Senaste nytt

One way award på Air France/KLM till USA?

Alx

Medlem
Jag har tänkt att boka en one way award till USA med Air France poäng. När jag skulle se vad som fanns tillgängligt dök det upp en text om att enkelbiljetter TILL USA endast kan bokas av amerikanska medborgare/permanent bosatta. Detta pga amerikanska regler.

Att USA oftast kräver att man har en inbokad utresebiljett ur USA vet jag. Men varför skulle de bry sig i om jag bokat en enkel till USA med ett flygbolag och en enkel från USA med ett annat flygbolag? Spontant känns det mer som en AF regel snarare än något som USA sätter stopp för.

Finns det någon här som vet om det bara är AF som har sådana regler, eller om det faktiskt är en regel som gäller även på övriga flygbolag?
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte när det gäller online bokning via Flying Blues webbsida, men bmi Diamond Club hade liknande regler.
Däremot fungerade det utmärkt när man presenterade andra bokningens bokningsnummer och e-ticket nummer.
 

Alx

Medlem
OK, så det enda de är rädda för är att de ska bli ansvariga för hemtransporten OM jag inte skulle ha en returresa att presentera vid inresan till USA? Det verkar fungera att boka online även om texten står där.
 

Senator

Moderator
Jag hade samma problem när jag förra sommaren skulle boka 2x enkla Flying Blue biljetter. Dock gick min resa till CUR men hem från IAD, så kanske det spelade roll.....
 

Alx

Medlem
Jag hade samma problem när jag förra sommaren skulle boka 2x enkla Flying Blue biljetter. Dock gick min resa till CUR men hem från IAD, så kanske det spelade roll.....

Hur slutade det hela? Fungerade det efter det att du ringt ir France/KLM eller hur löste du det hela?

Jag har åkt på vanliga betalda enkelbiljetter både till och från USA flera gånger tidigare och haft utresa eller retur bokat separat med kryssningsbåt utan några bekymmer. Så jag förstår inte vad som skulle vara annorlunda bara för att det är bonusbiljetter?
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet inte när det gäller online bokning via Flying Blues webbsida, men bmi Diamond Club hade liknande regler.
Däremot fungerade det utmärkt när man presenterade andra bokningens bokningsnummer och e-ticket nummer.

Jag var kanske lite otydligt.

Jag kunde boka Sverige->USA enkel biljett med bmi miles när jag informerade bmi agenten om andra bokningens bokningsnummer och e-ticket nummer.
 

agehall

Medlem
Jag kan tillägga att det är ytterst dålig valuta för pengarna att boka awardresor med AF/KLM. Jag tittade på att åka över till Seattle strax innan jul och jag har för mig att det var en promo-award, vilket gör det rätt billigt, i poäng räknat. Dock så kostar sedan skatter och avgifter nästan dubbelt så mycket som på en betald biljett, så jag skulle ha fått betala mer i skatter och avgifter än vad billigaste biljetten hade kostat totalt. Givetvis låg merparten på "avgifter" och inte skatter, de senare var samma i båda fallen.
 

Dr. Miles

Expert
Jag kan tillägga att det är ytterst dålig valuta för pengarna att boka awardresor med AF/KLM. Jag tittade på att åka över till Seattle strax innan jul och jag har för mig att det var en promo-award, vilket gör det rätt billigt, i poäng räknat. Dock så kostar sedan skatter och avgifter nästan dubbelt så mycket som på en betald biljett, så jag skulle ha fått betala mer i skatter och avgifter än vad billigaste biljetten hade kostat totalt. Givetvis låg merparten på "avgifter" och inte skatter, de senare var samma i båda fallen.

Ja, det är därför man ska INTE använda miles till ekonomiklass award. :mad:
 

agehall

Medlem
Det var awards i C jag tittade på. Skatterna och avgifterna var närmare 7kkr har jag för mig.

edit: Jag blir nästan lite ledsen när du antyder att jag skulle leta awards i ekonomi. Jag kommer nog aldrig att flyga mindre än C privat i framtiden.
 

Dr. Miles

Expert
Det var awards i C jag tittade på. Skatterna och avgifterna var närmare 7kkr har jag för mig.

edit: Jag blir nästan lite ledsen när du antyder att jag skulle leta awards i ekonomi. Jag kommer nog aldrig att flyga mindre än C privat i framtiden.
Förlåt. Jag trodde att det var i ekonomiklass när jag läste "så jag skulle ha fått betala mer i skatter och avgifter än vad billigaste biljetten hade kostat totalt."
 
Toppen