Senaste nytt

Göra höna av en fjäder…

Jonas C

Medlem
Något som jag har märkt på senare tid är att vi på BusinessClass.se har en märklig förmåga att blåsa upp småsaker till något riktigt stort. Visserligen hör det till människans natur att reagera på småsaker, men kan man möjligtvis tycka att det går till överdrift ibland. Givetvis bidrar det till roliga diskussioner i forumet. Skulle en normal människa ha reagerat på samma sätt som många av oss gör om juicetetror, müsli och chokladmuffins?
 

Agö

Medlem
Jag ser dessa (tre) exempel som en del i något större. Vi lägger tillsammans pusselbitar och försöker forma en bild av ett bolag. Håller bolaget vad det lovar? Hur hanterar man kunder? Är det skillnad mellan kabinklasser och om ja, vad består dessa skillnader i? "Luggar" man underleverantörer som inte når den standard som bolaget säger sig vilja hålla? Det perfekta bolaget finns ju inte men rapportering av slarv, oordning och inkonsekvens ger oss som reser mycket en bättre, mer komplett bild. Vem vet, kanske finns det någon som t.o.m. väljer bort ett bolag för att det vägrar låta smoothies ingå i en premiumekonomiprodukt.

Det är i detaljerna (eller småsakerna) det ligger och det är där man verkligen kan se skillnad på saker och ting. Alla bolag kan säkert installera en finfin hård produkt (i mån av betalningsförmåga). Men kan alla bolag konsekvent hålla en hög nivå i utförandet?
 

Mr.A

Medlem
Blev senast i dag smått upprörd över att få min G&T i plastglas i SAS Plus medan jag igår blev smått rörd, då jag i ekonomiklass, på en entimmes flygning mellan Toulouse-CDG med Air France, blev tillfrågad 3 gånger om jag ville ha en whisky till...
 

Tockstew

Medlem
Jag ser dessa (tre) exempel som en del i något större. Vi lägger tillsammans pusselbitar och försöker forma en bild av ett bolag. Håller bolaget vad det lovar? Hur hanterar man kunder? Är det skillnad mellan kabinklasser och om ja, vad består dessa skillnader i? "Luggar" man underleverantörer som inte når den standard som bolaget säger sig vilja hålla? Det perfekta bolaget finns ju inte men rapportering av slarv, oordning och inkonsekvens ger oss som reser mycket en bättre, mer komplett bild. Vem vet, kanske finns det någon som t.o.m. väljer bort ett bolag för att det vägrar låta smoothies ingå i en premiumekonomiprodukt.

Det är i detaljerna (eller småsakerna) det ligger och det är där man verkligen kan se skillnad på saker och ting. Alla bolag kan säkert installera en finfin hård produkt (i mån av betalningsförmåga). Men kan alla bolag konsekvent hålla en hög nivå i utförandet?
Hear hear! Det är precis detta som gör forumet till den guldgruva det är!
 

AABack2ARN

Medlem
@Jonas C: Har du märkt det först nu? ;) Det här forumet hade väl knappt existerat utan detta fenomen. Likaså är vi alla experter på att spekulera oss tokiga. Så när de på SAS Greet and Meet om någon vecka kommer säga något i stil med att i början på september händer något riktigt häftigt kommer vi snabbt ha tre trådar som spekulerar vilt och där vi troligen kommer fram till att SAS skall återinföra Första klass och flyga till 23 nya destinationer över hela jorden :) I själva verket inviger då sin linje till Hong Kong då ;)
 

Stockholmer

Medlem
För mig är det här forumet lite som skvallertidningarna som ligger hos frisören... En blandning mellan repotage, tester, bildrapporter, bekännelser, skvaller, insider-info och spekulationer hejvilt..
Men det är ju charmen med det hela... att veta att man inte är ensam om sitt intresse... :)
 
@Jonas C Visa mig ett enda "community" eller "forum" där inte de för andra obetydliga detaljerna är det som diskuteras och spekuleras i!

Min hustru tycker jag är sjuk i huvudet som ens reagerar när det är saft eller koncentrat i frukostpåsen. "Varför bryr du dig ens? Du ska ju bara åka till jobbet som alla andra" men när man har ett intresse eller nöter något tillräckligt frekvent så har iaf jag svårt att ignorera detaljerna.

Kanske kommer det sig av mig i mitt eget sett att se på världen. Hur kan man göra något enklare/bättre/smidigare utan att samtidigt tappa kvalitet eller tid. Hur kan man vrida och vända på den Rubiks-kub som är livet och problem man möter för att optimal utifrån förhållandet runt i kring uppnå sitt mål.

Människor som rycker på axlarna åt småsakerna och detaljerna med ett utryck om att det ändå spelar ingen roll eller som självförklarar ett problem som "det är väl rimligt att acceptera" de förhindrar utveckling och stoppar upp framtiden. Dessa människor har jag även en fabläs för att argumentera mot i verkliga livet, kanske därför jag gjort mig en karriär på just det samma också ;)
 
M

Monkey_Class

Guest
Jag är likadan med detaljer. Min sambo tycker jag är knäpp som bryr mig men om ingen gör det så blir det ju aldrig ngn förändring.
Jag drog på smilbanden igår när jag var på systemet och handlade lite skumpa. Såg då att Norrlands Guld har kommit med ett ekologiskt öl förpackat i en flaska som det inte är pant på :)
Eller när de satte upp en fartkamera på en av vägarna runt mina krokar. En helt rak 90 väg med 2 km sikt. Hmm! Undrar hur många olyckor som har skett så det krävs fartdämpande åtgärder. Varför bry dig fick jag höra från omgivningen - de har säkert torrt på fötterna. Jag kontaktade trafiksäkerhetsverket och frågade efter den statistik som utgjorde underlag för beslut. Ehhumm! Det finns ingen fick jag till svar :)
Skogstokig är bara förnamnet på min reaktion. De sk politikerna i kommunen bryr sig icke, trafiksäkerhetsverket bryr sig icke, min omgivning bryr sig icke. Jag har bett om att få kostnadskalkylen för det hela. Sätter jag den i relation på den brist vi har på barnläkare på sjukhuset så tror jag att några fler bryr sig (fast inte politikerna - de väntar till nyval/valår)
Utöver detaljer så stör jag mig på de flesta som inte bryr sig om att tänka. Utan de sväljer allt med hull och hår - okritiskt. Sak samma var man är : på jobbet, golfbanan, ridhuset, båtklubben, föräldramöte, resa, middag med vänner osv osv.
 
Jag är likadan med detaljer. Min sambo tycker jag är knäpp som bryr mig men om ingen gör det så blir det ju aldrig ngn förändring.
Jag drog på smilbanden igår när jag var på systemet och handlade lite skumpa. Såg då att Norrlands Guld har kommit med ett ekologiskt öl förpackat i en flaska som det inte är pant på :)
Eller när de satte upp en fartkamera på en av vägarna runt mina krokar. En helt rak 90 väg med 2 km sikt. Hmm! Undrar hur många olyckor som har skett så det krävs fartdämpande åtgärder. Varför bry dig fick jag höra från omgivningen - de har säkert torrt på fötterna. Jag kontaktade trafiksäkerhetsverket och frågade efter den statistik som utgjorde underlag för beslut. Ehhumm! Det finns ingen fick jag till svar :)
Skogstokig är bara förnamnet på min reaktion. De sk politikerna i kommunen bryr sig icke, trafiksäkerhetsverket bryr sig icke, min omgivning bryr sig icke. Jag har bett om att få kostnadskalkylen för det hela. Sätter jag den i relation på den brist vi har på barnläkare på sjukhuset så tror jag att några fler bryr sig (fast inte politikerna - de väntar till nyval/valår)
Utöver detaljer så stör jag mig på de flesta som inte bryr sig om att tänka. Utan de sväljer allt med hull och hår - okritiskt. Sak samma var man är : på jobbet, golfbanan, ridhuset, båtklubben, föräldramöte, resa, middag med vänner osv osv.
You and me would become such good friends :D
 
Toppen