Senaste nytt

Vilken dag/dagar flyger Air New Zealand Sydney - Rarotonga?

Viking75

Medlem
Jag har så för mig att det gick direktflyg någon dag i veckan tur och retur.

Vi sitter grundar inför en award resa och försöker pricka in den här sträckan med EB poäng i framtiden.
Anledningen att vi helst inte tar denna vägen mot RAR är att det är lättare att hitta många stolar till Sydney i business.
 
Skærmbillede 2015-05-18 kl. 20.48.25.png
 

Viking75

Medlem
Ser ut som lördag alltså. Då är det nog fredag som är returen.
Vi gjorde några sökningar med ANA tool utan att ens finna economy stolar...
Min spontana känsla är att jag gör någonting fel eller att jag söker för långt fram i tiden.
 

palmen

Moderator
Ja det är lördag som gäller om inget ändrats senaste året.
Det kan dock vara väldigt svårt att hitta platser i business på den flighten, jag fick nöja mig med economy men det fungerade helt ok.
Jag sökte på united Tokyo-Rarotonga, utresa tokyo på fredag :)
 

marbe166

Medlem
Stämmer att NZ61 RAR-SYD avgår fredag 1650 och landar lördag 2015. Sedan, som framgår ovan, avgår NZ60 lördag 2125 och landar lördag 0720.

NZ61/60 går faktiskt AKL-RAR-SYD resp. SYD-RAR-AKL med följande tider:
AKL-RAR: 0945-1540(-1) (Sat-Fri)
RAR-SYD: 1650-2015 (+1) (Fri-Sat)
SYD-RAR: 2125-0720 (Sat-Sat)
RAR-AKL: 0830-1105(+1) (Sat-Sun)

Det gäller att ha tungan rätt i mun när man skuttar över datumlinjen hela tiden :).
 

Viking75

Medlem
Som det ser ut nu så kan vi ta oss till Sydney i business/First på 3 legs. Jag inser att möjligheten att boka 2-4 stolar mellan sydney och Roratonga är försvinnande liten.
Därför undrar jag hur ni ser på saken? ska vi ta oss från Sverige till Australien ToR med Award/businessclass för att sedan ta oss vidare till Söderhavet med betalda ekonomibiljetter?
Alteranativet är att försöka pricka in hela resan till RAR via Sydney och försöka få tag på ekonomi award stolar på flyget mellan Australien och Roratonga. Vi vill undvika AKL för att klara gränsen med fyra legs åt varje håll på resan.
Kommer den sista biten i ekonomi i så fall vara olönsam pga skatter osv?
 

palmen

Moderator
Skatterna för SYD-RAR är väldigt låga om man jämför med vad det kostar att köpa den biljetten.
Om det dyker upp platser så skulle jag definitivt boka dessa som award även fast det då blir i economy (med största sannolikhet).

Nu vet jag inte vilket boende ni tänkt på Rarotonga, men mycket är väldigt dyrt på ön men jag fick uppfattningen av att bokade man en paketresa från Australien/Nya Zeeland så gick det att få hotellen till humana priser. Kanske någon annan som har erfarenhet av detta?
 

Viking75

Medlem
Palmen,
Jag tror och hoppas att du har rätt ang skatter mm samt att det nästan garanterat blir ekonomi platser. Jag ska försöka dubbelkolla med SAS om de kan göra en "skuggbokning" på sista benet alternativt om någon här på forumet är har info.
Jag har otroligt lite erfarenhet av hotell på ön. Vår målsättning är att vila ut på RAR för att sedan ta oss till öar som Aitutaki mfl, kanske tom en trip till Papeete (tahiti) och Bora Bora.
Som det känns nu så är det kostnad för boende samt att hitta awards som är prio 1. De priser man går upp på hotell är faktiskt rent sanslöst dyrt.
Tar gärna emot tips ang humana priser på hotell på dessa öar.
 

palmen

Moderator
@Viking75
Jag skrev ett resereportage om min resa till Rarotonga. Skrev väl inte jättemycket om vistelsen på ön, jag spenderade mest tiden med att göra ingenting och testa lite lokal öl :)
Jorden runt via Rarotonga (del 1) | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Jorden runt via Rarotonga (del 2) | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Jag bodde som sagt på Aremango Guesthouse som ligger vid Muri beach, inget flådigt ställe och delad dusch/toa (tror det finns några rum som har egen dock). Om jag kommer ihåg rätt betalade jag ca 500 kronor per natt vilket var betydligt mer humant än de hotell runt omkring som skulle ha minst 3000 kronor natten.
 
Toppen