Senaste nytt

7 timmar i Peking (PEK)?

FlyingFire

Medlem
Jag har en vän som har en sju timmats väntan i Peking mellan flygen, har ni några tips på vad han kan göra?

Han har ingen status, kan vara värt att nämna.
 

Dr. Miles

Expert
Ett tips.
Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Ni kan ta tåg till Dongzhimen station och sedan byta mot tunnelbana till Yonghegong station (en station)
screenshot20130325_1-jpg.14912


Därifrån kan ni besöka bl a Yonghegong Temple (lamaisk tempel), Guozijian Confucius Temple

För lunch kan ni ta det t ex på Jin Ding Xuan som ligger gångavstånd från Yonghegong. De har meny med bilder.

Air Chinas Beijing->Manila flighten avgår från Beijing runt kl. 20 då förutsätter man att komma tillbaka till flygplatsen vid kl. 18.
Runt den här tiden är rusningstid och jag rekommenderar inte er att ta taxi tillbaka till flygplatsen utan att ta tåg.
 
Last edited:

ESSA

Medlem
Det är väl en förutsättning att personen har visum alternativt utnyttjar de visumfria 72 timmarna...

Personen har förmodligen ingen packning så ett smidigt sätt kan vara att betala 25 Yuan för att ta sig in till stan med express train. Supersmidigt och om trafiken är grym så går det rel. snabbt.
Har han något speciellt intresse?
När på dygnet ska timmarna spenderas?
Det behövs ju ätas åtminstone en gång under den tiden, vad gillar han så kan jag se om det passar något av mina favoriter?
Är det shopping som ska klaras av är Sanlitun (Sanlitööörrr på Beijing-dialekt) som gäller. Både för kopior (Yashow) och för äkta vara. Dock inte om personen ska handla på Tiffany´s, Dior etc, då ska han ta sig till Guomao.
Är det en söndag och han inte har något speciellt mål och inte känner att han måste vara kulturell...
Kan jag rekommendera att ta taxi direkt till Westin Hotel. Ta en Sunday brunch där med free flow av champagne, frossa i hummer, ostron, gåslever, pekinganka och allt vad han kan tänka sig i stort sett.

Hör dig för så kommer jag gärna med fler förslag!
 

FlyingFire

Medlem
Tid på dygnet: landar 09.40, takeoff 17:00
Mat: "Något nyttigt, men för wierd (gärna västerlänskt, kanse, eller sushi)"
Veckodag: fredag

Han vill inte stressa, utan har gärna god tid på sig för boarding igen.

Tack för förslag ESSA !
 

Dr. Miles

Expert
Det är väl en förutsättning att personen har visum alternativt utnyttjar de visumfria 72 timmarna...

Du läste inte sidan där jag länkade till, eller hur?
Jag skrev ett tips om hur man kan spendera en halvdag i Beijing i en annan tråd.
Mat: "Något nyttigt, men för wierd (gärna västerlänskt, kanse, eller sushi)
Om du inte känner stället, avråder jag dig starkt att äta sushi i Kina. Inte bara för smakens skull utan kvalitet av råvaror.
 
Last edited:

ESSA

Medlem
Du läste inte sidan där jag länkade till, eller hur?
Jag skrev ett tips om hur man kan spendera en halvdag i Beijing i en annan tråd.

Såg inte "ett tips" ovanför länken. Hoppas ts följde länken och tagit del av tipsen.

Om du inte känner stället, avråder jag dig starkt att äta sushi i Kina. Inte bara för smakens skull utan kvalitet av råvaror.

FlyingFire Jag kan starkt rekommendera "Hatsune" i Sanlitun när det kommer till sushi!
Har även ätit sushi på massor av andra ställen i Beijing utan att ha blivit sjuk men visst varierar smaken, precis som den gör på olika ställen i sverige.
Smaken på Hatsune är (utan att ha varit i Japan och smakat det bästa så klart ;-)) makalöst god! Kommer man ensam får man oftast sitta framme vid baren där kockarna tillagar sushin.
Jag har nog tipsat om Hatsune i andra trådar, kanske t.o.m. den som Miles länkade till? Om inte personalen är snabb att öppna inifrån krävs det att man för in handen i lyktan till höger mellan ytterdörr och inre glasdörr för att denna ska öppnas.;-) Restaurangen ligger på plan 3, nås via rulltrappor bakom Starbucks. Sen får han fråga sig fram, det finns inga skyltar utanför Hatsune. Man ska bara veta...
På samma plan ligger Element Fresh, mycket gott på menyn och har bra utbud på fräscha "nyttiga" drinkar.
Flamme, också på plan 3, serverar goda kötträtter. Deras stuvade spenat är ljuvlig som tillbehör. Flamme har också bra drinklista.


Pekinganka är inte så weird enligt de västerlänningar jag haft med mig som smakat. Tyvärr kan det bli knivigt att hitta ett ställe som serverar det vid den tiden på dagen. Min favorit öppnar kl 17.

Mitt heta tips blir nog Sanlitun. Där finns blandat utbud av shopping samt variation av mat så att han garanterat hittar något nyttigt, gott och ofarligt. Trodde att Hilton Wangfujing var ett säkert kort gällande mat men blev akut matförgiftad där en julafton... Sen har jag aldrig blivit det minsta dålig av alla de grillspett jag ätit på nattkröken, sittandes på ynkliga träpallar tillsammans med nattens taxichaufförer i otaliga gatuhörn. Skriv gärna vad han valde och hur han upplevde sin korta vistelse i Peking!
 
Landar en onsdag 09:40 i Peking och flyger vidare 16:40.
7 timmar men tar jag bort 2 timmar för att komma ut/in ur flygplatsen så återstår det 5 timmar. Drar jag av ytterligare 1 timmes transport t/r stan så återstår det 4 timmar.
Får jag bara se lite av stan och hinna äta dumplings så är jag nöjd
Vad säger du @ESSA , är det värt det?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

ESSA

Medlem
Landar en onsdag 09:40 i Peking och flyger vidare 16:40.
...så återstår det 4 timmar.
Får jag bara se lite av stan och hinna äta dumplings så är jag nöjd
Vad säger du @ESSA , är det värt det?

Uj... Tackar för utmaningen!
Klart det är värt det!
Du skulle kunna hinna med Himlens tempel, närliggande Pärlmarknaden för löjligt snabb turistshopping och mina favoritdumplings på "Bruna dörren".
Brown door, som stället heter. Rekommenderar också gambien si ji dou som är gröna bönor med sting. Deras strimlade potatistorn är också festligt.

Har du barn som uppskattar leksaker ligger ett varuhus bakom "Pärlan" Pärlmarknaden, (Hongqiao). På våning två i leksaksvaruhuset hittar du till Po-Liz via skyltar. De säljer teknikprylar. Köp ev en bunt skyddsplast till mobiler, paddor för 5-15¥/st, bluetooth högtalare, hörlurar...
Pm:a mig om du tror dig hamna där.
Lyckas du ha tid över efter detta och vill köpa "fin" väska ska du be tjejen i båset hos Mrs King ta dig till deras "Office".
Mrs King finns på väskavdelningen på Hongqiao, vån 3 eller 4. Office ligger i huset bakom men dit hittar man inte utan hjälp.

Har du helt andra intressen än detta får du ge mig en chans till att fundera ut nåt som kan passa.
Tänk på att taxichaufförerna är jävulska utanför pärlan att ta för mycket betalt.
Att gå ut mot stora korsningen norrut och haffa en bil från större vägen rekommenderas.

I parken där Himlens tempel finns Circular Mound Altar, som är byggt i vit marmor. Uppe på denna kan du ställa dig på en välvd marmorsten och önska dig något. Typ mer tid? ;-)

Lycka till och berätta gärna vad det blev av dina timmar!
 
Toppen