Senaste nytt

Varför har inte SAS flygplan med winglets?

fly4fun

Medlem
Jag var nere på Gran Canaria förra veckan och kollade bland annat lite landningar i lördags. En sak som slog mig är att i stort sett alla 737 som flyger ner till LPA har winglets, utom några stycken, dom som har SAS skrivet på fenan.

Varför skaffar inte SAS winglets på sina kärror? Vad jag förstår är det en bränslebesparing på upp till ca 5-7% (vid längre flygningar). Om SAS nu har winglets på några kärror, varför flyger man dessa mellan OSL och CPH där besparingen är obefintlig och skickar ner kärror utan winglets på 6h flygningar? Vad jag förstår är SAS ekonomi kärv, och att då med dagen soppapris bara bränna upp pengarna framstår som ren idioti. Jag har för mig jag har läst att SAS har en kassa på storleksklassen 10 miljarder SEK. Då måste väl installation av winglets vara en droppe i havet och besparingarna syns direkt?

Nån som vet om SAS har några winglets planer för närmaste framtiden?
 

Tjaeng

Medlem
Finns väl nån punkt där planets ökade vikt pga winglets (och stabilisering av vingarna) i kombination med kostnaden för själva retrofittingen gör det ekonomiskt oförsvarbart att installera winglets på gamla flygplan.
 

fly4fun

Medlem
Jag har full förståelse för att SAS inte kommer installera winglets i hela sin flotta, framförallt inte på B736. Men ett antal B738 borde kunna utrsustas, och dessa borde då framförallt flygas ner till Kanarieöarna och inte flyga 1h rutter där winglets inte har nån effekt på förbrukningen.
 

MarcusC

Medlem
Jag har full förståelse för att SAS inte kommer installera winglets i hela sin flotta, framförallt inte på B736. Men ett antal B738 borde kunna utrsustas, och dessa borde då framförallt flygas ner till Kanarieöarna och inte flyga 1h rutter där winglets inte har nån effekt på förbrukningen.
Håller helt med, men SK och fleet management känns som ett svårt kapitel. Sedan att flottan är utspridd på flera baser, och kombineras mellan korta inrikes och långa flygningar....Men nån gång i framtiden skall väl det bli lite bättre planering??
 

Elsson

Medlem
Winglets till en 737 kostar ca 725 000 USD + montering som tar ca en vecka.
Den extra vikten av Winglets gör att det bara lönar sig på flygningar på över en timme, då SAS använder sina maskiner en hel del på korta flygningar så kan det nog vara så att man gjort en bedömning att det inte lönar sig.
 

andreijas

Medlem
Winglets till en 737 kostar ca 725 000 USD + montering som tar ca en vecka.
Den extra vikten av Winglets gör att det bara lönar sig på flygningar på över en timme, då SAS använder sina maskiner en hel del på korta flygningar så kan det nog vara så att man gjort en bedömning att det inte lönar sig.

Man kanske skulle bygga sig en glasfiber form och köpa på sig lite klister och tyger, så svårt kan det ju inte va :p
 

sungtae

Medlem
SAS ska väl hiva ut en del gamla flygplan. Många MD80 är ju redan sålda och övriga ska ersättas med leasade A320 inom det snaraste tills leveranserna av 320neo kommer igång. Likväl ska väl en del av 737 flottan bytas ut mot 737NG. Alla nya plan bör väl ha winglets så jag kan tänka mig att de inte tycker att investering med retrofit av gamla plan är meningsfull.
 

CarlT

Medlem
För 736 är det inte alls ekonomiskt försvarbart som jag har förstått det. Vad gäller de andra planen berättade SAS någon gång om att deras 737or är gamla och det har gjorts små förändringar på vingarna sedan dess, detta gör det väldigt mycket dyrare än 725000 USD för gamla 737or. De som kan få winglets kommer antagligen få winglets.
 
Toppen