Senaste nytt

Söker trevlig resa för lite EuroBonus poäng

sammyj

Medlem
Jag har 230 000 poäng på Eurobonus just nu och sitter på en 2-4-1 voucher. Funderar över hur jag kan utnyttja detta på bästa sätt i slutet av 2015 eller början av 2016. Huvudsaken med resan är en upplevelse business class med sambon helst med lite trevliga lounger eller annat på vägen. Har ni några trevliga förslag på hur långt jag kan komma med mina poäng och "skiss" på hur detta kan se ut? Eller det är bara att låta skiten brinna inne :)

  1. Varifrån vill du börja din resa? Köpenhamn
  2. Var är din destination?
    Något spännande, runt slutet av 2015 och början av 2016. Helst med shorts men inte för varmt. Skall vara en resa längre iväg har redan varit i större delen av europa och ett antal ggr i USA och en del i nordafrika. Kan man komma till Australien på detta kanske eller behövs det tusans mycket mer?
  3. När vill/behöver du resa ut? Slutet av 2015 och början av 2016
  4. När vill/behöver du komma hem? Se ovan
  5. Hur länge vill du vara borta? ca 2 veckor
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? Helst Business, vill investera mina poäng med sambon på bästa sätt.
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance, jag är EBD just nu och EBG vid resetillfället.
  9. Vad är din budget? (per person) Jag har 230 000 Eurobonus poäng och en Amex 2-4-1 voucher som går ut i slutet av 2015.
  10. Vad är det viktigaste för dig? Upplevelser ombord, spännande lounger, helst med flera stopp på vägen eller att resan stannar av på någon spännande destination längs vägen.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Valfritt
 

palmen

Moderator
Om inte reglarna har ändrats måste du komma hem innan vouchern går ut, dvs att åka under 2016 kommer att gå bort.
Du kan åka mer eller mindre vart du vill, förta klass till Australien kostar 240.000 poäng så om du får ihop de sista 10.000 poängen så kan du åka vart du vill och i vilken kabinklass du önskar.

Att ta sig till Australien kan dock bli lite svårt med tanke på att det är högsäsong runt jul/nyår och jag skulle gissa på att det är svårt att få tag på award-biljetter just då.

Hur mycket det kostar att åka till olika destinationer med eurobonuspoäng kan du hitta här
Star Alliance award chart - SAS

Mitt råd är att ni bokar något ni är nöjda med nu och skulle det vara så att ni bokar i F så kan ni titta på möjligheten att åka Lufthansa First 14 dagar innan avresa. Om det dyekr upp LH F som passar er så bokar ni bara om biljetterna till dessa flighter, kostar 150 kronor att göra en ändring plus eventuella skillnader i skatter/avgifter.
 

MartinH

Medlem
Om inte reglarna har ändrats måste du komma hem innan vouchern går ut.
Voucher intjänad med AMEX Elite gäller under "innvarande år samt hela nästkommande år", så är vouchern från 2015 så skall det gå fint att resa under 2016.
För 240.000 poäng så tar ni er till "Pacific" i First class. Nu finns det bara en F till AUS och det är Thai till SYD i 747, inte den allra bästa produkten, men fortfarande väldigt trevligt.
Ni vill ha många stopp. EB tillåter inte stopover, så open jaw blir då bästa sätt. Och max ett byte i 3e zon vilket också begränsar möjligheterna en hel del om man vill så långt som Pacific.
Så, ett tips är open jaw. CPH-Honolulu / Sydney-CPH. Det finns onewayflyg med Fiji Airways från HNL-SYD, med stopover i Fiji (eller också ett ytterligare stopover i Samoa) från drygt 6000 kr. Det blir iofs många stop på "bara" 2 veckor, 4 destinationer blir typ 3 dagar per ställe.
Det skulle alltså bli byte i BKK, 2 sträckor i F med Thai. Andra vägen byte i NRT/HND/ICN/PEK, en sträcka i F med NH/OZ/CA och sen C till HNL (faktiskt F med UA från NRT).
Tillgängligheten SYD-BKK är mycket god.
Bokar du t.ex EU-PEK så är möjligheten ganska bra att hitta LH F inom 14 dagar från utresa, dvs lås utresan med byte i PEK till HNL på valfritt sätt från EU och ändra strax innan utresa.
 

sammyj

Medlem
Tack för ert engagemang, har löst en hel del i trådarna som ni bifogat också. Tack för tipset om att resan måste vara avslutad innan vouchern upphör, läst på för dåligt ang det.

Men det känns som att försöka hitta något lämplig resa i business class och senare försöka få bytt denna till first. Vad jag förstår av trådarna så är flödet att först kolla via Anatool och sen boka via tallin på telefon. Hur kan man i förväg veta skatter och avgifter för olika flygbolag, vad jag förstår så betalar man bara några hundralappar på SAS men betydligt mer hos andra bolag?

Tipset om Cph-hnl-syd-cph med omnejd stopp verka intressant! Ska läsa på lite om open jaw!
 

agehall

Medlem
Avgifterna är lägre på de sträckor du flyger med SAS, annars är de precis desamma som ITA Matrix anger.
 

sammyj

Medlem
Liten fråga; söker på SAS hemsida efter bonusresor, men så fort jag väljer "hem från annan ort" står det "Vi kan inte hitta flygrekommendationerna för begärt segment". Tänker jag fel eller går det helt enkelt inte att söka på detta sätt? Har provat flera olika kombinationer och destinationer.
 
Toppen