Senaste nytt

SAS Inrikes flyttar till terminal 5 på Arlanda

Traveller

Medlem
I dag så tog jag 21.20 flighten från ARN - CPH, endast 25 personer på planet, en 319. Då jag kom till loungen frågade jag vad det var för bygge man håller på med där den gamla säkerhetskontrollen var. Damen bakom disken sa att hon tror det är Qatar som bygger sin lounge där men hon var inte säker. Hon fortsatte med att berätta att SAS har planer på att flytta ihop inrikes och utrikes till terminal 5 för att kunna använda samma lounge till båda samt för att få kortare anslutningstider. Någon annan som har hört talas om detta?? Det känns ju rätt märkligt att flytta inrikes till T5 men eftersom schengen finns så är tanken kanske inte så långt bort.

Någon som vet?
 

Traveller

Medlem
Hmm... Pandionlunchen den 26 ??? Jag har inte fått någon inbjudan ännu.. .Har den kommit, hur kom den?
 

Jacob

Medlem
Har också sett att de bygger vid gamla säkerhetskontrollen, en yta som senaste året inte använts till mycket alls förutom någon enstaka utställning/aktivitet. Men att Qatar skulle öppna en lounge i Stockholm tror jag knappast.

Skulle vara kanon om SAS inrikes flyttade till terminal 5, det var ju hela tanken med Schengen att man inte skulle särskilja inrikes och utrikes. Men det är ett stort projekt och inget man gör i en handvändning.

Snarare skulle jag tro att man försöker bygga någon gång airside mellan de två terminalerna.
 

Concorde

Founding Member
Strålande om detta sker. T5 är ju i princip aldrig full vad gäller plan vid gates. Många flygplatser gör redan på detta sätt. Dock är det väldigt illa för Scandinavian Loungen. Den är i princip alltid full redan idag och det kommer vara ståplats för dom flesta...
 

Senator

Moderator
Strålande om detta sker. T5 är ju i princip aldrig full vad gäller plan vid gates. Många flygplatser gör redan på detta sätt. Dock är det väldigt illa för Scandinavian Loungen. Den är i princip alltid full redan idag och det kommer vara ståplats för dom flesta...

Det borde finnas utrymme för att ta plats från Business Loungen då denna inte är full. Det känns som det finns flera EBG/Star Gold än vad det finns affärsklasspassagerare.
 

agehall

Medlem
Är jag ensam om att tycka att T5 känns rätt full som den är? Just nu verkar ju alla prata om att flytta dit, så jag ser inte direkt fram emot att använda ARN under det kommande året.
 

Dr. Miles

Expert
F piren i T5 känns som att det inte används maximalt, däremot "vanliga" T5 delar tycker jag rätt full stor del av tiden.
 

MarcusC

Medlem
Om man läser på Arlandas hemsida, nämns inget direkt om integrering av T4&T5. Däremot bla om ett nytt "security plaza" vid T5

Jag håller med att integrering av inrikes och utrikes borde bra för både flygplats och passagerare (dock skulle troligen sky city tappa en del kundunderlag) tyvärr verkar det som swedavia prioriterar satsningar på T5(bl.a. f piren för att klara mer longhaul) samt rusta upp T2.

http://www.arlanda.net/upload/8115/Terminalprojekt Arlanda uppdaterad 22 februari.pdf
 
Last edited:
Toppen