Senaste nytt

Någon annan med två förnamn som fått problem med poängregistrering?

Tjaeng

Medlem
jag har under lång tid haft ett felaktigt namn registrerat på mitt EB-konto, där felet varit att namnet skrivits samman typ "Janerik" (fiktivt namn). För några veckor sedan ringde jag och frågade om en ändring, och supporten sa då att det kan vara knivigt med mellanrum i namnet. Ett par dagar senare står namnet istället med ett bindestreck, typ "Jan-Erik" vilket ju också var fel. Jag hann t.om få ett nytt EB-kort skickat till mig rekordsnabbt innan jag än en gång fick det ändrat till (den rätta) formen "Jan Erik". Sen det hände har jag dock inte lyckats få en enda av mina flygningar med SAS autoregistrerade inom tre veckor, när de tidigare har varit snabba med att registrera iaf sina egna flights på kontot. När jag sen försöker efterregistrera går det såklart inte heller eftersom det rätta namnet har ett mellanslag vilket man tydligen inte får ha (punkt 6), och när man sammanskriver namnen säger svarssidan att namnet inte stämmer överens med biljettnumret.

Är den sena registreringen f.n ett tillfälligt problem pga hög arbetsbelastning/IT-uppdatering e.dyl, eller är jag dömd till att antingen behöva byta tillbaks till ett felaktigt namn alt. skicka efterregistreringar till Bangkok för all framtid? Någon annan som har dubbelt förnamn eller efternamn på sitt konto som har erfarenhet av mitt problem?

/T
 

Alx

Medlem
Ja, det är ofta lite krångligare med dubbelnamn, namn som innehåller "konstiga" tecken t.ex. åäö och mellannamn som tilltalsnamn... Jag har personligen det sistnämnda och använder endast detta på mina FFP. Vilket ofta blir föremål för diskussion om huruvida det är OK att resa under något annat namn än "First name". Det gäller framför allt när jag reser till och inom USA.
 
Jag har också mellannamn som tilltalsnamn och kan intyga att det är ett otyg när det gäller FFP, biljetter och resor i USA. I de flesta fall är jag dock ändå registrerad som Kristofer och jag har aldrig blivit nekad inresa.

Men det svarade ju inte på din fråga, Tjaeng :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag har alltid bokat "å ä ö" som "a a o" när jag bokade åt andra och jag kommer inte ihåg om det har varit något problem alls.
T ex Göran Persson som Goran Persson.
 

Tjaeng

Medlem
Saken kompliceras ju inte mindre av det faktum att varken eller av mina två förnamn rent tekniskt sett är registrerade som tilltalsnamn; så det enda gångbara namnet är alltså hela namnet i sig, utan sammanskrivning eller bindestreck. Det är alltså inte tal om att bara ha ett av dem registrerat på kontot.

Undrar om kungafamiljen som juridiskt sett saknar efternamn (för att i gengäld ha en hel radda med förnamn) också sitter och gnabbas med SAS support över oregistrerade eurobonuspoäng. "Nej tyvärr, vi kan inte hitta din bokning eftersom systemet inte känner igen namnformen Carl Gustaf". :(
 

Tjaeng

Medlem
Heter de inte Bernadotte? :confused:

Nope. Finns en hel del personer som har Bernadotte som formellt efternamn, men bara för att de förlorat sin kungliga status (eller aldrig haft någon). De som tillhör kungafamiljen (paret med barn, Daniel, Lilian och en av kungens systrar) har typ ett * registrerat som efternamn i folkbokföringen och har "X av Sverige" som namn i sitt (diplomat)pass.

Om kungen lidit av samma problem som jag hade hans Eurobonuskonto behövat vara registrerat under Carlgustaffolkehubertus *.
 

Dr. Miles

Expert
Nope. De har inget efternamn.

Nu är det lite OT. Men när jag kollade om hur det fungerar för japansk kejsare, så visade det sig att japansk kejsare och kejsarinna har inga pass och det krävs inte heller för de är statshuvud.

Borde det inte gälla även för kungaparet i Sverige också?
 

Mikael

Medlem
Jag har tre förnamn, varav det andra (Mikael) är det som används. Jag har en långresa bokad där flygbolaget krävde att namnet skulle vara exakt som passet, varvid jag blev fundersam men sedan till sist matade in samtliga tre förnamn. Har inget minne av att ha gjort detta tidigare, brukar bara använda Mikael som förnamn.
När jag nu läser kommentarerna ovan blir jag osäker över om jag kommer att få mina miles. Ska jag alltså räkna med att detta blir problem, och i så fall kan jag göra något åt det i förväg eller hanteras det efteråt genom att prata snällt med det FFP jag vill ha milen till?
 
Toppen