gäller för små barn). Mer om ersättning kan du läsa i följande tråd. Det är en väldigt lång tråd men mycket sammanfattas i länkarna i post 1 och 2.
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Personligent ycker jag att ni självklart ska ha ersättnign för det hotell ni själva valde att boka om till. Om ni har några bilder på hur dåligt det första hotellet var ska det inte vara några som helst konstigheter kan jag tycka (ni ska självklart få ersättning även om ni inte har bilder).

Att saker och ting kan gå fel är ju en del av livet, men i det här läget har SAS verkligen inte skött det på ett bra sätt. Börja med att skriv ett sakligt brev till dom (ungefär som du skrivit här) och förklara situationen och att du vill ha ersättning. Om du har Eurobonus Gold så mailar du förslagsvis till den aderssen först, annars får du nog använd dig av formuläret för synpunkter på SAS sida.
 

Carl

Medlem
Du skall utöver €3.600 begära ersättning för kost och logi om det är så att du har betalat Hiltonhotellet själv. Bedrövligt hantering av SAS :(
 

palmen

Moderator
Ett sådant här case kan snabbprocessas genom publicering på SAS Facebook. Helt sanslöst.
Nu är jag inte riktigt vän av att direkt smutskasta företag publikt utan tar det helst direkt med bolaget. Ring SAS och fråga hur du ska göra och säg att du inte vill vätna 1-2 månader på svar via vanliga feedback formuläret, om de inte kan göra något så kanske facebook/twitter är en bra kanal.
 
Toppen