Senaste nytt

SAS-flygningar med 6000-nummer

AABack2ARN

Medlem
Har sett en del flygningar med SAS som har startat på 6000-serien. Det verkar vara flighter utförda av SAS så det rör sig inte om codeshare eller wetlease eller charter.

De verkar vidare bokningsbara som vilken annan SAS-flight som helst.

Är det extrainsatta plan (one-off flighter)? Eller fyller de något annat syfte?
 

fcx

Medlem
6000-serien är ju exkluderad från EB-intjäning, så något speciellt måste det vara...
 

AABack2ARN

Medlem
Är de?

På sas.se står det att SK3000-SK3999 och SK6000-SK9999 är codeshares (vilket uppenbarligen inte stämmer helt och hållet)
 

Andreaszan

Medlem
Jag bokade en "6000-billett" på sas hemsida i forbindelse med sportlovet, MMX-OSD. Stod ingeting om at dette var något annat än en helt normal sas-flight og vi flög en 737-600 upp. Saknade poengen efteråt og gjorde en reclaim. Fikk svaret at dette var en codeshare og derfor inte gav poeng. Det var tydelig at flighten var satt opp i forbindelse med sportlovet men at de ikke klarer/vil ge bonuspoeng på resan er lite konstigt tycker jag..
 

Bryant

Medlem
När jag bodde i Luleå så sattes det in extraflighter runt jul och de hette 6xxx. Så jag tror det är nummerserien de använder vid "förstärkningsflyg"

Ex SK6053 är en SAS flight mellan ARN - BUD.

SAS borde uppdatera vilja flighter man inte tjänar poäng på.
 

011430121

Medlem
För några dagar sedan när det var brand på FCO så att SAS in en extra avgång dagen efter från ARN och den fick SK 6??? . Vid stora helger flygs SK6001 mellan Luleå och Arlanda helt enligt det @Bryant skriver. Förstår inte varför det inte skall bli några EB poäng på dessa.
Kom just på att när SAS flög på BKK och om maskinen blev försenad till morgonen därpå så fick den SK6973, förmodligen därför att det inte kan ha två avgångar ned lika nummer under samma dygn.
 

AABack2ARN

Medlem
Såg 4-5 flighter i onsdags och torsdags just med nummer som startade på 6000 och det var därför jag reagerade. Bland annat ARN-CPH. Hittar dem inte idag eftersom de nu passerat ut ur systemen.

Igår (söndag) hade SAS fyra plan ut från CPH med 6000-nummer. Bland annat ett plan CPH-TXL-CPH med nummer SK6259/6260 och ett CPH-CDG-CPH med nummer SK6257/6258 samt Prag och Budapest.

Idag (måndag) finns det inte ett enda så det tyder på extrainsatta flyg för att täcka allt weekendresande.
 

Johan Hbg

Medlem
Jag bokade en "6000-billett" på sas hemsida i forbindelse med sportlovet, MMX-OSD. Stod ingeting om at dette var något annat än en helt normal sas-flight og vi flög en 737-600 upp. Saknade poengen efteråt og gjorde en reclaim. Fikk svaret at dette var en codeshare og derfor inte gav poeng. Det var tydelig at flighten var satt opp i forbindelse med sportlovet men at de ikke klarer/vil ge bonuspoeng på resan er lite konstigt tycker jag..
Lite konstigt? De är ju inte kloka, vi var på väg att boka samma resa på sportlovet men tur vi inte gjorde det nu. Inrikes bokat på sas.se, varför kan de då inte ge eb? Ytterst dåligt tycker jag.
 

Bryant

Medlem
SAS system hänger helt enkelt inte med. 6000 serien har länge varit LH codeshare (?) och nu har SAS slut på flightnr och börjar använda sig av 6000 serien. Den som tog det beslutet känner säkerligen inte till codeshare-serien...

För något som är säkert är att en flight som heter SK6053 och flygs i SAS regi ska ge poäng även om datorn säger "NEJ"!
 
Toppen