Jag har en släkting som reser väldigt mycket och ofta med många olika flygbolag och allianser.
Han berättade som sin senaste flygning han gjorde förra söndagen. Han flög London-Chengdu med British Airways. Denna sträcka trafikeras med en 787-8 och han åkte Ekonomi. Dom var totalt 25 (!) stycken i Ekonomi denna resan. När han åkte hem till London var dom cirka 50-60 pers på flyget i Ekonomi. Hur kan load factorn vara så låg? Chengdu är en stor stad och London är alltid London och BA är alltid BA. Dom måste ju förlora väldigt mycket på detta. Han berätta även om andra flygningar han gjort med sjukt låg load factor. Virgin Atlantic från Heathrow till San Francisco hade cirka 100 passagerare en flygning för några veckor sedan och även en tur han gjorde med Ethiopian Airlines 787-8 från London hade väldigt lite passagerare. Varför fortsätter bolagen att ändå mata Heathrow med sina största plan i flottan när man vissa dagar inte ens kan fylla hälften?
I mars månad åkte han till Delhi med Virgin och även där ruskigt låg load factor och han gjorde även en tur till Bogota med Avianca från London där planet nästan var helt fullt på vägen ner men hem till London var dom 73 stycken.
Jag blev så nyfiken så jag började titta hos både Etihad och BA. Jag började med att titta på hur många platser som fanns från London-Chengdu på söndag (17-maj). I ekonomi är det ungefär 25 stycken som valt plats. Kollade på London-Singapore med BA på tisdag den 19 maj och där flyger dom först en A380 och nästan 2 timmar senare går en 777-300. Grejen är bara att A380n ser helt tom ut, nästan alla platser lediga att välja om man vill. Varför flyger man så många avgångar med så stora plan? Jag fattar inte faktiskt. Etihad fyller sina A380 från London-Abu Dhabi på helgerna med i veckorna är dom långt ifrån fulla, iallafall vad man kan se när man ska välja säte på deras hemsida.
Är det fler som upplevt väldigt tomma långflygningar och förklara gärna för mig varför flygbolagen då fortsätter att envisas med att ha 4-5 avgångar med sina största plan varje dag när man inte kan få en rimlig load factor.
Han berättade som sin senaste flygning han gjorde förra söndagen. Han flög London-Chengdu med British Airways. Denna sträcka trafikeras med en 787-8 och han åkte Ekonomi. Dom var totalt 25 (!) stycken i Ekonomi denna resan. När han åkte hem till London var dom cirka 50-60 pers på flyget i Ekonomi. Hur kan load factorn vara så låg? Chengdu är en stor stad och London är alltid London och BA är alltid BA. Dom måste ju förlora väldigt mycket på detta. Han berätta även om andra flygningar han gjort med sjukt låg load factor. Virgin Atlantic från Heathrow till San Francisco hade cirka 100 passagerare en flygning för några veckor sedan och även en tur han gjorde med Ethiopian Airlines 787-8 från London hade väldigt lite passagerare. Varför fortsätter bolagen att ändå mata Heathrow med sina största plan i flottan när man vissa dagar inte ens kan fylla hälften?
I mars månad åkte han till Delhi med Virgin och även där ruskigt låg load factor och han gjorde även en tur till Bogota med Avianca från London där planet nästan var helt fullt på vägen ner men hem till London var dom 73 stycken.
Jag blev så nyfiken så jag började titta hos både Etihad och BA. Jag började med att titta på hur många platser som fanns från London-Chengdu på söndag (17-maj). I ekonomi är det ungefär 25 stycken som valt plats. Kollade på London-Singapore med BA på tisdag den 19 maj och där flyger dom först en A380 och nästan 2 timmar senare går en 777-300. Grejen är bara att A380n ser helt tom ut, nästan alla platser lediga att välja om man vill. Varför flyger man så många avgångar med så stora plan? Jag fattar inte faktiskt. Etihad fyller sina A380 från London-Abu Dhabi på helgerna med i veckorna är dom långt ifrån fulla, iallafall vad man kan se när man ska välja säte på deras hemsida.
Är det fler som upplevt väldigt tomma långflygningar och förklara gärna för mig varför flygbolagen då fortsätter att envisas med att ha 4-5 avgångar med sina största plan varje dag när man inte kan få en rimlig load factor.