Senaste nytt

Virgin Atlantic planerar att överta ett flertal av BMIs tidigare linjer

Jacob

Medlem
Virgin Atlantics VD Steve Ridgway uppger idag till tidningen Australian Business Traveller att flygbolaget planerar att öppna ett flertal nya flyglinjer från London Heathrow till destinationer i Europa, Ryssland, Mellanöstern samt inrikes i Storbritannien. Det handlar i första hand om linjer som BMI tidigare flugit, linjer som nu övertas och integreras i BAs linjenät.

I samband med att IAGs köp av BMI blev klart tvingades IAG lämna ifrån sig ett antal slots på Heathrow som tidigare tillhörde BMI och det är framförallt dessa som Virgin Atlantic tänker använda för de nya linjerna. Detta är dock under förutsättning att Virgin Atlantic faktiskt får dessa slots, som kommer finnas till högstbjudande.

Steve Ridgway menar att man behöver driva linjerna för att säkerställa god konkurrens men också för att få transfer passagerare till Virgin Atlantics egna långlinjer.

Bland de linjer som BMI idag flyger finns för övrigt destinationer i Skandinavien.

Virgin Atlantic CEO: we'll replace BMI flights from London Heathrow - Flights | hotels | frequent flyer | business class - Australian Business Traveller
 

Palazzi

Medlem
Väldigt välkommen nyhet!

Iofs är det väl bara Bergen och Stavanger BMI flugit från inom Norden under de senaste åren.... Men jag hoppas ju på tillskotten ARN & CPH iaf :).

Virgin Atlantics nya Business ser ju väldigt trevlig ut, synd bara att de inte är med i någon av de stora alliansera...
 

Jacob

Medlem
Virgin Atlantics VD Steve Ridgway uppger idag till tidningen Australian Business Traveller att flygbolaget planerar att starta ett flertal nya flyglinjer från London Heathrow till destinationer i Europa, Ryssland, Mellanöstern samt inrikes i Storbritannien. Det handlar i första hand om linjer som BMI trafikerar idag, linjer som inom kort kommer övertas och integreras i British…
 
Betyder detta att VS tänker utöka sin flotta med mindre kärror anpassade för shorthaul? Vad jag förstår var det BMI Regional som flög på Skandinavien? Och som Jonas C skriver borde det vara läge för VS att gå med i * A. Idag tjänar man ju Flying Club poäng på stor del utav * A bolagen, därbland SAS....:)
F. ö går det att boka t ex. ARN-LHR-SFO med BA/SK till LHR och därefter VS till SFO. Lite lustigt dock att de både sammarbetar med SK och BA...men det finns väl en anledning till det också.
 

Dr. Miles

Expert
Personligen tycker jag att det är dålig strategi av Virging Atlantic(VS) att gå in i regionaltrafiken med annan flygplanstyp än de redan har idag.
 

Senator

Moderator
SRB eller "Beardy" som han benämns och Michael O'Leary driver flygbolag, men på helt olika sätt. Dock känns det som att båda anser att den gamla amerikanska uttrycket stämmer för deras verksamhet:

"All PR is good PR!"

Svårt att se att detta är något annat än PR från SRB
 
Detta i tider då bolagen skakar på huvudet för att kunna tjäna pengar inom EU...
Tidigare har det ju varit BMI man fått åka om man ska med en Virgin flygning... så är väl kanske ganska natruligt.
 
Personligen tycker jag att det är dålig strategi av Virging Atlantic(VS) att gå in i regionaltrafiken med annan flygplanstyp än de redan har idag.

Em.....ska de köra A340/A330 eller B747 mellan tex LHR-EDI?... sådant funkar bara i mellanösten. QRs B773 Service mellan DOH-BAH är ju en klassiker... maten serveras innan start i businessclass.
 

Dr. Miles

Expert
Em.....ska de köra A340/A330 eller B747 mellan tex LHR-EDI?... sådant funkar bara i mellanösten. QRs B773 Service mellan DOH-BAH är ju en klassiker... maten serveras innan start i businessclass.

Min poäng är snarare att de inte ska gå in i regionaltrafiken alls.
T ex både Singapore Airlines och Cathay Pacific låter sina dotterbolag(Silkair resp. Dragonair) sköta mindre (lönsamma) rutter.
 
Toppen