Jag var nere på Gran Canaria förra veckan och kollade bland annat lite landningar i lördags. En sak som slog mig är att i stort sett alla 737 som flyger ner till LPA har winglets, utom några stycken, dom som har SAS skrivet på fenan.
Varför skaffar inte SAS winglets på sina kärror? Vad jag förstår är det en bränslebesparing på upp till ca 5-7% (vid längre flygningar). Om SAS nu har winglets på några kärror, varför flyger man dessa mellan OSL och CPH där besparingen är obefintlig och skickar ner kärror utan winglets på 6h flygningar? Vad jag förstår är SAS ekonomi kärv, och att då med dagen soppapris bara bränna upp pengarna framstår som ren idioti. Jag har för mig jag har läst att SAS har en kassa på storleksklassen 10 miljarder SEK. Då måste väl installation av winglets vara en droppe i havet och besparingarna syns direkt?
Nån som vet om SAS har några winglets planer för närmaste framtiden?
Varför skaffar inte SAS winglets på sina kärror? Vad jag förstår är det en bränslebesparing på upp till ca 5-7% (vid längre flygningar). Om SAS nu har winglets på några kärror, varför flyger man dessa mellan OSL och CPH där besparingen är obefintlig och skickar ner kärror utan winglets på 6h flygningar? Vad jag förstår är SAS ekonomi kärv, och att då med dagen soppapris bara bränna upp pengarna framstår som ren idioti. Jag har för mig jag har läst att SAS har en kassa på storleksklassen 10 miljarder SEK. Då måste väl installation av winglets vara en droppe i havet och besparingarna syns direkt?
Nån som vet om SAS har några winglets planer för närmaste framtiden?