Senaste nytt

Vad är bäst på Malmö Aviation? Free seating eller pre-seating?

Jacob

Medlem
Träffade lite ansvariga för Malmö Aviation idag och frågan dök förstås upp om detta med sittplatsreservation ombord. Malmö Aviation tillämpar idag free seating på sina flygplan, först till kvarn (dvs först ombord) är det som gäller om man vill få en särskild sittplats. De baserar huvudsakligen detta på undersökningar som visar att free seating är mer effektivt vid ombordstigningen (det går snabbare att få alla ombord) och är även en anledning till att de kan tillåta ganska sen incheckning. Och de flesta flygningar är hur som helst inte längre än en timme.

Nu är dock BRA på gång, och inom en inte alltför lång framtid kommer det nya flygplan. Det kommer finnas anledning för bolaget att ta en ny diskussion om detta.

Så vad tänker ni? Är det bra som det är idag eller vore det bättre med pre-seating där man väljer sittplats i förväg?
 

olo

Medlem
Jag som inte har så stora marginaler i tid tycker att pre-seating är mycket bättre. Det är ofta jag ser att det är kö vid gaten redan en halvtimme innan den öppnar. Det är inget jag har något intresse av stå i.

Det fungerar generellt bra med free-seating om planen är halvfulla eller helt fulla. Det är däremot dåligt vid mer än 66% beläggning. Om man kliver på sent så är det ibland mycket mutter från stolgrannarna om man väljer mittensätet på just deras rad.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jag går nästan alltid på sist, fördel att ha status och då välja plats i lugn och ro hemma. Nej free seating är inget för mig.
 

sembl

Medlem
Fast det är ju tjurrusning på Sas även med både pre-seating och status. Under mina 3 år som jag pendlade till GOT så fungerade det utmärkt och man slapp dessa i gången som stannar upp var 3e atolsrad för att kolla var de satt.

Sedan hjälper det att man boardar både fram och bak
 

Fredrik

Medlem
Båda har fördelar men personligen har jag extremt svårt för att ställa mig i en kö och vänta på att få kliva ombord. Därför föredrar jag pre-seating som huvudregel. Är planet högst halvfullt däremot är free seating oslagbart för det är alltid platser lediga för ensamresenärer(som jag oftast är) när grupper tränger ihop sig.
 

mha321

Medlem
Fast det är ju tjurrusning på Sas även med både pre-seating och status. Under mina 3 år som jag pendlade till GOT så fungerade det utmärkt och man slapp dessa i gången som stannar upp var 3e atolsrad för att kolla var de satt.
Fast på SAS kan jag stå bredvid och titta på tjurrusningen, och sedan kliva ombord när den är färdig, och ändå få det säte jag vill ha. Väntar jag så länge när det är free seating, så blir det mittensäte.

Sedan hjälper det att man boardar både fram och bak
Det är absolut bra. Men det är ju oberoende av om det är pre-seating eller free-seating.
 

Bryant

Medlem
Båda är helt ok men jag föredrar pre seating så jag kan välja plats.

Nackdelen med densamma är väl just att folk väntar med boardingen och att det tar längre tid.
 

Ricci

Medlem
Jag vägrar att springa "gatlopp" för att få en någorlunda plats därför reser jag ytterst sällan med dem (även om jag gillar deras övriga servicekoncept).
 
Toppen