Senaste nytt

Skandinavisk mat utomlands

011430121

Medlem
i bland när man har varit utomlands en tid kan det vara gott att äta något hemifrån. Jag var i Laos i början av året och gick på två olika svenska konditorier och det ena drevs av en svensk och allt var som hemma, dammsugare, chokladbollar, semlor o.s.v.
Vi nordbor kan ju besöka ett IKEA för att få köttbullar, gravlax, ja till och med en korv med bröd.
Idag efter att ha legat 2 timmar vid hotell polen, så blev det för varmt svettades till och med i polen! Temperaturen skulle vara över 40 grader i skuggan enligt personalen på hotellet här i Bangkok
Jag fick göra det jag inte gillar, gå till ett varuhus för att få svalka, och vad får jag då se.
@Christian R är detta en ny tränd i Danmark
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    641,1 KB · Visningar: 305
  • image.jpg
    image.jpg
    699,9 KB · Visningar: 278
Last edited:

SvartMjolk

Medlem
Danska konditorier har jag sett lite här och var i världen. San Francisco har ett gäng, bland annat ett i Japan town (!?) :) Alltid gott att få ett wienerbröd men saknar att de sällan har mörkt mjukt bröd. Jag har också stött på lite svenska ställen, men inget norskt? Har någon annan gjort det?

I Tokyo var jag på muminkaffé, vilket var en upplevelse i sig. Man får fika med en stor muminfigur så man inte ska känna sig ensam. När man betalat och lämnar ställer ropar personalen Kiiiiiitooooooos! Nu hör ju inte Finland till Skandinavien, men man kan ju inte hoppa över denna nordiska pärla.

Det stället jag varit mest imponerad över är dock kedjan FIKA i Seoul. Där har jag ätit den godaste semlan någonsin, serverad som het vägg. I menyerna, som är skrivna på koreanska och svenska kan man också beställa kaffe med mjöl;)
 

011430121

Medlem
FIKA är det samma kedja som finns New York? På Kanarieöarna finns det flera Norska fik, även i Thailand runt Pattaya finns det Norska restauranger finns säkert på flera ställen.
 

Voyageur

Medlem
Blue mango i krabi! Kan du få "äkta" skomakarlåda och pytt i panna i 45 graders kokande hetta och singha till :)
 

011430121

Medlem
När jag väntade på taxin från Hilton Sukhumvit till flyget så upptäckte jag denna skylt 10 meter från hotellet. Kolla lägst ner på skylten.

image.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Gus

AABack2ARN

Medlem
Med tanke på att den snart är fler "Thai gatukök" i Sverige än vad de är korvmojar så kanske det inte dröjer så länge innan Thai och Skandinavisk mat jämställs ;)

Jag antar att du inte han kolla in menyn?
 

Palazzi

Medlem
Känt ett visst sug när jag bott utomlands, men under en semester....nja. Jag älskar svensk husmanskost, men när jag är i ett annat land äter jag det landets delikatesser :)

I Sverige blir det mycket restaurangbesök (varje dag), men idag betyder ju det: Franskt, Thai, Mexico, Italienskt, Spanskt etc... Så länge man inte glömmer bort sin egen matkultur är det dock bara trevligt :)
 

sembl

Medlem
Undra om jag är den enda som inte saknar svensk mat här på forumet när jag är borta längre perioder. Oftast kan man hitta andra kök och behöver inte bara äta lokal mat. Vad är svenskt ? Gevalia + fläskfile med bea på planka ? Pytt i panna finns tex i otal många varianter på lokal nivå i olika länder.

Skulle vara kul att veta vad det är folk saknar mest när man är ute och reser gällande mat. Jag brukar alltid ha med mig Lakrisal om det nu får räknas till mat.
 
Toppen