Senaste nytt

Dina favoriter bland FN:s världsarv?

Morgan

Medlem
FN:s världsarvslista kräver knappast någon längre förklaring. Idagsläget finns det 1007 stycken, ungefär hälften av dessa i Europa.

Har ni några särskilda favoriter bland dessa som för att prata Michelinguiden är:

* Värda ett besök?
* Värda en omväg?
* Värda en resa?

Några personliga favoriter är:

* Himlens tempel i Beijing - storslaget men ändå fridfullt (i alla fall för 8-10 år sedan när jag var där!)
* Kinesiska muren - också ett antal år sedan nu men Jinshanling-Simatei har jag gått några gånger och är både vacker och facinerande. Badaling är hemskt...
* Falu koppargruva - intressant svensk industrihistoria
* Macchu Picchu - fantastiskt!
* Jerusalems gamla stad - är man jude, muslim, kristen, eller bara historieintresserad är platsen magisk.

Lists of World Heritage Sites - Wikipedia, the free encyclopedia

Dessa anses vara i farozonen att försvinna, kan därför vara värda att besöka innan de försvinner!
List of World Heritage in Danger - Wikipedia, the free encyclopedia
 

DrKlas

Medlem
Yellowstone tycker jag var så bra så att jag någon gång tänker göra en andra resa dit. Helt fantastiskt att se effekterna av vulkanism på så nära håll och dessutom få se mängder av djur.

Omvänt borde jag någon gång ta mig tid att stanna vid Grimeton radiostation utanför Varberg. Har passerat förbi på motorvägen mängder av gånger och sett masterna, men det blir aldrig av att jag besöker stationen. Och för det behövs det ju knappt en omväg!
 
Yellowstone tycker jag var så bra så att jag någon gång tänker göra en andra resa dit. Helt fantastiskt att se effekterna av vulkanism på så nära håll och dessutom få se mängder av djur.

Omvänt borde jag någon gång ta mig tid att stanna vid Grimeton radiostation utanför Varberg. Har passerat förbi på motorvägen mängder av gånger och sett masterna, men det blir aldrig av att jag besöker stationen. Och för det behövs det ju knappt en omväg!
Tur är väl det för radiostationen är inte värd någon omväg. Kan vara det mest tråkiga att se efter Big Buddha på Koh Samui.

Annars gillade jag Teotihuacan i Mexico.
 
Last edited:
S:t Kilda, en skotsk ögrupp i Nordatlanten, 66 km väster om Yttre Hebriderna.
Svårtillgänglig men med en exeptionell historia.

Öarna beboddes tidigare av ett antal invånare i byn Bàgh a' Bhaile (gaeliska) på Hirta. Befolkningen talade skotsk gaeliska.
1930
lämnade dock de sista invånarna ön och tvångsförflyttades till skotska fastlandet.

Jag var där förra våren.
 

Resenären

Medlem
Omvänt borde jag någon gång ta mig tid att stanna vid Grimeton radiostation utanför Varberg. Har passerat förbi på motorvägen mängder av gånger och sett masterna, men det blir aldrig av att jag besöker stationen. Och för det behövs det ju knappt en omväg!

Jo! För någon med teknikintresse och svenska uppfinnare är Grimeton väl värt en resa!
Sök på Alexanderson så kommer man bland annat till denna sida:
The Alexanderson transmitter | Vänföreningen Alexander Grimeton Veteranradios Vänner

Jag har mer än en gång planerat en resa utefter att besöka världsarvsplatser och fler står på tur.
 
Efter att spenderat en stekande het dag i Mexiko för att titta på pyramider svalnade mitt intresse för stenhögar. Föredrar aktiviteter vid havet om jag får välja...
Var däremot förra året i Ta Prohm Kambodja - fantastiskt ställe som jag kan rekommendera!

DSC08384.JPG
 

DrKlas

Medlem
Tur är väl det för radiostationen är inte värd någon omväg. Kan vara det mest tråkiga att se efter Big Buddha på Koh Samui.

Tack för uppmuntran! Jag ska komma ihåg det när jag åker förbi på E6:an nästa gång ...

Jo! För någon med teknikintresse och svenska uppfinnare är Grimeton väl värt en resa!
Sök på Alexanderson så kommer man bland annat till denna sida:
The Alexanderson transmitter | Vänföreningen Alexander Grimeton Veteranradios Vänner

Jag har mer än en gång planerat en resa utefter att besöka världsarvsplatser och fler står på tur.

Jag tror säkert Grimeton kan vara värt en resa för vissa och för mig är det nog egentligen värt en omväg. Men det jag menar är att jag bor mindre än tio mil därifrån och åker förbi flera gånger varje år. Dessutom har jag flera gånger varit inbjuden till specialguidade turer (vissa med sändning) men alltid tackat nej. Men någon gång ska jag väl åka dit.
 

Börnen

Medlem
Skogskyrkogården är värd en omväg, alla årstider har sin charm men mest spektakulärt är det alla helgons dag
 
Toppen