Senaste nytt

TUIfly Nordic - Första flygbolaget i Sverige utan papperskartor i cockpit

Jacob

Medlem
TUIfly Nordic blir därmed det första flygbolaget i Sverige med digital navigeringslösning utan pappersbackup, godkänd av flygmyndigheterna.
Den nya tekniken kallad Electronic Flight Bag har redan börjat installeras på bolagets flygplan.

Ombord på alla flygplan i trafik måste det finnas flygkartor. Ett kartbibliotek av pärmar fyllda med papperskartor.
TUIfly Nordics nya, digitala kartor ersätter åtta pärmar med sammanlagt 45 kilo papper per flygplan.

För flygbolagets åtta flygplan innebär den nya, digitala tekniken en bränslebesparing på 37 000 liter flygbränsle per år och därmed minskade utsläpp motsvarande 93 ton Co2. Samtidigt innebär detta cirka 200 000 kronor i minskade kostnader för flygbränsle, med dagens bränslepris.

Fördelarna med digital hantering av manualer och kartor handlar inte bara om miljövinster:

•Ökad flygsäkerhet: automatiska uppdateringar minskar den manuella hanteringen och minimerar riskerna för missar.
•Kostnadsminskning: Både kostnaden för hanteringen i sig minskar såväl som vikten på flygen vilket i sin tur minskar bränsleförbrukningen.
•Miljöfördelar: Minskad bränsleförbrukning minskar påfrestningarna på klimatet.

Fritidsresor & TEMA - Första flygbolaget i Sverige utan papperskartor i cockpit - Mynewsdesk
 

TjudöBoy

Medlem
Ett likvärdigt system har använts till sjöss ett antal år redan kallat ECDIS, där e nog onte syftet att spara så mycket på vikten utan hanteringen av den manuella kortuppdateringen, ett fartyg som kör World Wide kan ha hundratals sjökort och alla skall uppdateras hela tiden=mycket arbete för styrman!

Electronic chart display and information system, ECDIS, standard för elektroniska sjökort. Ett certifierat och godkänt ECDIS-system får ersätta användandet av papperssjökort. Ofta används akronymen ECDIS i betydelsen Electronic chart system (ECS) som är en mindre variant men som inte får ersätta användandet av papperssjökort.
Både ECDIS och ECS består vanligen av en PC som matas med position, fart, kurs osv. och presenterar denna information grafiskt på ett elektroniskt sjökort. Informationen överförs vanligen enligt NMEA-standard.
Vissa system stödjer även information från en radar och AIS och kan presentera dessa mål grafiskt på kartan eller projicera hela radarbilden samtidigt som kartan, sk. radar-overlay.
Ett certifierat ECDIS system måste uppfylla ett antal kriterier såsom programvara, hårdvara, installation, backup samt att man använder ENC sjökort från en officiell ENC leverantör (Primar eller British Admirality.

ENC (Electronic Navigational Chart) är en speciell form av vektorsjökort. Produkten har sin egen specifikation i S57 Appendix B1. ENC är i första hand avsedd att användas i ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) i syfte att främja sjösäkerheten. De digitala sjökort, producerade av Sjöfartsverket, som får användas i typgodkända ECDIS istället för papperssjökort betecknas Officiella ENC.
 

Alf

Medlem
Jättebra så länge datortekniken fungerar. I regel är alla flygsystem tripplade vad gäller backup men alla som jobbat med datorsystem vet att det går åt pipan ibland. Den svagaste länken är switchem mellan dessa system. Det var mycket svett och vånda innan flygledarna vågade gå över till elektoniska strippar med alla uppgifter om flygplanen, clarerad flygväg, fpl typ mm. Visst har systemet rasat ibland och då är det himla struligt.
 
Toppen