Senaste nytt

Load Factor på flygplan

Jimmyjn

Medlem
Jag har en släkting som reser väldigt mycket och ofta med många olika flygbolag och allianser.
Han berättade som sin senaste flygning han gjorde förra söndagen. Han flög London-Chengdu med British Airways. Denna sträcka trafikeras med en 787-8 och han åkte Ekonomi. Dom var totalt 25 (!) stycken i Ekonomi denna resan. När han åkte hem till London var dom cirka 50-60 pers på flyget i Ekonomi. Hur kan load factorn vara så låg? Chengdu är en stor stad och London är alltid London och BA är alltid BA. Dom måste ju förlora väldigt mycket på detta. Han berätta även om andra flygningar han gjort med sjukt låg load factor. Virgin Atlantic från Heathrow till San Francisco hade cirka 100 passagerare en flygning för några veckor sedan och även en tur han gjorde med Ethiopian Airlines 787-8 från London hade väldigt lite passagerare. Varför fortsätter bolagen att ändå mata Heathrow med sina största plan i flottan när man vissa dagar inte ens kan fylla hälften?
I mars månad åkte han till Delhi med Virgin och även där ruskigt låg load factor och han gjorde även en tur till Bogota med Avianca från London där planet nästan var helt fullt på vägen ner men hem till London var dom 73 stycken.

Jag blev så nyfiken så jag började titta hos både Etihad och BA. Jag började med att titta på hur många platser som fanns från London-Chengdu på söndag (17-maj). I ekonomi är det ungefär 25 stycken som valt plats. Kollade på London-Singapore med BA på tisdag den 19 maj och där flyger dom först en A380 och nästan 2 timmar senare går en 777-300. Grejen är bara att A380n ser helt tom ut, nästan alla platser lediga att välja om man vill. Varför flyger man så många avgångar med så stora plan? Jag fattar inte faktiskt. Etihad fyller sina A380 från London-Abu Dhabi på helgerna med i veckorna är dom långt ifrån fulla, iallafall vad man kan se när man ska välja säte på deras hemsida.

Är det fler som upplevt väldigt tomma långflygningar och förklara gärna för mig varför flygbolagen då fortsätter att envisas med att ha 4-5 avgångar med sina största plan varje dag när man inte kan få en rimlig load factor.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Allt hänger väl på hur mycket folk har betalat för biljetterna, sen finns det väl businessclass. Men så här få fall säger väl inte att det alltid ser ut så? Jag har suttit ensam i SAS Plus på 9/10/12 rader :D Andra gånger är det fullsmockat...
 

fcx

Medlem
Flög CPH-IAD med SAS i januari. Vi var max 100 pax åt bägge håll.

Vill man hålla uppe ett ruttnät och tidtabell som är attraktiv krävs ju att man faktiskt flyger ofta. Om man minskar frekvensen så finns det andra flygbolag för kunderna att välja, och de passagerare som är minst känsliga för tidtabell är de som är mest plånbokskänsliga...

Sen är cargo givetvis också viktigt.
 

palmen

Moderator
Jag blev så nyfiken så jag började titta hos både Etihad och BA. Jag började med att titta på hur många platser som fanns från London-Chengdu på söndag (17-maj). I ekonomi är det ungefär 25 stycken som valt plats. Kollade på London-Singapore med BA på tisdag den 19 maj och där flyger dom först en A380 och nästan 2 timmar senare går en 777-300. Grejen är bara att A380n ser helt tom ut, nästan alla platser lediga att välja om man vill. Varför flyger man så många avgångar med så stora plan? Jag fattar inte faktiskt. Etihad fyller sina A380 från London-Abu Dhabi på helgerna med i veckorna är dom långt ifrån fulla, iallafall vad man kan se när man ska välja säte på deras hemsida.
Som statuslös på BA kan man inte välja platser ombord förrän vid incheckning (eller om det är 24h innan). Det finns ett alternativ att betala för att välja plats men tror inte det är många som nyttjar detta. Med andra ord är det inte direkt tillförlitligt att titta på hur många som valt platser.
90% av alla resenärer verkar inte ha koll på att man kan välja plats och checka in innan man kommer till flygplatsen. Vet inte hur många ggr man hört folk bli förvånade att alla bra platser var upptagna och de inte kunde sitta tillsammans för att det bara fanns mittplatser kvar i SAS PLUS när de checkade in 1h innan flyget skulle avgå.
 

Jimmyjn

Medlem
Som statuslös på BA kan man inte välja platser ombord förrän vid incheckning (eller om det är 24h innan). Det finns ett alternativ att betala för att välja plats men tror inte det är många som nyttjar detta. Med andra ord är det inte direkt tillförlitligt att titta på hur många som valt platser.
90% av alla resenärer verkar inte ha koll på att man kan välja plats och checka in innan man kommer till flygplatsen. Vet inte hur många ggr man hört folk bli förvånade att alla bra platser var upptagna och de inte kunde sitta tillsammans för att det bara fanns mittplatser kvar i SAS PLUS när de checkade in 1h innan flyget skulle avgå.

Men det var så jag också tänkte faktiskt. Men sen tänkte jag att även om man inte själv aktivt väljer var man vill sitta görs detta kanske automatiskt när man bokar sin stol och syns ändå som en vald plats. Då är det kanske så att man inte ser hela sanningen och hur stor load factorn kommer att bli genom att titta på deras "Seat Selection" dagen innan.
 

palmen

Moderator
Men det var så jag också tänkte faktiskt. Men sen tänkte jag att även om man inte själv aktivt väljer var man vill sitta görs detta kanske automatiskt när man bokar sin stol och syns ändå som en vald plats. Då är det kanske så att man inte ser hela sanningen och hur stor load factorn kommer att bli genom att titta på deras "Seat Selection" dagen innan.
Mig veterligen tilldelas ingen en plats förrän tidigast när incheckningen öppnar. Jag tror inte man får en plats förrän man har checkat in faktiskt. Är mer eller mindre säker på att man inte har fått en plats i förväg i alla fall, i så fall skulle det inte vara någon fördel att betala för en plats ombord om planet är "fullbokat", då kan man ändå inte välja några platser.

Seat selection är generellt en dålig källa för att se hur många bokningar det är på ett specifikt flyg.
 

agehall

Medlem
Utan att du har tillgång till bolagens egna system, så kan du inte se bokningsläget. Så det är i princip omöjligt att som utomstående mäta load. Och av de sätt som finns, så är nog seatmaps bland de mest missvisande.
 

AABack2ARN

Medlem
Frakt och hur mycket folk betalar är avgörande. Det kan (som nämnts) också vara fullt med folk ena vägen och mindre andra vägen.

Till några länder (troligen Kina) har man bilaterala avtal som reglerar vilka flygplanstyper som man ska flyga med - även om jag skulle tro att det är ok att minska antalet platser jämfört med avtalet.

Sist men inte minst måste exempelvis flygbolagen på LHR och andra slotkontrollerade flygplatser nyttja en viss andel av alla sina slottar för att inte förlora den. Och slottarna är oftast bundna till en viss typ (jag antar storlek?).
 

MarcusC

Medlem
De flesta bolag har väl högre load faktor nu någonsin, sedan givetvis har olika avgångar olika beläggning. Men jag tror få bolag opererar rutter med såpass låg faktor som nämns under längre perioder, men enstaka flighter absolut. Det är dock alltid intressant och sjäv har jag fåtal gången flygit på flygningar mer riktigt låg beläggning.
 
Toppen