Senaste nytt

Resebyråer - livet utan provisioner

TravelNews presenterar en intressant artikel idag:

Tio år har gått sedan SAS slopade provisionerna. Men trots att kundarvoden är affärsresebyråns viktigaste intäktskälla i dag är pengarna från leverantörer nödvändiga för dess överlevnad. De står för runt 20 procent av intäkterna, ofta väl dolda för slutkunden.

Artikeln fortsätter med:
Ersättningar från de globala bokningssystemen (GDS:er, se faktaruta), flygbolag och hotell är fortfarande viktiga. Det är ett känsligt ämne, affärskritisk information som man inte vill avslöja för vare sig konkurrenter eller slutkund. TN:s research pekar på att en hyfsat stor affärsresebyrå får cirka 20 procent av sina intäkter från leverantörer. En del menar att andelen för stora resebyråer kan vara upp mot 30 procent
.

Livet utan provisioner - Travel News
 

Marcus01

Medlem
Det är ganska kul att först gå in på tex sas.se och söka på en resa och därefter gå in på tex travelstart.se. Jag gjorde det häromdagen och tittade en enkel ARN-LUX, skiljde 300:-:. Jag kan gärna betala ett arvode, inga problem med det men jag gillar inte påslaget som inte syns... Nu jobbar jag i branschen och vi gjorde ett helt ovetenskapligt test för ett tag sdan och på interkontinentala biljetter kan det skilja MYCKET pengar som vissa resebyråer bakar in i biljettpriset.
 

agehall

Medlem
Vi fick en ny resebyrå på jobbet strax innan jul. Tanken är att vi ska använda dem för alla resor (inklusive tåg!) men vi får inte boka interkontinentala resor online, då måste vi ringa dem. Jag tyckte det verkade på tok för jobbigt, så jag fortsatte boka själv så att jag kan betala med mitt eget kreditkort och få reseförsäkring genom detta.

När jag och ett par kollegor jämförde lite konstaterade vi att de dessutom aldrig var billigast.

Ett bra exempel är när jag skulle boka min resa till MWC i BCN. Vår resebyrå föreslog ARN-SK/C-TXL-AF/C-CDG-AF/C-BCN T/R för 27kkr. AF tyckte att jag kunde köpa en resa ARN-CDG-BCN för 10kkr. Nu hade jag kunnat hävda att jag gjorde vad vår resebyrå föreslog och tagit en businessbiljett, men det kändes inte rätt, även om det hade gett mer miles..
 

Gnopps

Medlem
Absolut, serviceavgift ska visas av alla seriösa resebyråer samt också en specifikation vilken service som då ingår.

Att vara resebyrå innebär ett liv på marginalen (bokstavligt talat). Vinstmarginalen är inte hög så det gäller att istället satsa på så många transaktioner som möjligt.

Resebyråer får mycket av leveratörer, inte bara rena pengar utan även frinätter/biljetter.
 

Concorde

Founding Member
Tänk så många företag i sverige, stora som små, som skulle må bra av att anlita en TMC för att styra upp deras resekostnader och förhandla med byråerna. Vissa har interna travel managers, men dom flesta har tyvärr ingen aning om vad dom sysslar med. På två företag där jag arbetat hade jag bättre koll än dom som gjorde detta på heltid...
Det här låter kaxigt, men är övertygad om att jag personligen, och många här, skulle göra ett bättre jobb än dom flesta corporate travel managers i Sverige.
 

agehall

Medlem
Problemet är ju att de som är ansvariga oftast inte reser så mycket, så de förstår inte vad som är viktigt. Och om de reser så skulle jag tippa på att de ofta får förtäckta mutor i form av businessbiljetter alt uppgraderingar, vilket i värsta fall kan få dem att tro att alla anställda "har det så bra" när de är ute och far.

Man kanske skulle ta och bli konsult på området. Som konsult kan man ju alltid fakturera hutlösa arvoden och dölja resekostnader under olika poster.. :)
 

erc

Medlem
I det nedre skiktet av biljetter har jag vid flera tillfällen noterat markant lägre pris på någon av nätresebyråerna än på aktuellt flygbolags webbsida. Alltså discounted economy. Köpte två biljetter GOT-LHR-DEN med IB-flightnummer i våras (naturligtvis BA som carrier) men på IB's webbsida kunde jag inte ens göra bokningen (GOT saknades). I somras flög jag ARN-DUB med SK med familjen (2 vuxna, 1 infant). Priset var mycket lägre på Travelpartner än på SAS. Slog till på två biljetter till TXL med Air Berlin i senvår - köptes genom Supersavertravel (vilket jäkla namn,,,) till priser man inte kom i närheten av på AB's sida. Exemplen är långt fler.

Var finns logiken kring detta fenomen?
 

Dr. Miles

Expert
I det nedre skiktet av biljetter har jag vid flera tillfällen noterat markant lägre pris på någon av nätresebyråerna än på aktuellt flygbolags webbsida. Alltså discounted economy.

Jag har erfarenhet av andra hållet. Alltså i biljetten står mycket högre pris än jag har betalat.
I början av 2000 talet var det fortfarande vanligt att köpa IIT(Individual Inclusive Tour) bijett.

Jag köpte en Singapore Airlines IIT biljett Tokyo-Zurich t/r för ca 80.000 JPY. Men på pappersbiljett stod det någonting i stil av 500.000 JPY(!).
 
Toppen