Senaste nytt

Ombokad från SAS Plus till Lufthansa economy

Aspire

Medlem
Hej på er,

Har råkat ut för ett dilemma och tänkte rådfråga expertisen här på businessclass.se.

För en tid sedan skulle jag flyga inom europa och hade biljetter bokat i SAS Plus. Ca en timme innan avgång fick jag reda på att flyget var cancellerat och efter att ha frågat i SAS-disken fick jag en ombokning till ett LH-flyg som gick ungefär samma tid som SAS-flyget skulle gå. Dock fick jag plats i economy, då LH inte verkar ha economy extra på short haul. Business gick inte att få.

Nu till mitt dilemma. Jag behöver denna flygning (som kvalificerande leg) för att komma upp i nästa statusnivå på Eurobonus samt för att matcha den pågående SAS Eurobonus utmaningen. Eftersom jag flög med LH antar jag att utresan inte kommer räknas. Några poäng/flygningar syns heller inte till när tittar på EB-saldot.

Bra tips på hur jag bör gå tillväga? Ville kontrollera här först innan jag ger mig i kast med kundtjänst.

Tacksam för hjälp!
 
När du blir ombokad har jag för mig att du kan claima poäng enligt den ursprungliga bokningen. Kanske någon annan här som har erfarenhet av det?
 

jumbooze

Medlem
Hej Aspire, välkommen!!
Du ska / bör
1) få poäng enligt din ursprungliga rutt, kontakta kundtjänst
2) Du bör också kompenseras av SAS för nedgraderingen i flygklass enligt EU direktiv (lite beroende varför det var inställt)
3) Vart gick resan?
 

tomle

Medlem
I SAS Plus får du mat, i LH eco inte så mycket. Kan ju vara trist om man är hungrig och har räknat med att få mat.
 

Jacob

Medlem
Har du blivit ofrivilligt ombokad (inställt flyg/försening/missad anslutning) brukar det inte vara några problem att få poäng enligt ursprungliga bokningen. Skicka ett e-mail till EuroBonus och förklara situationen så krediterar de Lufthansaflygningen och manuellt lägger in den flygning du skulle åkt med hos SAS.

Jag har själv gjort det där, faktiskt i precis samma situation med ombokning från SAS till Lufthansa.
 

JWD

Medlem
Jag var med om en liknande händelse i höstas. Det du ska göra @Aspire är att som redan nämnts kontakta kundtjänst och förklara ditt ärende. Samt trycka på (EG) nr 261/2004 för att få ersättning. Jag fick €550 i vouchers för min downgrade från SAS Plus till Air Berlin Eco mellan CPH - TXL. Dock så ska det tilläggas att SAS tydligen inte är lika generösa idag. Men du ska helt klart få en skälig ersättning för det här.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen